Mafra má Marešové zaplatit 700.000 korun za informování o jejím stíhání

foto Ilustrační foto - Zdravotní sestra Věra Marešová na archivním snímku z 26. července 2016).

Praha - Vydavatelství Mafra má zaplatit zdravotní sestře Věře Marešové 700.000 korun s úroky za to, že při informování o jejím trestním stíhání nerespektovalo presumpci neviny. Dnes o tom rozhodl Obvodní soud pro Prahu 5. Rozsudek není pravomocný, Marešová i Mafra se proti němu mohou odvolat. Zdravotní sestra podala žaloby i na další vydavatelství, soudy jí už v několika případech odškodnění přiznaly. Vyjádření Mafry ČTK shání.

Marešová čelila obžalobě z vražd šesti pacientů v rumburské nemocnici. Státní zástupce pro ni požadoval doživotí. Soudy ji ale pravomocně osvobodily, protože nebylo prokázáno, že se skutky staly.

Zdravotní sestra následně zažalovala vedle státu i řadu mediálních domů. Po Mafře se u soudu domáhala celkem 6,7 milionu korun. Novináři vydavatelství podle ženy neinformovali o jejím případu korektně a mohli ve čtenářích vyvolat dojem, že je vinna. Používali například termín "vraždící sestra", v titulku jednoho ze článků napsali "Zabíjela, aby si ulehčila práci".

"Došlo k prolomení presunpce neviny," konstatovala při dnešním vyhlášení rozsudku soudkyně Obvodního soudu pro Prahu 5 Šárka Malíková Petříčková.

Zároveň ale poukázala i na to, že trestní kauza byla výjimečná a veřejnost ji široce sledovala. "Primární zásah byl na straně státu, ne médií. I to je potřeba vzít v úvahu," uvedla ke způsobené nemajetkové újmě.

Jiný nepravomocný rozsudek v létě určil, že stát má Marešové vyplatit odškodnění 1,57 milionu korun. Soudkyně dnes uvedla, že jako odškodné od Mafry nelze ženě přiznat vyšší částku právě proto, že hlavním škůdcem byl stát. Proto zamítla požadavek Marešové na šest milionů a přiznala jí zbývajících 700.000 korun. Zároveň také určila, že vydavatelství má ženě zaplatit náklady, které vynaložila na soudní řízení.

Právník Mafry Jiří Urbánek tvrzení žaloby odmítal. Jednotlivé části textů podle něj nelze posuzovat izolovaně a čtenáři měli k dispozici kompletní informace o případu. Upozornil na to, že Mafra následně zveřejňovala i důkazy svědčící ve prospěch Marešové a informovala o jejím osvobození.

Soudy již Marešové přiznaly odškodnění i v dalších sporech. Mediální dům Czech News Center (CNC), který mimo jiné vydává deníky Blesk a Aha, musí ženě podle pravomocného rozsudku zaplatit 900.000 korun. Ve sporu s TV Nova soud ženě přiznal 1,2 milionu korun. Pražský městský soud ve sporech s CNC i s TV Nova rovněž konstatoval, že novináři zásadním způsobem porušili presumpci neviny žalobkyně.

Vydavatelství Vltava Labe Media by zatím mělo ženě podle pravomocného rozhodnutí zaplatit 100.000, dalších 100.000 už Marešové uhradilo ještě před začátkem soudního sporu. Další částí nároku se ale bude ještě znovu zabývat obvodní soud. Jednání v tomto sporu je nařízeno na 18. října. Ve sporu Marešové s televizí Prima zatím soudy rozsudky nevynesly.

Marešová žalovala i vydavatelství Economia, žalobu ale později stáhla. Podle právníka Marešové a mluvčího Economie byla uzavřena mimosoudní dohoda, její podrobnosti ale strany nezveřejnily.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

21°C

Dnes je pátek 24. září 2021

Očekáváme v 1:00 14°C

Celá předpověď