Psycholožka: Karanténa není samota, buďte v kontaktu s přáteli

foto Ilustrační foto - Základní škola v Ludgeřovicích na Opavsku kvůli přijatým opatřením v boji proti novému typu koronaviru vzdělává děti prostřednictvím internetu, emailu a takzvaných virtuálních tříd. Už první den, kdy byly školy uzavřené, učitelé začali na webové stránky jednotlivých tříd zadávat dětem domácí práci. Na snímku z 12. března 2020 se s využitím moderních technologií pod dohledem své matky učí dívka z Ludgeřovic.

Praha - Pečovat o svou psychiku v době krizových opatření mohou lidé pomocí on-line komunikace, dostatečným odpočinkem i mluvením s vlastními dětmi. V rozhovoru s ČTK to řekla psycholožka a krizová interventka terapeutického centra Modré dveře v pražské Hostivaři Karolína Honsová. Opatření, která vláda přijala kvůli šíření nákazy novým koronavirem, dopadají na duševní zdraví lidí. Zákaz hromadných akcí, uzavření škol, restaurací a obchodních center přesto nemusí podle Honsové nutně znamenat izolaci a samotu.

"I doma v karanténě si udržujme kontakt s druhými lidmi, přáteli a rodinou. On-line svět a sociální sítě tak nyní můžeme využít právě k tomu, abychom se neuváděli do izolace, která může náš duševní stav zhoršovat," uvedla Honsová.

V ideálním případě by se lidé při komunikaci v on-line prostředí měli zaměřit na témata, která jsou jim příjemná a nevzbuzují v nich strach. Nepřátelské výpady a kritika udržení psychické pohody nepomáhají. "Je skutečně důležité hledat pozitivní skutečnosti. Lidé se teď vzájemně inspirují, pomáhají si a chrání sebe, aby mohli chránit druhé," konstatovala psycholožka.

Péče o duševní zdraví ale neznamená neustálý pobyt na internetu a nepřetržité sledování sociálních sítí. Lidské psychice pomůže i odpočinek v podobě krátkého spánku po obědě, jóga a další relaxační a meditativní aktivity. "Relaxace není pasivita, ale cílená činnost," doplnila Honsová.

Velký problém vidí psycholožka zejména ve zvýšeném dávkování mediálního obsahu, ať už formou sledování televizních zpravodajských relací, nebo čtení zpráv o vývoji koronavirové nákazy v tisku a na internetu. "Doporučuji vyhýbat se nadměrnému sledování médií, získávejte nové informace po etapách a vyvarujte se nedůvěryhodným zdrojům," radí.

Vhodné je podle psycholožky nastolit si doma takový denní režim, který odděluje sledování médií od aktivit jako rodinné snídaně, cvičení nebo hraní s dětmi. Rodiče, kteří kvůli uzavření škol tráví s dětmi více času, by měli podle Honsové využít možnosti proniknout do jejich světa. "Když se podíváte na video oblíbeného youtubera vašeho dítěte, získáte šanci mu lépe porozumět a mít jeho volný čas více pod kontrolou," uvedla.

Dialog rodičů s dětmi má nejen v období omezení volného pohybu velký význam. Dospělí by měli s potomky mluvit o jejich obavách a ujistit je o jejich bezpečí. "Obavy, úzkosti a strach o své zdraví nejsou známka slabosti, ale přirozený stav mysli, který nám pomáhá přežít," dodala Honsová.

V případě silných úzkostí se mohou nejen dospělí, ale i děti obrátit na některé z pracovišť krizové pomoci. Terapeutické centrum Modré dveře v Praze a Říčanech nabízí ambulantní krizovou pomoc, telefonické a e-mailové konzultace nebo videohovory. Psychologickou podporu pražským klientům nabízí také Krizové centrum RIAPS, Centrum krizové intervence PL Bohnice či specializované linky důvěry.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

17°C

Dnes je čtvrtek 28. května 2020

Očekáváme v 1:00 11°C

Celá předpověď