Historicky nejúspěšnější model automobilky oslavil loni 30 let. Ibiza je jejím nejprodávanějším vozem a dlouhodobě vede statistiky registrací v segmentu malých vozů ve Španělsku. Má vyjadřovat sportovního ducha, mladý charakter a motoristům nabízet zejména výborné provozní vlastnosti a nízké náklady. Letos v létě se představila její pátá generace, k testu jsme měli auto v provedení FR s designem zaměřeným na dynamické řidiče.
Jen pro připomenutí, Ibiza dostala jméno v době rozmachu cestovního ruchu ve Španělsku, kdy automobilka spojovala své modely s názvy měst. Ostrov Ibiza měl být u nového vozu spojován s mladým, středomořským duchem, moderností a nenuceností, což souznělo s cílovou skupinu. Navíc je název nadnárodní, dobře se vyslovuje a pamatuje.
Nová Ibiza je i nadále nabízena ve třech karosářských variantách, jako pětidveřová (testované auto), SC Sport Coupé a ST Sport Tourer. Zejména kombi má při tak kompaktních rozměrech překvapivě slušnou úroveň užitných vlastností, třeba velkorysý zavazadlový prostor s objemem podle uspořádání 430 - 1164 l. Nejspíš hlavním důvodem, proč si zákazníci Ibizu kupují, je emocionální a dynamický design.
Z vnějšku se úpravy omezily na nové světlomety s diodami Led pro denní svícení, nový design 16“ a 17“ kol a odstíny laku. Výrazně modernizovaný interiér chce oslovit širokou skupinu zákazníků. Má výrazné horizontální proporce, zaměření přístrojové desky na řidiče umocňuje ergonomické uspořádání ovládacích prvků a měkká povrchová úprava. Pozornost věnovaná detailům je patrná na volantu, výdeších ventilační soustavy, přístrojové desce, panelu přístrojů, rádiu, vše je podřízeno propojení řidiče a techniky. Barevné pakety pro celou modelovou řadu nabízejí zcela novou úroveň individualizace. A tak díky třem karosářským variantám, třem výbavovým liniím, široké nabídce motorů a výbavy na přání si můžete sestavit Ibizu přesně podle svých představ a potřeb.
Na výběr je zcela nová generace tří zážehových tříválcových motorů se zdvihovým objemem 1,0 litru. Atmosférický poskytuje nejvyšší výkon 55 kW/75 k, přeplňované verze TSI pak 70 kW/95 k nebo 81 kW/110 k. Tuto škálu doplňuje čtyřválec 1.4 TSI ACT s aktivní deaktivací válců o výkonu zvýšeném na 110 kW/150 k a tradiční prověřené motory 1,2 TSI v nejnovější generaci s výkonem 66 kW/90k a 81 kW/110 k. V testovaném voze byl druhý nejslabší benzinový agregát 1,2 TSI 66 kW ve spojení s manuální pětistupňovou převodovkou. Nové vznětové motory 1,4 TDI jsou ve výkonové nabídce 55 kW/75 k, 66 kW/90 k nebo 77 kW/105 k.
Jízdní komfort u Ibizy mají posílit velmi citlivý systém řízení s elektrickým posilovačem, nové nastavení pružin, tlumičů a příčných zkrutných stabilizátorů. Kotoučovými brzdami vzadu však disponují jen vozy s motory o výkonu nad 95 k. V testovaném autě byl také na přání dodávaný Seat Drive Profile s volbou adaptivního tlumení ve dvou režimech Comfort a Sport, který zároveň ovlivňuje činnost posilovače řízení.
Pokud jde o výbavy, tak FR z nižších stupňů Reference a Style sdílí např. multikolizní brzdu, kontrolu tlaku v pneumatikách, tónovaná skla, palubní počítač, handsfree bluetooth, Media systém Colour s 5" dotykovým displejem a vstupy USB, AUX-in a slotem na SD kartu. Osobité pro FR jsou sportovní výškově nastavitelná přední sedadla s čalouněním FR, sportovní podvozek a barevně sladěné nárazníky, tříramenný multifunkční sportovní volant v kůži s designem FR, dvojité přední halogenové světlomety s Led denním svícením, zadní světla z Led diod, větší přední mlhové světlomety, kola z lehkých slitin, dvojitá koncovka výfuku, tempomat, senzor únavy řidiče, asistent rozjezdu do kopce. Nejnákladnějšími položkami z dodatečné výbavy byly střešní okno, automatická klimatizace Climatronic, 17palcová hliníková litá kola, natáčecí bi-xenonové světlomety, zadní parkovací senzory, apod.
S novou Ibizou jsme absolvovali 633 km ve smíšeném provozu, z toho skoro třetinu po Praze. Osazený motor patří podle výše uvedených výkonových hodnot k těm slabším, další jeho výrobcem deklarované údaje jsou nejvyšší rychlost 184 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h 10,7 s, průměrná spotřeba 4,9 l/100 km. Má vcelku kultivovaný chod, je třeba ho více vytáčet, do kopečků taky popohnat, dosažená průměrná spotřeba se ustálila na 6,0 l/100 km. Pokud bych měl právo volby, tak bych však spíše sáhnul po jednom ze dvou silnějších, úspornějších litrových mladších bratříčků. Jinak je nová Ibiza snadno ovladatelná, příjemná, líbivá společnice do města a na ne moc dlouho trvající cesty. V uplynulých 30 letech se po celém světě prodalo více než pět milionů aut se jménem španělského ostrova. Zákazníci jsou s průměrným věkem 43 let mladí a většinový podíl mezi nimi zaujímají mladé ženy. A těm je na míru šitá i pátá generace.
Ceny nového Seatu Ibiza SC začínají na 264.900 Kč, základní cena testované verze je 325.900 Kč, s výbavou na přání dosáhla na sumu 425.900 Kč.