První kompaktní hatchback nižší střední třídy automobilky vniknul na trh před dvěma lety a má oslovovat zejména mladé lidi a rodiny svoji dynamikou a atraktivním vzhledem. Jeho emocionální ambice od letošního roku umocňuje model Monte Carlo se sportovním střihem zvenku i uvnitř.
V minulých testech modelu Spaceback jsme uvedli, že má stejně jako o rok dříve narozený Rapid vyplnit prostor mezi modely Fabia a Octavia. Nabízí dostatek místa, řadu Simply Clever prvků, vysokou úroveň bezpečnosti, zajímavé možnosti individualizace, a měl by lákat nízkou spotřebou a vstřícným poměrem ceny a nabízené hodnoty. Přesné linie, dynamické kontury, uměřené proporce a výrazná hra světla a stínu dodávají autu osobitý vzhled. Boční profil se vyznačuje dlouhým rozvorem (2602 mm) a ostrou, vysokou linií Tornádo. Třetí boční okno spolu s velkorysým prosklením dveří a štíhlými sloupky karoserie dodávají pocit vzdušnosti, světlosti a útulnosti uvnitř vozu, a pochopitelně to přispívá i k dobrému výhledu pro posádku. Cílem bylo, aby silueta byla v porovnání s jinými hatchbacky sportovnější a protaženější, a tak se opticky a funkčně odlišovala od konkurence. I když je Spaceback o téměř 18 cm kratší než Rapid, prostorové podmínky pro posádku jsou u obou modelů srovnatelné. Objem zavazadlového prostoru patří s rozpětím 415 - 1380 litrů při sklopených zadních sedadlech k nejlepším ve třídě.
Model Monte Carlo hraje na emoce, dynamiku zvýrazňuje vzhledem. Sportovní náboj mu dodává černý rámeček masky chladiče, velký otvor pro vstup chladícího vzduchu krytý černými voštinami i černě zbarvené xenonové světlomety a mlhové světlomety s funkcí Corner. Prahy mají černé nástavce, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka jsou usazená v černých krytech, působivé jsou přední a zadní spojler a zadní difuzor. Okno pátých dveří a zadní boční okna jsou vybavena skly SunSet s vyšším stupněm tónování, sériově se vůz dodává s černými šestnáctipalcovými koly z lehkých slitin. Sportovní důraz se nezapře i v interiéru. Nový tříramenný kožený volant je obšitý červenou nití, stejně jako manžeta řadicí páky. Kůží je potažená také hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy. Výplně dveří a palubní deska jsou černé, palubní deska má navíc dekorační lištu v karbonovém designu. Sportovní sedadla v černo-červeno-šedé kombinaci mají šedé podélné pruhy, pedály pak kryty z ušlechtilé oceli, černé vkládané textilní koberečky jsou také červeně obšité. Na předních a zadních prazích jsou plastové dekorační lišty s hliníkovým vzhledem, vpředu s logem Monte Carlo. Vůz měl také rozměrnou panoramatickou střechu, sahající od hrany čelního skla až na záď. Díky velké průhledové ploše přináší za tmy hezký výhled na oblohu a v interiéru vytváří prosvětlenou a vzdušnou atmosféru. Výbava jinak vychází z verze Ambition, druhé v šestičlenné řadě, do níž patří třeba systém Start&Stop s rekuperací brzdné energie, palubní počítač, infotainment rádio, elektromechanický posilovač řízení, denní svícení s deaktivací, apod.
Pokud jde o motory, tak na výběr jsou tři zážehové a dva vznětové, v testovaném voze byl nejslabší benzínový agregát 1,2 TSI v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Podle uváděných technických dat je jeho maximální výkon 66 kW/90k, nejvyšší rychlost 184 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 11,3 s, kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km. Měl jsem lehké obavy, jak si povede, zda jeho parametry budou dostatečné. Na jednu stranu se opravdu nedá očekávat úměrná výkonnost u sportovně laděného auta, na druhou stranu splní požadavky na pohodové cestování, není to rychlík ani louda, trochu vázne v kopcích, leč spolehlivě a poměrně tiše doveze do cíle. Kladným partnerem v tom je převodovka, jejíchž sedm stupňů je pro kvalitu jízdy ku prospěchu. Má i adekvátně fungující sportovní režim s možností ručního řazení, ale vzhledem k celkovému ladění vozu, vás k jeho využívání nic moc nenutí, takže je spíše pro občasnou radost řidiče.
S téměř novým, nezajetým Rapidem Spaceback Monte Carlo jsme v klidné pohodě absolvovali 639 km zejména na dálnicích a při vyjížďkách na silnicích kolem Prahy, městský provoz ukrojil asi 120 km, to vše při průměrné spotřebě 6,2 l/100 km. Z pocitů řidiče vyšší postavy mám menší připomínky - i při nejnižším posazení mi v pohledu ven třeba na semafory vadila nízká horní hrana čelního skla, tlačil mě středový panel do pravé nohy, vzadu jsem se zase moc nevešel hlavou pod strop, což nejspíš souviselo s panoramatickým oknem. Celkový dojem zvěstuje, že jde o kvalitní vůz se slušnou užitnou hodnotou, jeho sportovní náboj se daleko víc týká vnějšího i vnitřního designu než výkonových parametrů.
Od listopadu se nabídka atraktivních modelů Škoda Monte Carlo rozšířila na šest, jako poslední přibyl Radid, Spaceback mu tedy o pár měsíců předcházel, a dále to jsou Citigo, Fabia, Fabia Combi, a Yeti. Základní cena Rapidu Spaceback Monte Carlo v testované verzi je 435.900 Kč.