Po Citigu jsou dalšími modely automobilky s ekologickou formou pohonu na zemní plyn Octavia i Octavia Combi. Jde o důležitou součást strategie trvale udržitelného rozvoje Škody Auto. Jako G-TEC je její nejprodávanější modelová řada ještě atraktivnější a zelenější. Spojuje mobilitu šetrnou k životnímu prostředí s vcelku dostupnou cenou.
Oživme si paměť připomenutím, že nová už třetí řada Octavie si získala oblibu na všech trzích až nečekaně rychle. Zvítězila v mnoha anketách nejen u nás, ale i v zahraničí. Výhodou pro zájemce o ni je široká nabídka v motorizacích, stupních standardní výbavy i výbavy na přání.
Boduje tím, že je bezesporu hezká, prostorná, výkonná, úsporná. Už v dřívějších testech jsme uvedli, že její nový design je osobitý, harmonický, funkční, nadčasový. Na dominantní masku chladiče s chromovaným rámečkem a novým logem značky navazují hlavní světlomety s příznačným zalomením ve své spodní části. Boční silueta naznačuje vstřícnost vůči cestujícím a jejich zavazadlům. Od předních světlometů až po zadní svítilny se táhne ostrá hrana, zdůrazňuje délku auta a uhlazeně dělí siluetu na dvě části - horní osvětlenou a spodní zastíněnou.
Nově tvarované zadní svítilny září výrazným, nepřehlédnutelným dvojitým C. Obdivuhodný je zavazadlový prostor s objemem od 590 litrů až po 1580 litrů po sklopení zadních sedadel, v našem případě vzhledem k nádržím na plyn jsou tyto údaje nižší, i když také nadstandardní, 460 až 1450 l. Řidič i spolujezdci mají v autě spoustu místa pro nohy i nad hlavou. Přístrojová deska byla navržena tak, aby jednotlivé ovladače byly po ruce a na místech, kde je intuitivně očekáváte.
G-TEC se dodává ve dvou nejnižších základních výbavách ze současných pěti a v druhé nejvyšší - Active, Ambition a Style. Testovaný vůz byl v té nejnadupanější s mnohými prvky z výbavy na přání. Byly v něm mj. palubní počítač, dvouzónová automatická klimatizace Climatronic, multifunkční volant, kola z lehké slitiny, asistent rozjezdu do kopce, hlasové ovládání v češtině, všude je plno schránek a odkládacích prostor. Měl také systém KESSY umožňující bezklíčový vstup do vozu i jeho zamčení a startování tlačítkem, inspirativní infotainment navigační systém Columbus s integrovanými mapovými podklady Evropy a barevným dotykovým displejem Maxi DOT. Zobrazuje se na něm třeba i doporučení zařazení rychlostního stupně, pomocí technologie bluetooth je možné připojit mobilní telefon, nechybí konektor AUX či USB.
Nyní už nejpodstatnější fakta k testovanému vozu. Pro zahájení výroby nové Octavie G-TEC uvedla Škodovka do provozu novou testovací halu a plničku CNG, investovala do toho pět milionů EUR. Vedle České republiky se vůz dodává na trhy čtrnácti dalších evropských zemí. Pohání ho přeplňovaný motor 1,4 TSI o výkonu 81 kW/110 k ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou. Je konstruován pro spalování jak na benzinu, tak i CNG, což je zkratka z anglického Compressed Natural Gas, tedy stlačený zemní plyn. Součástí sériové výbavy je paket Green tec se systémem start-stop a rekuperací brzdné energie.
Podle údajů výrobce ujede Octavia G-TEC při provozu pouze na CNG až 410 kilometrů při spotřebě 5,4 m3 (3,5 kg) zemního plynu na 100 km, což odpovídá emisím pouhých 97 g CO2/km. Při provozu pouze na benzín může být dojezd až 920 km při objemu nádrže 50 l. Na jedno natankování všech nádrží tak G-TEC ujede až 1330 km. Přitom umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 10,9 s a dosahuje maximální rychlosti 195 km/h. Obě nádrže na CNG mají celkový objem maximálně 97 litrů, resp. 15 kg zemního plynu při tlaku 200 barů. Jsou šikovně umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru na speciálním rámu, takže ložná plocha je rovná a žádné nerovnosti nebrání v uložení nákladu.
Přepínání mezi palivy je zcela automatické a v praxi nepoznatelné, benzín slouží jako rezerva a pro startování. Stav pohonných hmot indikují dva ukazatele na přístrojovém štítu, CNG je součástí otáčkoměru, benzín v rychloměru, palubní počítač dává údaje o kontrole kvality tankovaného CNG a také spotřebě, plnící ventil pro tankování CNG je pod víčkem nádrže. Při testu jsme s autem najeli ve smíšeném provozu 894 km, z toho 340 na CNG a 554 na benzín. Dojezd ukazoval ještě dalších 210 km, takže celkově jsme na všechny plné nádrže mohli najet 1104 km. Spotřeba CNG byla 4,1 kg/100 km, benzínu 6,1 l/100 km. Nedávno jsme podobný test absolvovali se Seatem Leon ST 1,4 TGI CNG. Koncernová strategie ukazuje směr u svých značek. Pochopitelně motor, objem nádrží i uváděné ukazatele se liší pouze v drobnostech, větší rozdíly nejsou ani ve výsledcích obou testů. Takže zájemci o vůz s touto variantou úsporného pohonu se mohou rozhodovat podle sympatií k jednotlivým značkám, jejich vzhledu, výbavě, prostornosti, ceně.
V posledním období nahrává pohodlnějšímu tankování CNG poměrně svižně se rozvíjející množství plnících stanic. V celém světě jich je údajně 25.200, v Evropě kolem 4500, nejvíce v Německu a Itálii, u nás pak více než 80 a další rychle přibývají. Cena zemního plynu je v České republice a v mnoha dalších evropských zemích podstatně výhodnější než cena benzínu nebo nafty. Náklady obou verzí modelu Škoda Octavia G-TEC na palivo v kombinovaném cyklu tak mohou být nižší než 1 Kč/km.
Novou Škodu Octavii G-TEC pořídíte v základní ceně nejlevněji za 441.900 Kč, základní cena testované verze ve výbavě Style je 547.900 Kč.