Od skromné dílny na opravu jízdních kol se Škoda Auto vypracovala na globální automobilku, působící na více než 100 národních trzích. V průběhu 125leté historie se měnil její sortiment i výrobní zázemí. Od roku 1991 je podnik součástí koncernu Volkswagen a aktuálně se transformuje v poskytovatele komplexních produktů a služeb individuální mobility.
Předsedou představenstva společnosti Škoda Auto je od srpna 2020 Thomas Schäfer. Do České republiky přišel z Jižní Afriky a hned v jednom z prvních rozhovorů pro česká média řekl: "Škoda je úžasná značka s obrovským potenciálem."
Jakým směrem máte v úmyslu automobilku posunout?
Značce Škoda se díky práci celého týmu i mého předchůdce daří velmi dobře. Mým hlavním úkolem je psát s tímto týmem v příštích letech další kapitoly jejího úspěšného příběhu. Nadále se budeme držet Strategie 2025. Jedná se o efektivní plán, ale ještě nás čeká dlouhá cesta k dosažení veškerých cílů. Samozřejmě chci také přispívat svými nápady, abychom značku posunuli o další krok kupředu.
Co tím přesně myslíte?
Škoda Auto zaujímá v tuto chvíli jasnou pozici, za vynaložené peníze poskytuje skvělou hodnotu. U našich zákazníků výborně fungují Simply Clever řešení, mimořádná prostornost, praktičnost a jedinečný design, které nabízí každý model. Vozy Škoda budou vždy dostupné - ať už cílíme na studenty, mladé rodiny nebo starší páry. Tohoto směru se budeme držet i nadále. Kromě současné modelové řady však vidím další možnosti růstu v dobývání nových trhů či ve větším zaměření na segment dostupných vozů, tím pádem získáme příležitost významně rozšířit zákaznické portfolio.
Když zmiňujete segment dostupných vozů, máte na mysli posun směrem k levné značce?
Určitě nesměřujeme k tomu, aby se Škoda stala levnou značkou. Soustředíme se na korejské, japonské a francouzské výrobce, to jsou naši hlavní konkurenti a s nimi budeme soupeřit a společně využijeme potenciál značky. Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká.
Automobilový průmysl stojí nyní před velkými výzvami. Transformace směrem k pohonům šetrným k životnímu prostředí, digitalizaci a autonomnímu řízení, koronavirus a s ním spojená odbytová krize... Jak byste stručně popsal vývoj automobilového průmyslu za posledních pět let?
Branže se nyní vyvíjí rychlým tempem. Témata už byla jmenována. Bezesporu se tu jedná o program mamutích rozměrů. Já v tom ovšem vidím především šance: máme jedinečnou příležitost automobil i automobilový průmysl trvale změnit a pozvednout na novou úroveň. Je to skvělá motivace a současně velká odpovědnost. A té chceme ve společnosti Škoda Auto dostát. Co se týče odbytové krize v důsledku pandemie koronaviru, nejsem takovým pesimistou. Naše prodejní výsledky ukazují, že letošní rok v žádném případě není ztracený. Jedeme na plný plyn, abychom dosáhli maxima možného.
Vozy Škoda budou vždy dostupné - ať už cílíme na studenty, mladé rodiny nebo starší páry. Tohoto směru se budeme držet i nadále.