Maloobchodní tržby v březnu stouply o 5 %, hlavně díky e-shopům

foto Maloobchodní tržby v březnu stouply o 5 pct, dařilo se hlavně e-shopům.

Praha - Tržby v maloobchodě očištěné o kalendářní vlivy se v březnu meziročně zvýšily o pět procent, v únory podle revidovaných dat klesly o 2,4 procenta. V meziměsíčním srovnání měli obchodníci v březnu tržby o 1,6 procenta nižší. Vyplývá to z údajů, které dnes na webu zveřejnil Český statistický ústav (ČSÚ). Podle něj výsledky maloobchodních tržeb ovlivnila opatření proti šíření koronaviru, která změnila chování spotřebitelů, některé druhy zboží totiž bylo možné koupit jen na internetu. Právě internetovým obchodům se nejvíce dařilo, tržby se jim meziročně zvýšily v březnu o více než třetinu.

Protikoronavirové restrikce spojené s uzavřením obchodů byly poprvé zavedeny loni v polovině března, přičemž loňské březnové tržby byly o 6,7 procenta nižší než v roce 2019. Letošní březnové tržby jsou tedy zhruba na úrovni roku 2019, uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Bez očištění o kalendářní vlivy maloobchodní tržby letos v březnu meziročně vzrostly o 6,6 procenta.

Kvůli epidemii koronaviru byla z nařízení vlády v druhé polovině loňského března i letos v březnu uzavřena řada prodejen s nepotravinářským zbožím, nebo měla omezený provoz. Spotřebitelé proto využívali možnost nákupu prostřednictvím e-shopů. Letos v březnu internetové obchody zaznamenaly meziroční nárůst tržeb o 36,2 procenta. Vyšší tržby vykázaly také specializované prodejny s výrobky pro domácnost, kde se meziročně zvýšily o 18,8 procenta, nebo s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a s počítači, kde byl nárůst tržeb zhruba desetiprocentní. Obchodníci s kosmetickými a toaletními výrobky si polepšili proti loňskému třetímu měsíci na tržbách o 2,1 procenta. Naopak dál klesaly tržby v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, kde se snížily o 4,6 procenta, a v prodejnách s oděvy a obuví. Ty měly o dvě pětiny nižší tržby než o rok dříve.

"Nespecializované prodejny s převahou potravin realizovaly tržby vyšší o 0,6 procenta, naopak specializovaným prodejnám s potravinami se tržby snížily o 3,1 procenta," doplnili statistici.

Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně zvýšily o 25,7 procenta. Neočištěné byly meziročně vyšší o 30,1 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů se zvýšily o 31,7 procenta a za opravy aut o 24 procent.

Analytici: Nákupy v březnu lidé spíše odkládali, čekají na otevření obchodů

Meziroční srovnání výsledků maloobchodu za březen ovlivnila podle analytiků nízká srovnávací základna z loňska, kdy už se čeští prodejci potýkali s uzavřením kamenných obchodů kvůli pandemii koronaviru. Stejná situace bude podle nich ještě v dubnu. Lidé nákupy ve třetím měsíci letošního roku stále spíše odkládali a čekají, až nebudou odkázáni jen na e-shopy. S uvolňováním opatření by se tak maloobchodní tržby měly zvyšovat. Vyplývá to z vyjádření analytiků, které dnes ČTK oslovila.

Tržby v maloobchodě očištěné o kalendářní vlivy se podle dnes zveřejněných dat Českého statistického úřadu letos v březnu meziročně zvýšily o pět procent. V meziměsíčním srovnání měli obchodníci v březnu tržby o 1,6 procenta nižší.

Proti loňskému březnu si podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka polepšily specializované prodejny s výrobky pro domácnost, kterým tržby vzrostly o 18,8 procenta. "Vyšší meziroční tržby ohlásily i prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci či prodejny s počítači a komunikační technikou. Naopak pokles tržeb nadále trápil prodejny s oděvy a obuví. V následujících měsících proto možná skončí v bankrotu některé módní značky," uvedl.

Tradičně dobré výsledky zaznamenali internetoví prodejci, kterým tržby v březnu meziročně vzrostly o 36,2 procenta. Podle ekonoma Komerční banky Michala Brožky by se v dalších měsících rozdíl růstového tempa e-shopů a kamenných obchodů měl snižovat. Ekonomka investiční skupiny LOGeco Jana Mücková ale nepředpokládá, že by se u veškerého zboží zákazníci vrátili do kamenných prodejen. Výjimkou podle ní pravděpodobně bude oblečení a obuv. Analytik společnosti Akcenta CZ Miroslav Novák dodal, že na očekávaném zpomalení meziroční dynamiky prodejů přes internet se projeví vysoká srovnávací základna z minulého roku.

Výsledek, který bude v českém maloobchodě odrážet skutečné zlepšení situace, lze podle analytika Raiffeisenbank Davida Vagenknechta čekat až v květnových datech, kdy už loni nastalo částečné rozvolnění opatření. "Očekáváme, že se spotřeba domácností svižně přesune do služeb relativně ke zboží. Zde se budou nejvíce projevovat pozdržené výdaje. Nicméně efekt dohánění ušlé spotřeby bude pouze dočasný a po odeznění euforie ze znovuotevření služeb a obchodů očekáváme opět normalizaci. Celkově za letošek očekáváme růst maloobchodních tržeb, a to včetně prodeje automobilů, o 4,5 procenta, bez zohlednění automobilů o 2,7 procenta," uvedl.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

24°C

Dnes je úterý 22. června 2021

Očekáváme v 7:00 20°C

Celá předpověď