Nejhodnotnější značkou v žebříčku Interbrand zůstává Apple, Tesla prudce klesla

foto Logo americké technologické společnosti Apple.

New York - Nejhodnotnější značkou v letošním žebříčku Best Global Brands konzultační společnosti Interbrand zůstává Apple. Hodnota značky se ale proti loňsku snížila o 3,7 procenta na 470,9 miliardy dolarů (9,8 bilionu Kč). Na druhém místě zůstala značka Microsoft, jejíž hodnota proti loňsku vzrostla o 10,2 procenta na 388,5 miliardy dolarů. Třetí je Amazon. První tři místa zůstávají beze změny a patří americkým značkám. Citelně ale klesla hodnota značky Tesla, zatímco nově se v žebříčku objevila značka čínských elektromobilů BYD.

Celková hodnota letošního žebříčku nejlepších globálních značek dosahuje 3,6 bilionu dolarů (více než 75 bilionů Kč), což je proti loňskému žebříčku nárůst o 4,4 procenta, respektive o 150 miliard USD. Několik značek zaznamenalo rekordní nárůst hodnoty.

"Digitálně podpořené služby a vzestup umělé inteligence (AI) vytvářejí vítěze rychleji než kdykoli dříve. Zásadní změny jsou určující silou, která globální značky formuje. Vítězí ty značky, které inovují napříč odvětvími, budují kulturní relevanci a investují do dlouhodobé strategie. Ty, které spoléhají pouze na minulý úspěch, čelí na cestě k dalšímu růstu problémům," uvedl globální šéf společnosti Interbrand Gonzalo Brujó.

Mezi značky, které jedou na vlně inovací, patří Nvidia, Netflix, YouTube, Uber, Nintendo a Instagram. Nově se pak v žebříčku objevují značky jako Blackrock, Booking.com, Qualcomm, GE Aerospace, Uniqlo, Schneider Electric, Monster, Nasdaq, BYD a Shopify. Tolik nováčků v žádném ročníku zatím nebylo.

Z automobilových značek dál roste japonská Toyota, ale německé značky Mercedes-Benz a BMW jsou ceněny méně než před rokem. Výrazný pokles hodnoty, o více než 35 procent, utrpěla americká značka Tesla miliardáře Elona Muska, což Interbrand zdůvodňuje silnou konkurencí. Svědčí o tom právě čínská značka BYD, která v žebříčku dosud nefigurovala, ale teď je na 90. místě. Tesla je na 25. příčce. Jihokorejská značka Hyundai je na 30. místě s oceněním 24,6 miliardy USD. Vyšší ocenění v tomto žebříčku ještě neměla.

Žebříček Best Global Brands byl poprvé představen v roce 2000. Interbrand při oceňování značek zohledňuje tři faktory: zaprvé finanční výkonnost značkových produktů nebo služeb, zadruhé úlohu značky v nákupním procesu, a zatřetí konkurenční sílu značky. To znamená její schopnost vytvářet loajalitu a dlouhodobě udržovat poptávku, a tím i prodejní marži.

Interbrand při oceňování značek vychází z předpokladu, že značky, které usilují o skutečné vůdčí postavení, si nejenže musejí získat oblibu u zákazníků, ale dělat i to, co je považováno za správné pro lidi i planetu. Interbrand proto do své metodiky oceňování integroval i dopad environmentálních, sociálních a správních (ESG) aktivit značky.

Deset nejcennějších značek světa v žebříčku Best Global Brands 2025

PořadíZnačkaHodnota značky (v miliardách USD)Meziroční změna hodnoty (v procentech)
1.Apple470,9-3,7
2.Microsoft388,5+10,2
3.Amazon319,9+7,3
4.Google317,1+8,9
5.Samsung90,5-10,0
6.Toyota74,2+2,0
7.Coca-Cola60,1-1,9
8.Instagram57,3+27,0
9.McDonald's53,0+0,1
10.Mercedes-Benz50,1-15,0

Zdroj: Interbrand

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 25.12.2025 ČTK

Reklama

-1°C

Dnes je čtvrtek 25. prosince 2025

Očekáváme v 21:00 -4°C

Celá předpověď