Meziroční růst maloobchodních tržeb v únoru zpomalil na 4,6 %

foto Tržby v maloobchodě v únoru zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta z lednových revidovaných 9,4 procenta.

Praha - Tržby v maloobchodě v únoru zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta z lednových revidovaných 9,4 procenta. Loňské výsledky ale ovlivnila epidemie koronaviru, kvůli které byl omezený provoz některých kamenných prodejen. Vyšší zájem byl letos o všechen sortiment nepotravinářského zboží. Tržby klesly internetovým obchodům. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Lidé pod vlivem rostoucí inflace omezují nákupy, situace se zhorší, tvrdí analytici.

"Nejvíce vzrostly tržby za oděvy a obuv. Prodejcům potravin se dařilo ve specializovaných prodejnách, naopak nespecializované prodejny s převahou potravin vykázaly meziroční pokles," uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu ČSÚ Marie Boušková.

Tržby v prodejnách oděvů a obuvi se zvýšily o téměř 120 procent. Obchody se sportovním vybavením si polepšily o více než třetinu, v prodejnách domácích potřeb rostly tržby zhruba o 17 procent a v prodejnách elektroniky o 11,3 procenta. Více lidé utratili také v drogeriích a lékárnách.

Internetovým obchodům letos proti loňskému únoru naopak klesly tržby o více než deset procent. Nespecializované prodejny s převahou potravin si pak pohoršily o 4,3 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o jedno procento. Nižší byly tržby za prodej aut včetně náhradních dílů, za opravy lidé utratili více.

V meziměsíčním srovnání tržby v maloobchodu v únoru stagnovaly, přičemž za pohonné hmoty vzrostly o 1,9 procenta a za nepotravinářské zboží o jedno procento. Naopak za potraviny tržby meziměsíčně klesly o 2,2 procenta.

ČSÚ upozornil, že data za únor jsou předběžná. Definitivní údaje za všechny měsíce roku 2022 zveřejní statistici až v březnu 2023.

Analytici: Lidé pod vlivem rostoucí inflace omezují nákupy, situace se zhorší

Maloobchodní tržby v únoru podle analytiků, které dnes ČTK oslovila, meziměsíčně stagnovaly. Lidé podle nich postupně omezují především pod vlivem rostoucí inflace nákupy a tento trend bude sílit. Negativní vliv na spotřebitelskou poptávku mají také vysoké ceny elektřiny a plynu, pohonných hmot a dále růst úrokových sazeb České národní banky, které zdražují úvěry.

Výsledky jednotlivých obchodníků se podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka liší. "Zatímco prodejcům IT techniky se dlouhodobě daří, u obchodů s oblečením a obuví je situace podstatně horší, protože prodávají reálně o 18,5 procenta méně zboží než v roce 2019. Na druhou stranu ovšem výrazně vzrostly ceny jejich zboží, a to i ve srovnání s ostatními zeměmi EU," řekl.

Právě prodejci oděvů a obuvi přitom v únoru zaznamenali nejvyšší nárůst tržeb, a to o 119,3 procenta proti druhému měsíci loňského roku. Nejsou horší ale jen ve srovnání s únorem 2019, jak uvedl Dufek, ale nižší jsou i proti druhému měsíci roku 2020, a to o 15,4 procenta doplnil Filip Pastucha ze společnosti Deloitte. Z nízké srovnávací základny podle něj těžily i prodeje ve stáncích a na trzích, které si meziročně polepšily o 57 procent nebo prodeje výrobků pro kulturu a rekreaci, kde tržby vzrostly o zhruba 35 procent.

Rostoucí spotřebitelské ceny mají svůj vrchol podle analytika Raiffeisenbank Davida Vagenknechta teprve před sebou. "Cenové tlaky spojené s válkou na Ukrajině budou nákladového charakteru a projeví se především ve zdražení energií a potravin. To znamená, že se domácnostem zmenší prostor pro útraty za zbytné zboží či služby," řekl.

Ekonom Štěpán Křeček z BH Securities uvedl, že lidé, kteří budou nakupovat stále stejné produkty, za ně zaplatí více peněz. Inflace bude podle něj natolik vysoká, že nominální tržby mohou narůstat, i když lidé mírně svou spotřebu omezí.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 15.09.2025 ČTK

Reklama

23°C

Dnes je pondělí 15. září 2025

Očekáváme v 03:00 12°C

Celá předpověď