Prodeje plně elektrických automobilů se jen za první čtvrtletí letošního roku vyrovnaly prodejům za rok 2017. Tahounem v tomto směru je Čína, kde se prodá 53% všech elektromobilů a odbyt tam vyrostl meziročně o 326 procent. Vyplývá to ze zprávy analytické společnosti JATO Dynamics.
Podle údajů JATO Dynamics, které zahrnují 45 trhů po celém světě, činil prodej elektromobilů v prvním letošním kvartále celkem 727 000 kusů - s potenciálem spíše 750 000 kusů při zahrnutí zbývajících nesledovaných zemí. Celkový objem prodejů se také zvýšil o 142 % ve srovnání s prvními třemi měsíci roku 2020, kdy se pandemie začala šířit napříč trhy. Ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2019 se objem více než zdvojnásobil.
Přibližně 95 % celosvětového objemu nově prodaných elektromobilů se nachází v Číně, Evropě a USA s Kanadou. V loňském roce připadalo na tyto tři regiony 71 % všech prodaných osobních vozidel bez rozdílu paliv.
Čína znovu získala první místo v prodeji elektromobilů poté, co o něj přišla v 1. čtvrtletí 2020, kdy ji zasáhla pandemie. V současné době se v Číně prodává 53 % všech osobních elektromobilů. Toto dominantní postavení je způsobeno zavedením silných pobídkových balíčků ze strany ústřední a regionálních vlád. Z toho těží řada zbrusu nových značek jako NIO, Xpeng, Voyah či Byton. Otázkou je, co se s trhem stane, pokud státní dotace skončí.
Ze značek pak stále dominuje Tesla, která nadále zvyšuje své prodeje po celém světě, přičemž každý čtvrtý osobní elektromobil prodaný v 1. čtvrtletí je Tesla. Její tržní podíl se však ve srovnání s předchozími obdobími snížil, což je způsobeno větší konkurencí v oboru. Dohnat Teslu ale bude obtížné, protože ta stále své prodeje zvyšuje. Za druhé čtvrtletí 2021 dokonce dosáhla nového rekordu, když za tři měsíce dodala zákazníkům 201 250 vozů. Většina z toho připadá na modely 3 a Y.