Praha - Lidé o druhém adventním víkendu v porovnání s prvním adventem více nakupují a rostou také průměrné útraty, vyplývá to z odpovědí obchodníků, které ČTK oslovila. Většina z nich eviduje buď podobné, nebo vyšší tržby také v porovnání s loňským druhým adventem. Obchodníci očekávají, že tržby budou růst i o následujících víkendech.
Například hračkářství Bambule vzrostly oproti letošnímu prvnímu adventu tržby zhruba o 17 procent. "Zvedla se rovněž průměrná objednávka, v tomto případě o sedm procent. Je tedy viditelný rostoucí trend v počtu zákazníků i jejich výši útraty," uvedla marketingová ředitelka Jana Krčková.
Preference zákazníků se podle Krčkové v porovnání s prvním adventem příliš nezměnily, oproti předchozím rokům, kdy lidé kupovali zejména interaktivní plyšové hračky, ale v letošní sezoně zatím dominují společenské hry, dodala.
Do obchodních domů Ikea, které jsou v Česku čtyři, pouze v sobotu zavítalo přes 48.000 návštěvníků. "Návštěvnost je lehce vyšší než minulý víkend, tržby jsou podobné," sdělil mluvčí Petr Šašek. Podobný počet zákazníků podle něj přišel i loni. Lidé v obchodech Ikea nejvíce kupovali vánoční dekorace nebo ozdoby, balicí papíry, dekorativní osvětlení či svíčky. "Pozorujeme rostoucí zájem o vánoční stromky, kterých jsme jen za sobotu prodali přes 3600, nejvíce od letošního začátku prodeje," dodal Šašek.
Řetězec Asko-Nábytek uvedl, že lidé o druhém adventním víkendu poptávali nejvíce jídelní stoly a židle pro slavnostní stolování, ozdoby nebo svícny. "Nechybí ani nákupy větších kusů nábytku, kterými si lidé na Vánoce chtějí udělat radost," sdělila za řetězec Andrea Štěpánová. Dodala, že tržby mají větší proti loňsku i minulému víkendu.
V porovnání s minulým adventem přišlo více lidí nakoupit také do Globusu, objem nákupů a jejich frekvence je ale srovnatelná se stejným obdobím minulého roku. "Evidujeme oproti loňsku vyšší počet objednávek na hotová cukroví," uvedla Aneta Turnovská, mluvčí řetězce. V nákupních košících podle ní dominují dárky, drobné elektrospotřebiče, oblečení a hračky.
Také v řetězci Tesco lidé o druhém adventním víkendu nejčastěji nakupovali hračky, velký zájem byl podle mluvčí Ivy Pavlouskové o sladkosti. "Oproti minulému roku mnohonásobně narostly prodeje čerstvých i trvanlivých potravin naší prémiové kolekce," dodala Pavlousková. Tržby byly v Tescu podobné jako loni.
Naopak vyšší obraty než v loňském roce očekává pražské outletové centrum Fashion Arena, podle zástupců centra k růstu přispělo otevření několika prémiových značek, pro něž je typická vyšší průměrná útrata. Vyšší poptávku oproti loňsku eviduje také e-shop Alza. Největší zájem je podle mluvčí Elišky Čeřovské o bezdrátová sluchátka, notebooky či televize. "Očekáváme, že pozitivní trend bude pokračovat i ve zbývajících týdnech do Vánoc," uvedla. Prodeje operátora O2 v porovnání se stejným obdobím loňského roku jsou na 2,5 násobku, uvedla mluvčí Veronika Zachariášová.
Prodejce sportovního zboží Decathlon zatím v kamenných prodejnách eviduje meziročně stejnou útratu, na internetovém obchodě je útrata meziročně zhruba o 15 procent vyšší. Zájem je o zimní oblečení a vybavení, dětská kola a koloběžky, fitness stroje a servis lyží či bruslí, v porovnání s loňskem ale lidé začali servis kvůli počasí poptávat později, uvedl za Decathlon Jakub Čuprunov. "Celý prosinec až do Vánoc je v podobném duchu a meziroční rozdíly způsobuje počasí a sněhová nadílka," dodal.









