MF: Schodek státního rozpočtu by příští rok mohl být 270 miliard Kč

foto Schodek státního rozpočtu by příští rok mohl dosáhnout 270 miliard Kč. Vyplývá to z prvního návrhu rozpočtu, který připravilo ministerstvo financí na rok 2023. Návrh počítá s příjmy 1,749 bilionu Kč a výdaji 2,019 bilionu Kč. Ministerstvo financí (MF) o tom dnes informovalo ČTK.

Praha - Schodek státního rozpočtu by příští rok mohl dosáhnout 270 miliard Kč. Vyplývá to z prvního návrhu rozpočtu, který připravilo ministerstvo financí na rok 2023. Návrh počítá s příjmy 1,749 bilionu Kč a výdaji 2,019 bilionu Kč. Ministerstvo financí (MF) o tom informovalo ČTK. Proti vládou schválené novele rozpočtu na tento rok je deficit nižší o 60 miliard Kč.

"Státní rozpočet se musí popasovat s nárůstem cen ve formě pomoci občanům a firmám a zvýšenými výdaji na posílení obranyschopnosti země a zajištění dodávek energií. Současně ale nechceme rezignovat na návrat k fiskální disciplíně," uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). V předběžném pracovním návrhu státního rozpočtu na příští rok ministerstvo financí počítalo se schodkem 295 miliard korun.

Ve srovnání s původně schváleným státním rozpočtem pro rok 2022 tak navržený rozpočet 2023 pracuje s příjmy vyššími o 136,3 miliardy Kč, výdaji vyššími o 126,3 miliardy Kč a nižším odhadovaným schodkem o deset miliard Kč.

Ve střednědobém výhledu MF navrhuje schodek rozpočtu 250 miliard Kč pro rok 2024 a 230 miliard Kč v roce 2025. Vláda se bude návrhem zabývat na svých zářijových jednáních, konečné parametry rozpočtu se tak ještě mohou změnit. Schválit a odeslat do Sněmovny ho kabinet musí do 30. září.

Na příjmové straně rozpočtu 2023 jsou hlavními změnami o 54,6 miliardy Kč vyšší odhadované příjmy z DPH díky ekonomickému růstu a zvyšovaní spotřebitelských cen. O 35 miliard Kč pak příští rok MF očekává vyšší inkaso na dani z příjmů právnických osob a o 25,1 miliardy Kč více na dani z příjmů fyzických osob. O 3,6 miliardy Kč vyšší inkaso předpokládá příští rok také u spotřebních daní.

Na výdajové straně rozpočtu na rok 2023 jsou hlavními změnami zhruba o 104 miliard Kč vyšší výdaje na mimořádné valorizace důchodů a rostoucí sociální dávky pro ohrožené skupiny obyvatel. Další hlavní dodatečnou výdajovou položkou je téměř 21 miliard Kč navíc na modernizaci Armády ČR a rozvoj obranných schopností v souvislosti s pokračující válkou na Ukrajině.

Resort obrany tak bude v příštím roce hospodařit s celkovou částkou 110 miliard Kč, a poměr jeho výdajů k HDP tak v roce 2023 vzroste na 1,5 procenta z letošních 1,3 procenta. Dodatečným výdajem rozpočtu také bude deset miliard Kč navíc do systému veřejného zdravotního pojištění formou zvýšených plateb za státní pojištěnce.

Méně peněz než letos by měl mít příští rok k dispozici úřad vlády, kancelář ombudsmana, Grantová agentura ČR, Nejvyšší kontrolní úřad nebo Akademie věd ČR. Rozpočet se má snížit i většině ministerstev, výjimkou jsou vedle resortů práce a obrany také ministerstva spravedlnosti, financí a zahraničí.

O víc než 23 miliard korun by mělo v meziročním srovnání přijít ministerstvo dopravy, o 10,5 miliardy ministerstvo pro místní rozvoj a téměř o čtyři miliardy ministerstvo průmyslu a obchodu. Skoro o tři miliardy korun má klesnout rozpočet ministerstva zdravotnictví a o 2,5 miliardy ministerstva zemědělství.

V navrženém rozpočtu na příští rok dále rostou také náklady na obsluhu státního dluhu. Kvůli významnému nárůstu dluhu o 825,5 miliard Kč v minulých dvou letech musely být celkové výdaje kapitoly státního dluhu posíleny na 65 miliard Kč, uvedlo ministerstvo.

