Přestože je tu GDPR, končí Do Not Track (DNT)

Nařízení EU o ochraně osobních údajů (GDPR) je platné již skoro rok. Doufal jsem, že přinese novou technologii a nové obchodní modely, které začnou měnit současný neutěšený stav internetu, kdy jsou naše osobní údaje sdíleny a k dispozici prakticky komukoliv. Nestalo se tak zatím, bohužel. Přečetl jsem si naopak, že Apple symbolicky před několika týdny odstranil z prohlížeče Safari možnost tzv. DNT (Do Not Track), která byla podle mého zatím nejsrozumitelnější technologií na ochranu soukromí. Přestože máme GDPR, DNT je mrtvé…

O co se jedná. DNT vyvinuli vývojáři z w3c jako funkcionalitu v browserech. Pokud si jí v nastavení svého browseru vyberete, tato funkce vyšle signál každému webu, který navštívíte, že si nepřejete být sledováni a nechcete, aby data o vás byla sdílena s jinými osobami. Prostě že chcete chránit své soukromí po dobu, kdy příslušný web navštívíte.

DNT se stala poměrně populární, byla k dipozici skoro v každém browseru. Uvádí se, že mnoho milionů uživatelů po celém světě využili DNT možnosti. O DNT se psali a ještě píšou články, mě se DNT líbilo svojí jasností a jednoduchostí…

Jenže – DNT nikdy nefungovalo. Pokud jste si DNT zaškrtli nebo nezaškrtli, bylo to jedno – nestalo se vůbec nic, byli jste nadále sledováni spoustou cookies instalovaných webem nebo třetími stranami – prostě vaše přání nebylo nijak vyslyšeno. Přesto, že se k DNT přihlásilo mnho milionů uživatelů na celém světě! Apple dokonce jako důvod odstranění DNT funkce uvedl, že nechce rozšiřovat možnosti “trackování” – tedy to, že jste si vybrali DNT, bývalo zneužito pro vaše lepší sledování a důkladnější analýzu vašich dat!

V USA se hodně argumentuje tím, že DNT se neujalo, protože nic nenutilo provozovatele webů a jiné subjekty, které se živí sledováním uživatelů internetu, aby se přáním uživatelů řídili – nebyla žádná smlouva ani žádný zákon v USA, který by to vyžadoval. Jenže v EU jsme přijali GDPR, a přesto se zatím prakticky nic nezměnilo…

Jedná se o dočasný stav ? Co ho změní ? DNT názorně ukazuje, že bez významných technologických inovací a nových obchodních modelů nám GDPR užitek nepřinese. Nová technologie (např. chytří mobilní asistenti) se zatím moc neujala, je složitá a není dostupná masově.

Nicméně co od takové technologie chceme je zřejmé – aby údaje o nás, když navštívíme nějakou webovou stránku, byly zpracovávány jen na naše výslovné pozvání. Základní technické cookies mohou určitě dál fungovat, jsou užitečné – ale jen ty technické, ostatní ne. Anebo, abychom všichni měli své soukromé servery, na které nám budou chodit zprávy zase jen od pozvaných poskytovatelů, které známe a důvěřujeme jim.

Nebo to bude něco úplně jiného … doufejme ale, že to co nejdřív přijde:o)

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

18°C

Dnes je čtvrtek 23. května 2019

Očekáváme v 3:00 12°C

Celá předpověď