Už během následujících tří let hodlá Scania snížit množství emisí CO2, které produkují nákladní vozy a autobusy s jejím logem, o dvacet procent.
Stane se tak díky elektrifikaci. Kromě hybridních pohonů a vozidel s agregáty typu plug-in hybrid, se během letošního a příštího roku uvede na trh široká škála plně elektrických vozů.
Například již příští rok si dopravci budou moci pořídit u dealerů Scanie také tahač pro dálkovou přepravu. Bude mít dostatečnou kapacitu baterií, aby zvládl jet s celkovou hmotností 40-60 tun čtyři a půl hodiny a pak se zase během pětačtyřicetiminutové povinné zastávky dobít pro pokračování v jízdě.
Letos se pak spustí výroba vozidel pro regionální nákladní dopravu. Tyto automobily budou schopné s nákladem absolvovat vzdálenost až 350 kilometrů.
Městská komunální baterie budou mít menší bateriové pakety s kapacitou buď 165 nebo 300 kWh. V prvním případě mají být schopné ujet 130, ve druhém 250 kilometrů. Jejich hmotnost se příliš neliší od vozidel s konvenčními motory. Verze s menší baterií je o 660 kg těžší a s větší o 1600 kg těžší než nákladní automobil s devítilitrovým naftovým pětiválcem, 150l nádrží na naftu a 47l nádrží na AdBlue,“ uvádí Scania.
Dobíjet je lze výkonem až 130 kW. Varianta s menší baterií se nabije za 55 minut, větší za sto minut.
Jedno z takových vozidel již redaktor portál Autonaelektřinu mohl krátce otestovat v mrazivém počasí na zasněžených silnicích jednoho norského polygonu. Palubní počítač naloženého vozu ukazoval reálný dojezd těsně pod hranicí dvou stovek kilometrů.
Scania také hodlá budovat vlastní síť rychlých dobíjecích stanic. U hlavních evropských dálkových tras má vzniknout během pěti let 1700 dobíjecích bodů. Území České republiky je do tohoto plánu začleněna, byť se má podle našich informací jednat až o druhou fázi projektu.
Scania sice nabízí také vozidla využívající jako palivo třeba stlačený nebo zkapalněný zemní plyn. Ovšem následující roky mají patřit bateriovým elektormobilů. „Pouze v jejich případě lze totiž během celého životního cyklu vozidla snížit emise CO2 (při srovnání s podobným dieselovým nákladním vozidlem) o 86 procent,“ vysvětlil šéf programu Pilot Partner Scanie Tony Sandberg.
Přesto již nyní a pro specifické potřeby zákazníků připravuje vozidla s pohonem na vodíkové palivové články případně s elektromobily, které se pohybují po speciálních elektrifikovaných cestách a elektřinu pro svůj provoz odebírají z trolejí, podobně jako tramvaje.