Seat Leon ST Cupra - všestranný sportovní vůz pro každý den

foto Seat Leon ST Cupra.

Vozy s označením Cupra se poprvé objevily na trhu v roce 1996 ve spojitosti s modelem Ibiza a od té doby se staly ikonami značky Seat. Mají se vyznačovat dravou dynamikou, nejmodernější technikou, atraktivním designem, zároveň také hospodárností a všestranností využití. Tyto požadavky nyní naplňují nové Leony.

Fotogalerie

Pořídit si je v provedení Cupra můžete ve všech karosářských variantách, jako pětidveřový hatchback, třídveřové SC (Sport Coupé) a kombi ST (Sports Tourer). Tu poslední jsme si vyzkoušeli. Kombíky jsme už popsali v několika variantách motorizací a výbav. Teď jsme měli tu čest s tím nejvýkonnějším a nejrychlejším.

Seat Leon ST Cupra.

Zopakujme si, že ST má dynamický vzhled, dobře se ovládá, oplývá cennými užitnými vlastnostmi. Velkorysý zavazadlový prostor má objem od 587 až po 1470 litrů při sklopení opěradel zadních sedadel. Jednoduchým zatažením páčky změníte uspořádání ve prospěch maximálního zavazadlového prostoru, a se sklopným předním sedadlem spolujezdce vytvoříte místo i pro přepravu dlouhých předmětů. Interiér se vyznačuje poměrně kvalitními materiály a moderní technikou, z vozu je slušný výhled.

Cupra k tomu navíc přináší zdokonalený emocionální design. Prodloužená silueta ladí s velkými osobitými koly, na přídi dominují velké otvory pro přívod vzduchu a LED světlomety, nepřehlédnutelný je zadní nárazník s náznakem difuzoru a dvěma oválnými koncovkami výfukové soustavy a aerodynamický paket se zadním střešním spoilerem. Kola z lehké slitiny mají exkluzivní design, červené brzdové třmeny a tmavě tónovaná skla bočních a zadních oken umocňují individualitu tohoto modelu. V interiéru upoutá sportovní volant s jedinečným designem a v našem případě vynikající skořepinová sedadla čalouněná černou Alcantarou a ozdobená bílým štepováním z výbavy na přání. Pedály a ozdobné lišty na bočních prazích jsou vyrobeny z hliníku.

Seat Leon ST Cupra.

Auto poháněl benzínový motor 2.0 TSI se šestistupňovou manuální převodovkou, maximální výkon 206 kW/280 k, elektronicky omezená nejvyšší rychlost 250 km/h, zrychlení 0-100 km/h 6,1 s, uváděná průměrná spotřeba paliva má být pouhých 6,7/100 km. Může být i v kombinaci s automatickou převodovkou DSG. Jde o skutečně sportovní, dynamický motor, který se rád dere do vyšších otáček, což je umocněno výrazným a přitom kultivovaným doprovodem modulovaným generátorem zvuku. Turbodmychadlo využívá nejmodernější technologie vstřikování paliva tak, aby optimální nastavení snižovalo spotřebu paliva a emise pevných částic. Tomu má přispívat i systém start/stop a rekuperace kinetické energie. A od konce září se už vozy Leon Cupra objednávají s ještě silnějším motorem 2.0 TSI s dvojitým vstřikováním a proměnným časováním ventilů, který poskytuje nejvyšší výkon 213 kW/290 k. Nový vrcholný model značky Seat je zvenčí rozpoznatelný podle nápisu Cupra 290 na zádi.

Seat Leon ST Cupra.

Pro skvělé jízdní vlastnosti dává předpoklady nízká hmotnost a tuhá struktura karoserie. K tomu přistupuje nová generace citlivější a pohotovější adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), vyvinutá speciálně pro model Cupra. Během milisekund přizpůsobuje charakteristiku podvozku panujícím podmínkám. Nová uzávěrka diferenciálu přední nápravy zlepšuje trakci a ovladatelnost vozu s pohonem předních kol. V extrémním případě může být 100% hnací síly přenášeno na jedno kolo. Uzávěrka zlepšuje nejen trakci, ale také eliminuje nežádoucí vliv hnací síly na řízení. Volič jízdních režimů Cupra Drive Profile je zase schopen podle různých preferencí řidiče zajistit rozsáhlou individualizaci jízdní charakteristiky. Můžete zvolit režimy Comfort a Sport, když však sáhnete po režimu Cupra, tak je reakce motoru na pohyby pedálu plynu mimořádně citlivá, zvukový generátor podporuje plný projev přeplňovaného motoru, podvozek, progresivní řízení a uzávěrka diferenciálu přední nápravy pracují v nejsportovnějším nastavení. Specifická vysokovýkonná brzdová soustava s červenými brzdovými třmeny zaručuje bezpečné zpomalení.

Seat Leon ST Cupra.

Většina uváděných prvků a zařízení je součástí sériové výbavy. Připomeňme k tomu ještě třeba dvouzónovou automatickou klimatizaci Climatronic, Media System Plus s barevným dotykovým displejem s úhlopříčkou 6,5“, handsfree bluetooth a hlasovým ovládáním, indikaci optimálního řazení, palubní počítač, dešťový a světelný senzor, LED osvětlení interiéru, apod. Nejvíce peněz z dodatečné výbavy, vedle už zmíněných skořepinových sedadel, stálo panoramatické střešní okno, adaptivní tempomat s funkcí front assist, parkovací senzory vpředu a vzadu se zobrazením na displeji rádia.

Suma sumárum Leon ST Cupra je plnokrevný sportovní automobil, který si na něj nehraje nadbytečnými zkrašlovacími prvky, ale naplňuje to mimořádnými jízdními vlastnostmi. Díky tomu nejen u nás často vítězí v nejrůznějších srovnávacích testech. Přitom není jenom jednoúčelovým sporťákem, ale prostorností a pohodlím přináší všem cestujícím komfort i na dlouhých cestách, ať už pracovních, za sportem a zábavou nebo rodinných výletech. Navíc má vcelku slušnou užitnou hodnotu v poměru cena/výkon. Najeli jsme 478 km ve smíšeném provozu, z toho po Praze asi 100 km, na přibližně 50 km jsme si dovolili velmi svižné tempo v režimu Cupra na silničkách s plno zatáčkami a směřujícími z kopce i do kopce. Příjemný zážitek, ale celkovou průměrnou spotřebu jsme tím navýšili na hodnotu 7,9 l/100 km. Při nevelké nádrži o objemu 50 l tak jsou zastávky u pump častější.

Základní cena Seatu Leon ST Cupra v testované variantě byla 712.900 Kč, konečná s dodatečnou výbavou pak 843.000 Kč. V současnosti s novým motorem a dalšími zlepšeními je základní akční cena tohoto vozu 754.900 Kč.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

15°C

Dnes je neděle 2. října 2022

Očekáváme v 17:00 13°C

Celá předpověď