"Volební rok 2021 v podání hnutí ANO, ve kterém již většina evropských zemí tahala za brzdu, se Česko zadlužovalo vůbec nejrychleji v celé Evropě, jak nedávno potvrdil i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ)," řekl dnes Stanjura. Podle bývalé ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) Česko loni muselo řešit dopady největší zdravotnické krize v novodobé historii, sdělila dříve ČTK. Schillerová míní, že veřejné finance díky konsolidaci, kterou provedla minulá vláda, byly a jsou v evropském kontextu ve velice dobrém stavu.

Deficit veřejných financí by měl podle posledních prognóz MF dosáhnout v příštím roce 3,8 procenta HDP a v dalších letech klesat na 2,6 procenta HDP v roce 2024, respektive až na 2,3 procenta HDP na konci volebního období v roce 2025.

Vláda koncem července schválila novelu letošního rozpočtu se schodkem 330 miliard korun. V březnu Sněmovna schválila letošní rozpočet se schodkem 280 miliard korun. Příjmy novelizovaného rozpočtu činí 1,678 bilionu korun, výdaje 2,008 bilionu korun. Sněmovna by novelu rozpočtu měla projednat v září. Vláda má v dolní komoře většinu 108 z 200 hlasů, dá se tak předpokládat, že návrh rozpočtu projde.

Celkové příjmy rozpočtu ke konci srpna meziročně stouply o 8,1 procenta na 1,023 bilionu korun. Celkové výdaje rozpočtu meziročně vzrostly o 0,8 procenta na 1,254 bilionu Kč. Příjmové straně pomohly podle MF daňové výnosy, které byly meziročně vyšší o 15,5 procenta, naopak výdaje prohloubily mimořádné valorizace důchodů, navýšené dávky na bydlení a hmotné nouze, jednorázový příspěvek na dítě či humanitární pomoc.

"Z pohledu evropských peněz je aktuální plnění rozpočtu meziročně zkreslené zhruba o 17 miliard korun, které by měly v průběhu druhé poloviny roku vylepšit saldo státního rozpočtu. Na výdajové straně máme dodatečné náklady na mimořádné důchody a sociální dávky na pomoc skupinám občanů ohroženým zdražováním. I přesto sledujeme v posledních měsících pozitivní trend výrazně rostoucích kapitálových výdajů, které jsou aktuálně téměř o 20 procent silnější než v loňském roce, nepřekvapivě s největším podílem do dopravní infrastruktury," uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).

Po relativně dobrém červnu a červenci přišel srpen s deficitem 38 miliard Kč, řekl ČTK analytik Deloitte Václav Franče. Výdaje i daně se vybírají podle něho více méně podle plánu, zaostávají naopak nedaňové příjmy, zejména příjmy z EU. "V srpnu energetická krize v Evropě vygradovala a nyní je jasné, že vláda bude muset navýšit podporu domácnostem a podporovat i průmysl, což se dosud zdráhala. Je tak velmi pravděpodobné, že deficit rozpočtu letos bude atakovat 400 miliard Kč spíše než plánovaných 330 miliard. Stejně tak se jeví jako nereálný plán deficitu 270 miliard Kč na příští rok," dodal.

K růstu příjmů nejvíce přispěly výnosy daňových příjmů včetně pojistného (o 11,1 procenta) s kladným příspěvkem především daně z přidané hodnoty, pojistného a daní z příjmů právnických osob. Naopak o 11,4 procenta klesly příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů. Meziroční srovnání zkresloval loňský výnos z aukce kmitočtů (5,6 miliardy Kč).

Do inkasa daně z příjmů fyzických osob s růstem o 9,3 procenta se v meziročním srovnání promítl vliv daňových změn účinných v průběhu roku 2021, jako bylo například snížení základu daně o více než 25 procent a zvýšení slevy na poplatníka s dopadem až v únoru 2021. Inkaso od února 2022 snížilo další zvýšení slevy na poplatníka a daňového zvýhodnění na děti. Naopak příjmy pozitivně ovlivnil růst mezd v soukromém sektoru, uvedlo MF.

Příjem daně z přidané hodnoty s růstem o 18,6 procenta pozitivně ovlivnilo oživení ekonomiky, růst cen a také vyšší počet pracovních dní. V meziročním růstu inkasa spotřebních daní o 9,9 procenta se rovněž promítá ekonomický růst, ale i oživení cestovního ruchu.

