Křišťálový glóbus dostal film bulharských režisérů s názvem Otec

foto Zakončení 54. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, 6. července 2019. Režiséři z Bulharska Kristina Grozevová a Petar Valčanov převzali Velkou cenu Křišťálový glóbus pro nejlepší film za snímek Otec. Zády je dcera režisérů.

Karlovy Vary - V hlavní soutěži karlovarského festivalu zvítězil bulharsko-řecký film Otec. Natočili ho Kristina Grozevová a Petar Valčanov a dnes za něj při závěrečném ceremoniálu v hotelu Thermal převzali Křišťálový glóbus. Cenu tvůrcům, kteří jsou partneři i v životě, předal prezident festivalu Jiří Bartoška a americká herečka Patricia Clarksonová, oceněná na festivalu Křišťálovým glóbem za mimořádný přínos světové kinematografii.

Fotogalerie

Intimní rodinné drama vypráví o nelehkém hledání cesty k těm nejbližším, v němž nechybí pečlivě vystavěné absurdní či komické situace, charakteristické pro rukopis této bulharské tvůrčí dvojice.

S Velkou cenou festivalu je spojena odměna 25.000 dolarů (asi 564.000 korun), která patří rovným dílem režisérovi a producentovi filmu. Vítězný snímek vypráví o Vasilovi, kterému zemřela manželka. Na pohřbu jed​na z účastnic prohlásí, že jí zemřelá volala na mobil, a Vasil se rozhodne vyhledat pomoc známého senzibila, aby mohl se svou ženou navázat kontakt. Syn Pavel se ho snaží přivést k rozumu, otec ale zarputile trvá na svém. Grozevová s Valčanovem mají za sebou už mezinárodně úspěšné snímky Lekce a Sláva.

"Jsme spokojeni s tím, jak byly přijaty filmy v hlavní soutěži, nejen diváky, ale i kritiky, zejména tuzemský, respektive slovensko-český film Budiž světlo. To nás samozřejmě těší, protože chceme propagovat filmaře z Čech a ze Slovenska, aby se rozjeli do světa a jejich filmy cestovaly," řekl k bilanci festivalu ČTK jeho programový ředitel Karel Och. "Měli jsme několikrát potlesk vestoje a měli jsme celou řadu silných ženských příběhů natočených muži, to bylo takové specifikum letošního ročníku," doplnil. Pozitivní ohlas podle Ocha mají pořadatelů festivalu od filmařů. "Režisér německého filmu Lara Jan-Ole Gerster mi řekl po premiéře, že se tady cítí bezpečně, to je asi největší kompliment, protože uvádět nový film, aniž by ho ještě vidělo publikum, to je velmi křehká věc," řekl Och.

Lara získala zvláštní cenu poroty a herečka Corinna Harfouchová si odnáší za účinkování v tomto filmu Cenu za ženský herecký výkon. Cenu za režii má belgický režisér Tim Mielants za režii filmu Patrick. Film, kde se mnoho belgických herců objevuje zcela nahých, vypráví o mladém údržbáři nudistického kempu, který se nehoní za prací, penězi ani pomíjivým úspěchem a nechává život plynout. Ztráta kladiva z jeho dílny ho ale zasáhne s nečekanou silou a spustí řetězec událostí, ze kterého zádumčivý Patrick vyjde jako nový muž.

Zvláštní uznání od poroty hlavní soutěže dostal film Srpnová madona španělského režiséra Jonáse Trueby. Ocenila ho také Mezinárodní federace filmových kritiků FIPRESCI. Cena za mužský herecký výkon putuje k Milanu Ondríkovi za roli ve filmu Budiž světlo slovenského režiséra Marko Škopa. Snímek vznikl ve slovensko-české koprodukci a byl tak jedinou stopou české kinematografie v hlavní soutěži. Diváci svou cenu na festivalu dali dokumentu o Jiřím Suchém, který natočila Olga Sommerová. Poděkovala festivalu i divákům za podporu dokumentárního filmu. Na druhém místě v divácké oblibě byl další dokument, snímek Forman vs. Forman Heleny Třeštíkové.

Festival oficiálně zakončil jeho prezident Jiří Bartoška pozvánkou na příští, 55. ročník, který se bude konat od 3. do 11. července 2020. Ceremoniál stejně jako při zahájení přehlídky provázela akrobatická show v choreografii bratří Cabanů, která reflektovala letošní černobílý pruhovaný vizuál tradičně z dílny studia Aleše Najbrta.

