Na malých tratích budou strojvůdci od srpna hlásit jízdu

foto Příměstský vlak, strojvůdce - ilustrační foto.

Praha - Na malých regionálních tratích s označením D3, které jsou řízeny zjednodušeným způsobem, začne od 15. srpna platit pro strojvůdce ohlašovací povinnost před odjezdem ze stanic, výhyben a dalších určených míst na trati. Správa železnic tím chce snížit riziko chyb. Dnes to uvedla Správa železnic. Jednou z tratí D3 je úsek mezi Perninkem a Karlovými Vary, kde se v minulém týdnu srazily dva vlaky. Provoz na těchto tratích je řízen výhradně lidmi.

Ohlašovací povinnost nyní funguje jen na části tratí, od poloviny srpna by tak měla být povinná na všech železnicích D3. Strojvedoucí bude muset před vyjetím z určeného místa vždy ohlásit dispečerovi svou jízdu. V této souvislosti se mimořádně změní i jízdní řád. Jde o jedno z prvních opatření reagující na poslední železniční nehody.

O situaci na železnici, kde se v posledním týdnu stalo několik vážných nehod, dnes jednalo i vedení Správy železnic. Generální ředitel organizace Jiří Svoboda dnes písemně vyzval dopravce k větší důslednosti, školení a kontrolám zaměstnanců. "Výzvou dopravcům nehledám ani neukazuji na viníky. Probíhají nezávislá šetření, která vyhodnotí příčiny, případná rizika a potřebná nápravná opatření. Při současném zabezpečení české železnice, a to i v případě koridorových tratí, sehrává a bude i nadále v budoucnu sehrávat lidský faktor v celém procesu velmi významnou roli," uvedl Svoboda.

Na tratích se zjednodušeným řízením provozu nejsou technická zabezpečení provozu, doprava je závislá na komunikaci strojvedoucího s dispečerem. Současný stav na těchto tratích v minulém týdnu kritizovali zástupci strojvedoucích, kteří odmítají, aby provoz závisel jen na lidském rozhodování. Navrhli využití již existujících zařízení typu radioblok, který funguje na trati na Volarsku. To však zamítlo ministerstvo dopravy, podle kterého je jedinou možností vybudování systému ETCS. Jde o automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků a umožňuje zastavit vlak na dálku. Podle statistik z letošního dubna je systémem pokryto přes 255 kilometrů, dalších přes 200 kilometrů je ve zkušebním provozu. Celkem je v Česku přes 9000 kilometrů železnic.

V posledním týdnu se stalo na českých tratích několik nehod. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na regionální trati na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Na stejné trati v úterý v noci narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Po nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

31°C

Dnes je čtvrtek 13. srpna 2020

Očekáváme v 13:00 31°C

Celá předpověď