Smartwings vrátily do provozu Boeing 737 MAX

foto Letadlo Boeing 737 MAX 8 české letecké společnosti Smartwings stojí na snímku z 29. července 2019 na ploše Letiště Václava Havla Praha.

Praha - Smartwings dnes po téměř dvou letech znovu vypravily v běžném provozu letadlo Boeing 737 MAX 8. Před dnešním letem do Malagy dopravce letadlo podle požadavků upravil a ve středu s ním úspěšně provedl ověřovací let. Do léta chce letecká společnost postupně nasadit i zbylých šest těchto letounů, informovaly dnes Smartwings. Letadla Boeing 737 MAX byla celosvětově odstavena od března 2019 kvůli dvěma nehodám, při nichž zahynulo 346 lidí. V závěru letošního ledna jejich provoz povolila Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).

"Naší absolutní prioritou je bezpečnost našich cestujících a posádky. Žádný stroj nepodstoupil takové prověrky bezpečnosti v historii letectví jako letoun Boeing 737 MAX. Věříme, že důvěra v tento letoun se velmi rychle obnoví," uvedl člen představenstva a generální ředitel Smartwings Roman Vik.

Smartwings začaly pracovat na obnovení provozu letadel po povolení jejich provozu v Evropě. Opětovné zprovoznění zahrnuje mimo jiné proškolení pilotů, aktualizaci softwaru a hardwaru a další činnosti, které požaduje EASA. Před uvedením do běžného provozu ještě dopravce provede s každým letounem ověřovací let.

První let do Malagy, jehož počet cestujících dopravce nesdělil, pilotovali letový ředitel kapitán Tomáš Nevole a kapitán Adam Bednařík. "Téměř dva roky jsme kontinuálně spolupracovali s EASA a výrobcem letounu na bezpečném návratu tohoto letadla do provozu. Jsem si jistý změnami provedenými na letadle a výcvikovými postupy pro návrat tohoto letounu do provozu," uvedl Nevole. Podle kterého nyní stroje 737 MAX patří mezi nejbezpečnější letadla na světě.

Letadla chce dopravce nasazovat z Prahy, Tel Avivu, Varšavy nebo Bratislavy na linky na Kanárské ostrovy, Kapverdy, Madeiru, do Spojených arabských emirátů, Ománu, Maroka, Portugalska a dalších destinací.

Boeing byl předloni v březnu nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Jako problém se ukázal systém řízení letu, výrobce ho pak musel upravit. Úřady v USA povolily lety tohoto typu letadel loni v listopadu.

Smartwings musí po celou dobu odstavení letadel nahrazovat problémové stroje jinými letouny. Společnost v závěru minulého roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení na více než 1,5 miliardy korun. Náhradu škody aerolinky vymáhají po americkém výrobci. Letadla po celou dobu stála na odstavných plochách pražského letiště, dopravce na nich během té doby prováděl pravidelnou údržbu podle doporučení výrobce.

Smartwings patří k nejvýznamnějším hráčům charterové dopravy ve střední Evropě. Kromě České republiky létají také z letišť ve Francii, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a Kanárských ostrovech. Vedle toho dopravce provozuje pravidelné linky. V současnosti se letecká společnost potýká s problémy kvůli koronavirové krizi a jsou pod ochranným moratoriem před věřiteli. To vyprší o víkendu. Společnost v minulých týdnech žádala o pomoc stát, zatím však bez výsledku.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

5°C

Dnes je středa 14. dubna 2021

Očekáváme v 23:00 2°C

Celá předpověď