Praha má strategii rozvoje železnice, přibudou zastávky i tratě

foto Železnice, koleje, zastávka - ilustrační foto.

Praha - Pražští radní dnes schválili Strategii rozvoje metropolitní železnice. Bude sloužit jako podklad při řešení budoucí podoby a fungování železnice v Praze, kterou bude připravovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Novinářům to dnes řekl náměstek primátorky Petr Dolínek. Podle strategie vzniknou nové železniční zastávky, rozšířeny budou některé tratě, zlepší se vybavení zastávek a intervaly příměstských vlaků budou deset až 15 minut. Vzniknou také vysokorychlostní spojení pro dálkovou dopravu.

"Na podzim bude SŽDC zadávat studii řešení tzv. železničního uzlu Praha. Strategie rozvoje metropolitní železnice bude sloužit jako podkladová studie," řekl Dolínek. Železnice je podle něj v Praze plnohodnotnou součásti MHD.

Tratě v Praze jsou na řadě míst přetíženy nebo byla jejich kapacita už vyčerpána. Mezi přetížené patří trať ze Smíchova na hlavní nádraží. Vyčerpána byla kapacita na trati z Berouna či Benešova. Řešením by podle strategie rozvoje bylo jednak rozšíření počtu kolejí, které je nutné třeba mezi Libní a Běchovicemi nebo směrem na Turnov. Druhým řešením je vznik vysokorychlostních spojení, na která se přesune dálková doprava. Ta by byla možná například tunelem ve směru od Plzně, Benešova nebo ze severu od Ústí nad Labem i Liberce.

Za jeden z největších nedostatků pražské železnice materiál označuje stav jednokolejné tratě na Kladno, ze které by měla vést odbočka na Letiště Václava Havla. Zcela pak chybí tzv. radiála na Brandýs nad Labem a Mladou Boleslav a schází doplňková spojení mezi některými oblastmi mimo centrum.

Mezi další slabá místa metropolitní železnice patří nízký počet zastávek nebo nedostatek míst, kde by bylo možné odstavit vlaky. Zvýšit se proto má jejich počet. Nové jsou v dokumentu navrženy ve Kbelích, Čakovicích u zámeckého parku, u Výstaviště na trati na Kladno či Výtoň v Podskalí. Zastávka ve Velké Chuchli se má posunout blíž k zástavbě.

Zlepšit chtějí tvůrci dokumentu i vybavenost zastávek, které mají být zapojeny do struktury svého okolí nebo zastřešeny v délce nejčastěji zastavujícího vlaku. U vybraných zastávek má vzniknout záchytné parkoviště P+R a rovněž místo pro odkládání jízdních kol. Vlaky by měly využívat celou délku nástupišť, být dvoupatrové a preferovány mají být ty elektrické.

V rámci PID je podle dokumentu nutné, aby intervaly vlaků byly deset až 15 minut. "Při takto krátkém intervalu cestující již většinou nevyužívají konkrétní spoj a nemusí tak svůj časový program přizpůsobovat dopravě. Což je velkým bonusem srovnatelným s automobilovou dopravou, kde člověk není svázaný jízdním řádem," píše se v dokumentu.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Reklama

4°C

Dnes je neděle 18. listopadu 2018

Očekáváme v 5:00 -3°C

Celá předpověď