Nejvíce evropských dotací šlo na dopravu, z regionů do Prahy

foto Dotace EU, peníze, mince, euro, vlajka - ilustrační foto.

Praha - Největší objem evropských dotací šel za 15 let českého členství v Evropské unii na projekty dopravní infrastruktury. Následují podpora podnikání, životní prostředí, výzkum, vývoj a vzdělávání. Z jednotlivých regionů získala nejvíc Praha, například na rekvalifikační programy, dostavbu metra A nebo úsek Pražského okruhu. Dotace směřují ve větší míře také do Středočeského, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje. Vyplývá to ze statistik ministerstva pro místí rozvoj (MMR).

Celkem Evropská komise Česku zatím proplatila nebo přidělila asi 1,1 bilionu korun. Ve dvacítce největších projektů podle objemu přidělených evropských dotací je 13 z operačního programu Doprava, který měl stejný název v období 2007 až 2013 i 2014 až 2020. Největším projektem oboru je výstavba dálnice D3 v úseku Tábor - Veselí nad Lužnicí, na kterou unie poslala 8,42 miliardy korun.

Největším podpořeným projektem je však program Vzdělávejte se pro růst - pracovní příležitosti z období 2007 až 2013 z operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Žadatelem bylo ministerstvo práce a sociálních věcí, příjemcem hlavní město Praha. Šlo o 9,02 miliardy korun. Na celkovém třetím místě je výstavba dálnice D35 v úseku Opatovice - Časy - Ostrov v Pardubickém kraji s dotací 8,16 miliardy korun.

V programovém období 2000 až 2006 mělo Česko k dispozici 62 miliard korun dotací, vyčerpalo celý objem. Ze sedmi programů patřilo téměř 30 procent Společnému regionálnímu operačnímu programu. Následovaly Rozvoj lidských zdrojů (21 procent), Průmysl a podnikání a Infrastruktura (po 16 procentech).

Z jednotlivých regionů patřilo v tomto programovém období nejvíce Středočeskému kraji (14 procent), více než deset procent měly také Praha a Moravskoslezský kraj. Pouze tři procenta dotací šla do Libereckého kraje. Nejvíce nových nebo opravených silnic měly Moravskoslezský (123 km), Jihočeský (60 km) a Jihomoravský kraj (54 km). Největším podpořeným projektem byla elektrizace trati v úseku Ostrava hlavní nádraží - Ostrava-Kunčice s dotací 1,8 miliardy korun.

V programovém období 2007 až 2013 se počet operačních programů zvýšil na 19. Největší objem dotací šel na dopravu (23 procent), životní prostředí (18 procent) a podnikání a inovace (12 procent). Celkem mělo Česko k dispozici asi 700 miliard korun, podle MMR nejvíce na osobu ze všech zemí EU. Necelá čtyři procenta zůstala nevyčerpána.

Z jednotlivých regionů šlo nejvíce dotací do Prahy, zhruba pětina. Následovaly Středočeský (17 procent), Moravskoslezský (12 procent), Karlovarský a Jihomoravský kraj (oba 11 procent).

V současném období 2014 až 2020 má Česko k dispozici přes 600 miliard korun v deseti operačních programech. Zásadní změna se týkala Integrovaného operačního programu, který se spolu se sedmi regionálními operačními programy (například Severozápad, Moravskoslezsko nebo Jihovýchod) sloučil do Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). V něm je spolu s programem Doprava po 19 procentech dotací. Některé silnice jsou však financovány také z IROP. Následují programy Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (18 procent) a Výzkum, vývoj, vzdělání (12 procent).

Komise zatím jednotlivým projektům přidělila 373 miliard korun. Nejvíce dotací šlo do Prahy (17 procent), Jihomoravského (14 procent), Středočeského (12 procent) a Moravskoslezského kraje (deset procent).

Dvacet největších projektů podle výše evropské dotace (v miliardách Kč):

Název Kraj Období Žadatel Dotace
Vzdělávejte se pro růst - pracovní příležitosti Praha 2007-13 MPSV 9,02
Dálnice D3 Tábor - Veselí n. L. Jihočeský 2007-13 ŘSD 8,42
D35 - Opatovice - Časy - Ostrov Pardubický 2014-20 ŘSD 8,16
Metro A Dejvická - Nemocnice Motol Praha 2007-13 DPP 8,13
R6 Jenišov - Kamenný Dvůr Karlovarský 2007-13 ŘSD 6,99
D1 Kroměříž - Říkovice, R55 Skalka - Hulín Olomoucký 2007-13 ŘSD 5,74
Modernizace trati Sudoměřice - Votice JČ/STČ 2014-20 SŽDC 5,15
Extreme Light Infrastructure Středočeský 2007-13 AV ČR 4,75
R7 Vysočany - Droužkovice - Nové Spořice Ústecký 2007-13 ŘSD 4,42
CEITEC - investice do výzkumné infrastruktury Jihomoravský 2007-13 MU 4,35
Optimalizace trati Mosty - Bystřice n. Olší Moravskoslezský 2007-13 SŽDC 3,92
Modernizace trati Votice - Benešov Středočeský 2007-13 SŽDC 3,89
Záruky k úvěrům Praha 2007-13 ČMZRB 3,70
Silnice I/11 Mokré Lazce Moravskoslezský 2007-13 ŘSD 3,65
Pražský okruh Lahovice - Vestec Praha 2007-13 ŘSD 3,37
Nové pracovní příležitosti Praha 2014-20 ÚP ČR 3,30
Optimalizace trati Beroun - Zbiroh Středočeský 2007-13 SŽDC 3,26
Nové prac. příležitosti-veřejně prospěšné práce Praha 2014-20 ÚP ČR 3,03
Podpora nového vzdělávání Jihomoravský 2014-20 ÚP ČR 2,97
Optimalizace trati Zbiroh - Rokycany Plzeňský 2007-13 SŽDC 2,89

 

Zdroj: MMR

Poznámky: MU - Masarykova univerzita, ČMZRB - Českomoravská záruční a rozvojová banka, ÚP ČR - Úřad práce ČR. V období 2007 - 13 jde o proplacené dotace, v období 2014 - 20 o přidělené dotace.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

13°C

Dnes je neděle 17. listopadu 2019

Očekáváme v 17:00 12°C

Celá předpověď