Mediální výchově se podle platformy nevěnuje ve školách dost času

foto Mikrofony novinářů. Ilustrační foto.

Praha - Mediální výchově se ve školách nevěnuje dost času a učitelům často chybí odborná příprava pro tuto výuku. V otevřeném dopisu ministru školství Robertu Plagovi (ANO) to uvádí Platforma pro mediální vzdělávání, která sdružuje subjekty, jež se tomuto oboru věnují. Platforma apeluje na ministra, aby se zasadil o větší důraz na mediální vzdělávání v rámcových vzdělávacích plánech a o zařazení tohoto oboru do vzdělávání studentů pedagogických fakult. Ministerstvo školství podle své mluvčí Anety Lednové považuje mediální výchovu za důležitou, a počítá s jejím posílením.

Zástupci 13 organizací, mezi nimiž jsou Člověk v tísni, Asociace pro mezinárodní otázky nebo server Manipulátoři.cz, v dopisu, který má ČTK k dispozici, upozorňují, že je mediální výchově věnován velmi malý prostor. "Vyučující nejsou na výuku mediální výchovy dostatečně připraveni, postrádají materiály i metodickou podporu, často se setkávají s nezájmem ze strany vedení škol," uvádí signatáři dopisu.

Připomínají testy školní inspekce, ve kterých úspěšnost žáků základních škol v mediální gramotnosti byla 43 procent a žáků středních škol 50 procent. Podle průzkumu inspekce přitom zhruba tři pětiny žáků tráví většinu svého volného času používáním různých typů médií.

"Jsme přesvědčeni o tom, že je třeba zásadním způsobem změnit přístup relevantních institucí v čele s ministerstvem školství k mediálnímu vzdělávání," uvádějí signatáři dopisu. Podle nich by ministerstvo mělo například formou metodického doporučení pojmenovat důležitost mediální výchovy a zasadit se o revizi rámcových vzdělávacích plánů, včetně zohlednění mediální gramotnosti. Autoři dopisu vyzývají také k zařazení mediální výchovy do vzdělávání studentů pedagogických fakult a žádají o vypsání grantových výzev pro projekty, které se mediálnímu vzdělávání věnují.

Ministr Plaga podle své mluvčí považuje téma mediální výchovy za velmi důležité. Je připraven se s autory dopisu sejít a probrat s nimi konkrétní opatření, uvedla Lednová. S posílením mediální výchovy na základních a středních školách počítá v chystaných změnách vzdělávacích programů a v nové strategie vzdělávání po roce 2020, řekla. Podmínkou pro zkvalitnění výuky je však i zájem ze strany učitelů a podpora vedení školy, dodala.

Ministerstvo podle ní již nyní nabízí učitelům různé návody a vzdělávací programy o tom, jak mediální výchovu učit. Pomoct školám s mediální výchovou mohou také například nevládní neziskové organizace, doplnila. Ministr podle ní souhlasí s tím, že by se tématu měly věnovat víc i pedagogické fakulty. Na obsah jejich výuky ale úřad nemá vliv, protože jsou nezávislé, řekla.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

13°C

Dnes je pátek 30. října 2020

Očekáváme v 17:00 12°C

Celá předpověď