Vyrábíme řadu dílů pro A320, A380, A400M a A350. Naším cílem do budoucna je samozřejmě zapojení se do všech programů Airbusu, říká Patrick Bernard, jednatel společnosti LATECOERE Czech Republic.
LATECOERE Czech Republic je součástí francouzské společnosti GROUPE LATECOERE. Hlavní centrála společnosti je ve městě Toulouse v jižní Francii, v Okcitánii. Tento region je kolébkou leteckého průmyslu v Evropě. Můžete představit svůj tým, který sídlí v Letňanech?
Náš pražský tým má necelou tisícovku zaměstnanců. Je složen z podpůrné části, kam spadají lidské zdroje, finance, nákup, kvalita, logistika, údržba nebo LEAN. Tato oddělení poskytují podporu druhé části, konkrétně týmům zodpovědným za výrobu. Ty dělíme na prvovýrobu, povrchové úpravy, kompozitní materiály a montáž. Včasné dodání výrobků vysoké kvality našim zákazníkům je prioritou celého týmu.
Skupina se spoléhá na svůj vysoce mezinárodní výrobní potenciál, stejně jako na partnery a subdodavatele, kterými jsou Airbus, Boeing, Dassault, Embraer a tak dále. Jaká je úroveň zapojení české části skupiny?
Vyrábíme především dveře pro letadla: pasažérské dveře pro A320 a A380, pasažérské, servisní a nákladové pro Embraer 170, Embraer 190 a Embraer 195. Tyto typy dodáváme jako finální výrobek přímo Airbusu (do Francie a Německa) a Embraeru (do Brazílie). Pro Boeing 787 (Dreamliner) vyrábíme obrobky, kompozitní díly a podsestavy mechanismů. Ty následně dodáváme mexické pobočce odpovědné za finální montáž dveří. Vyrábíme také skříně určené pro elektrickou kabeláž pro Airbus a jeho programy A320, A380 a A400M.
Můžete popsat hlavní kroky výrobního procesu?
Prvním krokem je obrábění dílů z hliníku nebo těžko-obrobitelných materiálů (titan, konvenční a nerezové oceli) a výroba plechových dílů z tenkostěnných hliníkových plechů. Následně provádíme povrchovou úpravu a lakování. To jsou procesy, které díly chrání. Ty díky tomu splňují vysoké požadavky specifické pro letecký průmysl. Třetím krokem je montáž podsestav, struktur, či dveřních mechanismů a následná kompletace hotových prvků, pro dveře letadel nebo skříní elektroniky. Tyto různé výrobní postupy jsou doprovázeny přísnou kontrolou zaručující kvalitu našich výrobků.
Proč je výrobních postupů tolik?
Vyrábíme celkem zhruba devět tisíc položek několika typů dílů: obráběných, plechových, nebo kompozitních, ale také kinematických sestav. Některé dveře obsahují až 600 součástek. Dveře jsou jedinou součástí hlavní konstrukce letadla, která se může pohybovat (otevřeno/zavřeno). Ta tak musí být odolná vůči tlakům okolí či trupu a splňovat opravdu přísné požadavky na bezpečnost a certifikaci.
Dá se tedy říci, že v každém Airbusu je něco z pražských Letňan?
Vzhledem k různým zdrojům produktů výrobců letadel se to tak zcela nedá říct, ale podílíme se na řadě dílů pro A320, A380, A400M a A350. Naším cílem do budoucna je samozřejmě zapojení se do všech programů Airbusu.
Na vašich webových stránkách nabízíte několik pracovních příležitostí. Jakým způsobem probíhá hledání kvalifikovaného personálu?
Současná situace, kdy je nedostatek kvalifikovaných pracovníků téměř všude, se týká i nás. Hledáme především uchazeče vyučené ve strojírenství a středoškoláky s technickým vzděláním. Trénujeme také kandidáty z jiných oborů, kteří mají vztah a zájem pracovat v letectví. Obecně platí, že odborné školení je náročné, někdy je prováděno i v cizím jazyce. Pro získání certifikace je vyžadováno až 700 hodin praxe. Toto je běžné s ohledem na požadavky leteckého sektoru. Dodal bych, že i ženy jsou u nás vítány: do manažerských pozic i do výroby. V některých případech montáž totiž vyžaduje jejich nenahraditelnou zručnost.
Jaké jsou vaše rozhodovací pravomoci v rámci skupiny?
Je to spíš o spolupráci mezi pobočkami, o sdílení osvědčených postupů nebo technologií. To je klíč k know-how společnosti LATECOERE. Naše výrobní procesy jsou jasně definovány a standardizovány.
V roce 2000 společnost LATECOERE koupila Letov, nejstaršího českého výrobce letadel, který by letos oslavil své 100. výročí. Můžeme se k tomuto příběhu vrátit?
Na úplném začátku, v roce 1921, to byl Letov Š1. Pak přichází poválečná éra, kdy byla na počátku padesátých let zahájena výroba a montáž částí sovětských stíhaček MIG-15. Počátkem šedesátých let byla zahájena výroba součástí pro cvičné letadlo L-29 Delfín. Jeho úspěch je následován letounem L-39 Albatros. Další důležitý rok byl rok 1991, kdy začala výroba dílů pro Airbus A321. Ostatní již znáte...
Co následovalo pro příchodu skupiny LATECOERE?
Od roku 2000 sestavujeme pasažérské dveře A320. O tři roky později jsme začali vyrábět pasažérské dveře pro horní paluby A380. V roce 2006 společnost vybudovala novou halu pro výrobu kompozitních dílů určených pro pasažérské dveře Dreamliner. Od roku 2000 bylo v České republice investováno více než 1,5 miliardy korun. Zároveň pravidelně investujeme do obnovení certifikace speciálních procesů a licencí, což se týká i certifikace zaměstnanců. To vše se provádí pod dohledem společností Airbus a Boeing. Získání těchto certifikátů a jejich pravidelná obnovení představují významné náklady.
Jaká je pozice české pobočky z hlediska technologického pokroku?
Specializujeme se na montáž dveří letadel pro evropský trh a na obrábění těžko-obrobitelných materiálů. Také se specializujeme na výrobu kompozitních dílů s vysokou úrovní technologií, stejných technologií, jaké jsou užívány i ve vesmírných programech. Jsme jednou z firem v popředí využívajících těchto nových technologií.
Jaké jsou vaše střednědobé cíle?
Chceme dále posilovat naši klíčovou roli v oblasti obrábění těžko zpracovatelných mteriálů, výroby kompozitů a montáže dveří letadel pro evropské zákazníky. Naším cílem je také zvýšit výrobní kapacitu pro obrábění dílů, realizaci povrchových úprav a produkci kompozitních dílů na současných programech pro pasažérské dveře A320neo a B787.