Škoda Octavia RS 230 - nejrychlejší sériově vyráběná Octavia všech dob

foto Škoda Octavia RS 230

Před časem jsem použil stejný titulek při testu Octavie RS. Pro ni platil až do letošního června, kdy na trh vstoupila RS 230 a žezlo převzala. Číslovka 230 značí počet koní pod kapotou, tím napovídám, že motorizace je základní odlišností obou modelů.

Fotogalerie

Akční model RS 230 tedy pohání dvoulitrový benzínový motor o výkonu 169 kW/230 k, což je oproti RS navíc o 7 kW/10 k. Ve spojení s automatickou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou s režimem sport a možností ručního řazení a ve verzi liftback, což byl náš případ, zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,8 s, dosahuje maximální rychlosti 249 km/h, uváděná kombinovaná spotřeba má být 6,4 l/100 km. Motor je možné objednat také ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou, vůz se prodává i ve variantě Combi.

Škoda Octavia RS 230

Další výraznou novinkou v modelu RS 230 je diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností pro dynamický průjezd zatáčkou. Je jím vybaven jako první vůz značky Škoda. Výsledkem je působivá trakce v zatáčkách a maximální stabilita jízdy. Tato technologie, původně vyvinutá pro závodní automobily, funguje na základě elektronicky řízené lamelové spojky umístěné mezi diferenciálem a pravou poloosou, rozděluje hnací sílu mezi koly přední nápravy tak, aby nedocházelo ke ztrátě trakce. V případě potřeby může být až 100 % točivého momentu přenášeno jen na jedno z předních kol. To pochopitelně násobí potěšení z jízdy, průjezd ostrými zatáčkami je jistější, preciznější, a tím samozřejmě i rychlejší.

Jinak má pochopitelně RS 230 mnoho společného s Octavií RS. K sériové výbavě patří sportovní podvozek, který je oproti standardní Octavii snížen o 15 milimetrů. Optimální ovladatelnost a maximální agilitu zajišťuje elektromechanické progresivní řízení. Volbu jízdního profilu (Driving Mode Selection) si můžete měnit v režimech Normal, Sport, Eco nebo Individual a pomocí další funkce Performance Sound Generator i nastavit zvuk, třeba adekvátní k dynamické jízdě. Rozdíl mezi jednotlivými režimy je skutečně znatelný, využívali jsme ho často v návaznosti na momentální podmínky a řidičské rozpoložení.

Škoda Octavia RS 230

Octavia RS 230 dává najevo své sportovní ambice celým exteriérem. Má exkluzivní černý designový paket s lesklým černým rámečkem masky chladiče a kryty vnějších zpětných zrcátek. Výrazná jsou devatenáctipalcová kola z lehké slitiny v lesklém černém designu Xtreme, červeně lakované jsou brzdové třmeny, zadní páté dveře zdobí spojler a speciální plaketa, která je ve srovnání s modelem RS o 15 % větší. Navíc se odlišuje také dvěma lesklými černými sportovními koncovkami výfuku, jiným laděním akustického projevu výfukového systému. RS 230 je v nabídce ve čtyřech odstínech laku, u testovaného auta to byla bílá Moon.

Pro interiér jsou charakteristické černé prvky výbavy s červenými akcenty. Černý lesklý dekor zdobí výplně dveří, volant i středový panel. Pohledově a funkčně jsou hodna ocenění sériová elektricky nastavitelná, vyhřívaná přední sportovní sedadla RS. Potahy všech sedadel z černé kůže jsou obšité červeným stehem a mají působivý červený klenutý pruh na přechodu k hlavové opěrce. Na hlavových opěrkách předních sedadel je vyšité specifické logo RS. Octavia RS 230 má tříramenný sportovní multifunkční volant potažený černou kůží s červeným obšitím, potažené kůží se stejným provedením jsou i hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy. Vpředu má vůz prahové lišty s barevným logem RS.

Škoda Octavia RS 230

Ze základní výbavy mají modely 230 a RS společné i další prvky jako třeba Start-Stop systém s rekuperací brzdné energie, dvouzónovou klimatizaci Climatronic, bi-xenonové světlomety s Led denními svítilnami, tempomat, signalizaci vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu, tónovaná skla, kryty pedálů z ušlechtilé oceli, apod. Nejnákladnějšími položkami z výbavy na přání byly u testovaného vozu mj. infotainment Columbus s navigací, barevným displejem Maxi DOT ve sdruženém přístrojovém panelu s designem RS, obsahuje i Lap-Timer, a taky s bluetooth, Wi-Fi, Apple konektivitou, kvalitně fungujícím hlasovým ovládáním v češtině, dále auto mělo elektricky ovládané střešní okno s černou střechou, systém KESSY pro bezklíčové odemykání, zamykání a startování, asistenty pro rozpoznávání dopravních značek, udržování vozidla v jízdním pruhu, sledování odstupu od vpředu jedoucího vozidla včetně automatického zpomalování, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, dešťový senzor, atd.

Lehce nás při testování provázela smůla. Na začátku jsme na vyjížďky neměli moc času, a když nakonec byl, tak jsme píchli pravou zadní pneumatiku a museli nasadit neplnohodnotné ocelové rezervní kolo. S takovým obutím se rozhodně moc řádit nedá. Nízkoprofilové gumy jsou báječné pro stabilitu a do zatáček, leč na nerovném povrchu odskakují a jsou více náchylné na průraz od předmětů na silnici. Takže jsme sice celkem najeli 486 km i po dálničních úsecích a silnicích v okolí Prahy, ale městský provoz z toho ukrojil poměrně značnou část téměř 200 km. Pochopitelně se to odrazilo na průměrné spotřebě 8,6 l/100 km. Při popojíždění po městě se však těžko vejdete pod 10 l/100 km. Také při sportovní jízdě spotřeba výrazně vzrůstá, nicméně při klidném, rozumném cestování bez tendencí šlapat více na plyn se dá jezdit úsporně na hranici 7 l/100 km. Při objemu palivové nádrže cca 50 l tak bude záviset četnost návštěv čerpací stanice na způsobu jízdy. I přes uvedené okolnosti jsme krátce okusili sportovní ambice RS 230 v osvědčeném kopcovitém prostředí bohatém na zatáčky blízko Prahy.

Škoda Octavia RS 230

Sedět za volantem je potěšení, vůz se lehce ovládá, výborně sedí, jde s chutí za plynem, jen jsem měl dojem, že při ručním řazení vyhovím motoru líp než automat. Připadalo mi, že se někdy lehce zpozdí nahoru a dříve jde zase dolů. Ale to je subjektivní dojem nepodložený řádným měřením. Oproti RS povyšuje RS 230 sportovní laťku 10 koníky navíc, diferenciálem s elektrohydraulicky řízenou svorností, osobitými designovými prvky. Umí se chovat jako dospělý sportovec i jako plnohodnotný rodinný automobil, vždyť i v tomto provedení si mj. stále zachovává zavazadlový prostor s objemem 590 - 1580 litrů.

Základní cena Škody Octavie RS 230 v testované verzi je 778.900 Kč, s manuální převodovkou je o 45.000 levnější, za Combi si připlatíte 35.000 Kč.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

15°C

Dnes je neděle 2. října 2022

Očekáváme v 15:00 15°C

Celá předpověď