Běžné výdaje byly meziročně nižší o 0,5 procenta, přes navýšení životního a existenčního minima, dávek na bydlení, mimořádnou valorizaci všech důchodů či jiných sociálních dávek a výdajů souvisejících se solidární pomocí uprchlíkům. Nižší byly především výplaty protiepidemické pomoci. Naopak kapitálové výdaje překročily loňskou skutečnost o 19,4 procenta. Na objemově nejvýznamnějších sociálních dávkách s růstem o osm procent se nejvíce podílely výplaty důchodů (8,1 procenta) navýšené lednovou a červnovou valorizací.

Hospodaření státu v mil. Kč:

leden-srpen 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
saldo -89.578 -78.673 -87.275 -67.022 -36.213 -14.758 18.969 81.189 15.632 14.773 -15.382 -230.256 -298.080 -231.100

Zdroj: MF

Výdaje státního rozpočtu podle kapitol (návrh, v Kč):

Kapitola 2022 2023
Kancelář prezidenta republiky 398,387.465 418,564.958
Poslanecká sněmovna Parlamentu 1462,806.752 1540,330.623
Senát Parlamentu 636,240.531 651,801.144
Úřad vlády České republiky 1532,645.653 1339,558.836
Bezpečnostní informační služba 2120,190.270 2227,190.270
Ministerstvo zahraničních věcí 8431,068.101 8557,657.797
Ministerstvo obrany 89.144,944.795 110.008,740.647
Národní bezpečnostní úřad 291,496.642 311,844.802
Kancelář veřejného ochránce práv 158,318.334 157,831.699
Ministerstvo financí 21.947,672.706 22.522,556.840
Ministerstvo práce a sociálních věcí 757.986,679.357 861.821,186.537
Ministerstvo vnitra 92.396,321.158 90.985,979.945
Ministerstvo životního prostředí 22.702,917.960 19.565,165.433
Ministerstvo pro místní rozvoj 28.576,464.059 17.040,291.635
Grantová agentura České republiky 4669,819.125 4654,819.125
Ministerstvo průmyslu a obchodu 56.734,498.292 52.811,120.816
Ministerstvo dopravy 107.226,660.340 83.612,689.988
Český telekomunikační úřad 730,764.017 2190,611.063
Ministerstvo zemědělství 58.649,515.450 56.129,883.996
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 249.476,945.264 248.522,288.190
Ministerstvo kultury 15.237,780.850 14.374,314.555
Ministerstvo zdravotnictví 17.979,836.706 15.079,245.023
Ministerstvo spravedlnosti 31.981,727.701 34.466,571.233
Úřad pro ochranu osobních údajů 160,431.506 182,552.807
Úřad průmyslového vlastnictví 203,310.666 219,879.326
Český statistický úřad 1248,881.377 1303,065.642
Český úřad zeměměřický a katastrální 3616,053.492 3689,716.263
Český báňský úřad 168,367.979 178,556.812
Energetický regulační úřad 287,169.827 290,667.429
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 245,063.537 258,927.225
Ústav pro studium totalitních režimů 185,660.709 180,208.219
Ústavní soud 230,827.184 237,307.578
Úřad Národní rozpočtové rady 23,775.531 25,861.825
Akademie věd České republiky 7081,401.581 6773,294.556
Národní sportovní agentura 4604,366.271 5904,721.109
Nejvyšší stavební úřad 0 0
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí 31,525.193 32,696.875
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 66,475.410 71,792.543
Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře 22,048.101 22,048.101
Správa státních hmotných rezerv 2537,924.271 3232,924.271
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 458,870.085 456,970.085
Generální inspekce bezpečnostních sborů 473,466.158 487,413.963
Technologická agentura České republiky 5.664,987.717 6.321,288.083
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost 529,141.429 594,738.959
Nejvyšší kontrolní úřad 787,908.272 613,197.056
Státní dluh 49.966,880.286 64.966,880.286
Operace státních finančních aktiv 19.155,000.000 380,000.000
Všeobecná pokladní správa 225.017,873.807 274.128,937.163
Celkem 1893.241,111.917 2019.543,891.331

Zdroj: Ministerstvo financí

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 26.11.2025 ČTK

Reklama

0°C

Dnes je středa 26. listopadu 2025

Očekáváme v 21:00 1°C

Celá předpověď