Před časem jsem použil stejný titulek při testu Octavie RS. Pro ni platil až do letošního června, kdy na trh vstoupila RS 230 a žezlo převzala. Číslovka 230 značí počet koní pod kapotou, tím napovídám, že motorizace je základní odlišností obou modelů.
Akční model RS 230 tedy pohání dvoulitrový benzínový motor o výkonu 169 kW/230 k, což je oproti RS navíc o 7 kW/10 k. Ve spojení s automatickou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou s režimem sport a možností ručního řazení a ve verzi liftback, což byl náš případ, zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,8 s, dosahuje maximální rychlosti 249 km/h, uváděná kombinovaná spotřeba má být 6,4 l/100 km. Motor je možné objednat také ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou, vůz se prodává i ve variantě Combi.
Další výraznou novinkou v modelu RS 230 je diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností pro dynamický průjezd zatáčkou. Je jím vybaven jako první vůz značky Škoda. Výsledkem je působivá trakce v zatáčkách a maximální stabilita jízdy. Tato technologie, původně vyvinutá pro závodní automobily, funguje na základě elektronicky řízené lamelové spojky umístěné mezi diferenciálem a pravou poloosou, rozděluje hnací sílu mezi koly přední nápravy tak, aby nedocházelo ke ztrátě trakce. V případě potřeby může být až 100 % točivého momentu přenášeno jen na jedno z předních kol. To pochopitelně násobí potěšení z jízdy, průjezd ostrými zatáčkami je jistější, preciznější, a tím samozřejmě i rychlejší.
Jinak má pochopitelně RS 230 mnoho společného s Octavií RS. K sériové výbavě patří sportovní podvozek, který je oproti standardní Octavii snížen o 15 milimetrů. Optimální ovladatelnost a maximální agilitu zajišťuje elektromechanické progresivní řízení. Volbu jízdního profilu (Driving Mode Selection) si můžete měnit v režimech Normal, Sport, Eco nebo Individual a pomocí další funkce Performance Sound Generator i nastavit zvuk, třeba adekvátní k dynamické jízdě. Rozdíl mezi jednotlivými režimy je skutečně znatelný, využívali jsme ho často v návaznosti na momentální podmínky a řidičské rozpoložení.
Octavia RS 230 dává najevo své sportovní ambice celým exteriérem. Má exkluzivní černý designový paket s lesklým černým rámečkem masky chladiče a kryty vnějších zpětných zrcátek. Výrazná jsou devatenáctipalcová kola z lehké slitiny v lesklém černém designu Xtreme, červeně lakované jsou brzdové třmeny, zadní páté dveře zdobí spojler a speciální plaketa, která je ve srovnání s modelem RS o 15 % větší. Navíc se odlišuje také dvěma lesklými černými sportovními koncovkami výfuku, jiným laděním akustického projevu výfukového systému. RS 230 je v nabídce ve čtyřech odstínech laku, u testovaného auta to byla bílá Moon.
Pro interiér jsou charakteristické černé prvky výbavy s červenými akcenty. Černý lesklý dekor zdobí výplně dveří, volant i středový panel. Pohledově a funkčně jsou hodna ocenění sériová elektricky nastavitelná, vyhřívaná přední sportovní sedadla RS. Potahy všech sedadel z černé kůže jsou obšité červeným stehem a mají působivý červený klenutý pruh na přechodu k hlavové opěrce. Na hlavových opěrkách předních sedadel je vyšité specifické logo RS. Octavia RS 230 má tříramenný sportovní multifunkční volant potažený černou kůží s červeným obšitím, potažené kůží se stejným provedením jsou i hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy. Vpředu má vůz prahové lišty s barevným logem RS.
Ze základní výbavy mají modely 230 a RS společné i další prvky jako třeba Start-Stop systém s rekuperací brzdné energie, dvouzónovou klimatizaci Climatronic, bi-xenonové světlomety s Led denními svítilnami, tempomat, signalizaci vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu, tónovaná skla, kryty pedálů z ušlechtilé oceli, apod. Nejnákladnějšími položkami z výbavy na přání byly u testovaného vozu mj. infotainment Columbus s navigací, barevným displejem Maxi DOT ve sdruženém přístrojovém panelu s designem RS, obsahuje i Lap-Timer, a taky s bluetooth, Wi-Fi, Apple konektivitou, kvalitně fungujícím hlasovým ovládáním v češtině, dále auto mělo elektricky ovládané střešní okno s černou střechou, systém KESSY pro bezklíčové odemykání, zamykání a startování, asistenty pro rozpoznávání dopravních značek, udržování vozidla v jízdním pruhu, sledování odstupu od vpředu jedoucího vozidla včetně automatického zpomalování, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, dešťový senzor, atd.
Lehce nás při testování provázela smůla. Na začátku jsme na vyjížďky neměli moc času, a když nakonec byl, tak jsme píchli pravou zadní pneumatiku a museli nasadit neplnohodnotné ocelové rezervní kolo. S takovým obutím se rozhodně moc řádit nedá. Nízkoprofilové gumy jsou báječné pro stabilitu a do zatáček, leč na nerovném povrchu odskakují a jsou více náchylné na průraz od předmětů na silnici. Takže jsme sice celkem najeli 486 km i po dálničních úsecích a silnicích v okolí Prahy, ale městský provoz z toho ukrojil poměrně značnou část téměř 200 km. Pochopitelně se to odrazilo na průměrné spotřebě 8,6 l/100 km. Při popojíždění po městě se však těžko vejdete pod 10 l/100 km. Také při sportovní jízdě spotřeba výrazně vzrůstá, nicméně při klidném, rozumném cestování bez tendencí šlapat více na plyn se dá jezdit úsporně na hranici 7 l/100 km. Při objemu palivové nádrže cca 50 l tak bude záviset četnost návštěv čerpací stanice na způsobu jízdy. I přes uvedené okolnosti jsme krátce okusili sportovní ambice RS 230 v osvědčeném kopcovitém prostředí bohatém na zatáčky blízko Prahy.
Sedět za volantem je potěšení, vůz se lehce ovládá, výborně sedí, jde s chutí za plynem, jen jsem měl dojem, že při ručním řazení vyhovím motoru líp než automat. Připadalo mi, že se někdy lehce zpozdí nahoru a dříve jde zase dolů. Ale to je subjektivní dojem nepodložený řádným měřením. Oproti RS povyšuje RS 230 sportovní laťku 10 koníky navíc, diferenciálem s elektrohydraulicky řízenou svorností, osobitými designovými prvky. Umí se chovat jako dospělý sportovec i jako plnohodnotný rodinný automobil, vždyť i v tomto provedení si mj. stále zachovává zavazadlový prostor s objemem 590 - 1580 litrů.
Základní cena Škody Octavie RS 230 v testované verzi je 778.900 Kč, s manuální převodovkou je o 45.000 levnější, za Combi si připlatíte 35.000 Kč.