Patricia Clarksonová dostala Křišťálový glóbus za přínos filmu

Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii dostala při závěrečním ceremoniálu festivalu ve Varech americká herečka Patricia Clarksonová. Přidala se tak k letošní první držitelce této ceny a jak říká své přítelkyni Julianne Mooreové, která sošku dostala v úvodu 54. ročníku filmové přehlídky. Clarksonová je známá v poslední době především ze seriálu Ostré předměty, za účinkování v něm dostala Zlatý glóbus.

Dojatá herečka pozdravila dnes večer publikum česky Ahoj a nadšeně děkovala pořadatelům i divákům. Uvedla, že ve Varech je nadšená a nejraději by neodjížděla, jen by poslala pro svého psa a zůstala.

Při setkání s novináři ve Varech si současný boom produkce televizních seriálů pochvalovala, říkala, že dávají velké příležitosti herečkám středního věku. Clarksonová má ráda nezávislý film a je jeho dlouholetou oporou. Přestože později hrála i ve velkých produkcích, a jak říká, má ráda ten luxus mít svůj vlastní herecký karavan, na nezávislý film nedá dopustit. I proto, že podle ní také "tím nejlepším způsobem" oslavoval ženy.

Clarksonová debutovala ve filmu již coby respektovaná divadelní herečka. V roce 1988 vytvořila hlavní roli po boku Clinta Eastwooda jako Drsného Harryho v kriminálce Sázka na smrt.

Za účinkování v sérii v žánru černé komedie Odpočívej v pokoji získala dvakrát cenu Emmy pro nejlepší hostující herečku. Spolupracovala s režiséry jako Lars von Trier, s nímž natočila snímek Dogville, Woody Allen - Vicky Cristina Barcelona nebo Martin Scorsese - Prokletý ostrov. Diváckou popularitu umocnila právě Zlatým Glóbem oceněná role Adory v televizní sérii Ostré předměty. Objevila se také v 11 epizodách dalšího seriálového hitu Dům z karet.

Kameraman Smutný dostal cenu prezidenta karlovarského festivalu

Cenu prezidenta filmového festivalu v Karlových Varech dnes dostal kameraman Vladimír Smutný. Držitel sedmi Českých lvů za nejlepší kameru pracoval na oscarovém Koljovi nebo na filmech Smrt krásných srnců, Tmavomodrý svět a Tobruk. K jeho poslední práci patří připravovaný snímek Václava Marhoula Nabarvené ptáče natáčený černobíle.

"Za 40 let u filmu člověk obrázků udělá takových 30.000 a byl by to sakra špatnej kameraman, kdyby se z toho nevybral dobrý," komentoval sestřih z jeho snímků uvedený při ceremoniálu. "Kameraman patří za kameru, před plátno patří výjimečně a jsem rád, že pan Bartoška mi to umožnil, tu cenu není lehké získat jako kameraman. Já si jí vážím a ona váží také," řekl se soškou v ruce.

Festival v minulých dnech uvedl k poctě laureáta film podle jeho výběru, Smutný zvolil snímek Zánik samoty Berhof, který podle jeho slov patří k jeho nejoblíbenějším.

Drama natočené v roce 1983 z česko-německo-polského pohraničí těsně po konci války režíroval Jiří Svoboda. Smutný při něm využil řadu obrazových technik. "Je to film, který jsme natočili v osvětlení petrolejových lamp. Musím říct, že herci toho museli tenkrát hodně vydržet, když nosili tu petrolejku a za tím zrcátkem byla žárovička a kabel měli protažený kolem těla," vzpomínal Smutný na natáčení.

Jako kameraman se podílel na tvorbě desítek českých filmů i zahraničních projektů. Začínal v 80. letech, kdy spolupracoval především s režisérem Jiřím Svobodou na filmech Schůzka se stíny (1982), Zánik samoty Berhof (1983) nebo Skalpel, prosím (1985). S Karlem Kachyňou natočil filmy Dobré světlo (1985) nebo Smrt krásných srnců (1986), podílel se i na jeho úspěšném televizním seriálu Vlak dětství a naděje.

Později spolupracoval na filmech Zdeňka a Jana Svěrákových, včetně oscarového Kolji.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

5°C

Dnes je úterý 12. listopadu 2019

Očekáváme v 3:00 4°C

Celá předpověď