Odborníci: Je třeba větší podpora ředitelů i znevýhodněných žáků

foto Žákyně se hlásí ve škole během výuky - ilustrační foto.

Praha - Pandemie zdůraznila a zvětšila nerovnosti k přístupu ke vzdělání a potíže znevýhodněných žáků. Je třeba nastavit systém, který bude investovat do podpory kvalitních ředitelů a věnovat se každému dítěti tak, aby překonalo své slabší stránky a využilo silnější. Na konferenci Aspen Institutu Central Europe (AI) Kam kráčíš, Česko 2020 to zaznělo v debatě zástupců výzkumné i vzdělávací sféry, neziskových organizací, ministerstva školství i komunální politiky.

Šéf expertní skupiny AI Daniel Prokop představil výsledky studie o nerovnosti v regionech. Z hlediska vzdělávacích nerovností je na tom podle něj Česko hůře než většina států EU. Neúspěšnost žáků je regionálně silně podmíněna problémy jako jsou exekuce a špatná kvalita bydlení. Menší vliv má nižší vzdělání rodičů a rozvodovost.

Zdůraznil, že školy ze sociálně znevýhodněných oblastí potřebují více peněz na asistenty, psychology či doučování. V Česku však školám nejde "ani jedním kanálem" výrazně víc financí, aby těmto problémům čelily. A pokud peníze dostanou, souvisí to s jejich vyšší úspěšností podle něj jen málo. Jako výjimky uvedl Krnov či Ostravu - Porubu, kde se znevýhodněné studenty daří efektivně podpořit.

Dodal, že studie ukázala nutnost takového financování, které dá ředitelům peníze na potřebné věci a řešení sociálních a vzdělávacích problémů jako celku, nikoliv v rámci "soupeření ministerstev."

Ředitel think-tanku IDEA Daniel Münich a vedoucí vzdělávacích služeb organizace Člověk v tísni Zuzana Ramajzlová uvedli, že koronakrize existující problémy zvýraznila. Ramajzlová řekla, že řadě žáků při distanční výuce chybí podpora rodičů, technické vybavení i pomoc od školy. K náhledu veřejnosti na znevýhodněné děti dodala, že na úrovni obecních politik bývá tendence je vytěsňovat.

Jaromír Beran z ministerstva školství podotkl, že příští rok by měly začít pilotní projekty podpory, které mají ředitelům mimo jiné ulevit od administrativy. Dále řekl, že v rámci strategie ministerstva budou vytvořeny parametry pro přiřazení podpůrných profesí - psychologů či asistentů nejen podle velikosti školy, ale i míry dětí se speciálními potřebami.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

5°C

Dnes je pátek 4. prosince 2020

Očekáváme v 5:00 1°C

Celá předpověď