Lidé o prvním adventním víkendu kupovali kromě dárků i antigenní testy

foto Sada pro tzv. antigenní test - ilustrační foto.

Praha - Obchodníci za první adventní víkend hlásí o desítky procent vyšší tržby oproti běžnému víkendu. Zvýšený zájem podpořila vrcholící slevová akce Black Friday neboli černý pátek, kterou většina prodejců o půlnoci ukončí. Lépe se dařilo e-shopům než kamenných obchodům. Lidé pořizovali vánoční dárky, nadělovat budou často mobilní telefony, stavebnice Lego, kosmetické balíčky nebo pyžama. Kromě zmíněného zboží prodejci evidovali zájem také o antigenní testy a respirátory. Vyplývá to z ankety ČTK mezi obchodníky.

Internetový prodejce spodního prádla Astratex o víkendu podle svého generálního ředitele Miroslava Tesaře zaznamenal tržby o zhruba 40 procent vyšší ve srovnání s běžnou sobotou a nedělí. "Astratexu se podařilo udržet tržby z loňského extrémně úspěšného roku," uvedl Tesař. Zákaznice podle něj nejčastěji kupovaly pyžama či župany, u mužů podle něj stoupá obliba po spodním prádle s vánočními vzory.

Zvýšený zájem o nákupy na internetu je podle ředitele portálu Slevomat Ladislava Veselého patrný celý týden. Lidé podle něj utrácejí o přibližně 15 procent více než loni. Nejžádanějším zbožím jsou kosmetické balíčky, hračky, vánoční dekorace a vybavení na zimu. "Jestli budou vládní opatření nadále přituhovat, je jasné, že prodeje se naplno přesunou zpět na internet. S tím ale souvisí, že pokud budou chtít zákazníci dostat objednané dárky do Vánoc, musí stihnout nakoupit ideálně do první půlky prosince," řekl Veselý.

Řetězec Datart podle své mluvčí Evy Kočicové o prvním adventním víkendu evidoval zhruba dvojnásobný zájem o elektroniku v porovnání s běžným víkendem.

V e-shopu Mall.cz zákazníci podle jeho mluvčí Pavly Hobíkové o prvním adventním víkendu nejvíce kupovali stavebnice Lego, televizory, mobilní telefony, robotické vysavače a "chytré" hodinky.

Hobíková doplnila, že z nákupů je opět zřejmá nejistota lidí ohledně dalšího vývoje pandemie. Pořizují podle ní spotřebiče, které jim zpříjemňují a usnadňují pobyt doma, jako jsou kávovary, multifunkční hrnce či domácí vinotéky. Ve vyhledávání se podle ní stále častěji objevují i společenské hry.

Pražské centrum Fashion Arena Prague Outlet mělo podle své ředitelky Lenky Čapkové asi o pětinu nižší návštěvnost než ve stejném období rekordního roku 2019. Obrat obchodů byl v porovnání s předcovidovým rokem slabší o zhruba deset procent. Na výsledcích před dvěma lety měli podle Čapkové velký podíl zahraniční návštěvníci, kteří se vracejí podle ní jen pozvolna. Navíc i mnoho Čechů zhoršující se epidemická situace od fyzických nákupů odrazuje, dodala Čapková.

Češi byli loni na první adventní víkend odkázáni téměř zcela na nákupy na internetu. Většina kamenných obchodů musela být kvůli šíření koronaviru uzavřena, prodejny se znovu mohly otevřít 3. prosince. Přestože letos jsou kamenné obchody v provozu Asociace pro internetovou komerci předpokládá, že čeští spotřebitelé na internetu za vánoční dárky utratí nejméně 77 miliard korun, o 11 miliard korun více než loni.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

1°C

Dnes je pátek 21. ledna 2022

Očekáváme v 21:00 -2°C

Celá předpověď