Konec limitů na tekutiny a příplatků za zavazadla na letištích EU? Ne tak rychle

foto Na letištní ploše frankfurtského letiště stojí letadla společností Lufthansa, AirBaltic a AirEuropa.

Po schválení nových CT skenerů v EU mohou letiště při bezpečnostních kontrolách povolit větší množství tekutin v příručních zavazadlech. Spotřebitelé a letecké společnosti jsou však nadále v rozepři ohledně příplatků za příruční zavazadla.

Chystáte se na dovolenou v rámci EU, ale obáváte se, že vám dojde mýdlo a šampon, protože na letišti, ze kterého odlétáte, stále platí známé omezení na 100 mililitrů na příruční zavazadlo? Nebo že za příruční zavazadlo zaplatíte u brány další poplatek?

Přicházejí dobré zprávy: letiště po celé Evropské unii mohou brzy začít rušit omezení na tekutiny v příručních zavazadlech, tedy pravidlo, které cestujícím již dlouhá léta vadí. 

Malá příruční zavazadla však nadále zůstávají předmětem sporu, protože zákonodárci EU usilují o zákaz poplatků, které za tato zavazadla účtují aerolinky, což je krok, proti němuž se letecký sektor vehementně staví. 

Nejprve se však vraťme k tekutinám. V současnosti nesmí cestující převážet tekutiny v nádobách přesahujících objem 100 mililitrů, přičemž všechny nádoby musí být uloženy v průhledném a uzavíratelném plastovém sáčku o maximálním objemu 1 litr.

Toto pravidlo bylo zavedeno v roce 2006 poté, co úřady zmařily plánovaný teroristický útok, jehož součástí bylo pašování tekutých výbušnin na palubu letadla na londýnském letišti Heathrow.

Trvalo téměř 20 let, než Evropská unie schválila skenery schopné spolehlivě detekovat tekuté výbušniny, což může otevřít cestu k zrušení těchto dlouhodobých omezení.

Mluvčí Evropské komise uvedla, že nové skenery založené na technologii počítačového tomografu (CT), tedy podobné těm používaným ve zdravotnictví, dokážou spolehlivě detekovat nebezpečné látky. Prokáže-li se tedy bezpečnost tekutin, mohou mít cestující teoreticky větší lahve. Mluvčí dodala, že zavedení této technologie závisí na rozhodnutí jednotlivých letišť.

Podle komise je v současné době v 21 zemích EU v provozu nebo se instaluje přibližně 700 skenerů s novým softwarem. Podle médií již tato zařízení využívají například některá letiště v Německu, Nizozemsku, Itálii, Španělsku a Irsku.

Změny nelze zavést přes noc

Několik letišť v EU již v červenci 2024 zmírnilo pravidla týkající se omezení tekutin poté, co nainstalovala nové CT skenery schopné rychle zobrazit trojrozměrný obraz obsahu zavazadla.

Úředníci EU však o spolehlivosti nových CT skenerů zavazadel vyjádřili pochybnosti. V Německu například upozornila na blížící se změnu pravidel spolková policie a provozovatel frankfurtského letiště Fraport.

Evropská komise proto od 1. září 2024 znovu zavedla „dočasná“ omezení týkající se objemu tekutin „na některých letištích v EU“ jako preventivní opatření, přičemž pravidla byla mírně uvolněna – tekutiny umístěné v průhledném sáčku mohly zůstat v příručním zavazadle.

Během předběžné kontroly v terminálu C na letišti Hannover-Langenhagen balí zaměstnanec letiště cestujícím tekutiny do plastových sáčků.

Oficiální schválení nových skenerů ze strany EU nyní otevírá letištím cestu k tomu, aby je při bezpečnostních kontrolách začala používat. Kvůli zastaralému vybavení a technickým překážkám však realizace potrvá déle. 

Mluvčí Německé asociace letišť (ADV) uvedla, že celoplošné zavedení nových skenerů v zemi je složité a nákladné, protože kromě nového zařízení vyžaduje i stavební úpravy kvůli jejich větším rozměrům.

Na frankfurtském letišti, které je v Německu nejvytíženější, je podle slov mluvčí vybaveno novými systémy celkem 40 ze zhruba 190 bezpečnostních kontrolních linek a dalších 40 je objednáno. Přesto cestující stále podléhají limitu 100 mililitrů, protože není jasné, který skener jejich zavazadla prohlédne – a některým novým přístrojům stále chybí nezbytný software.

Letiště v Mnichově má se zaváděním podobné zpoždění, jelikož aktualizace softwaru byly odloženy až na dobu po rušném období dovolených.

Na hlavním mezinárodním letišti Slovinska, letišti Ljubljana Jože Pučnik, německý provozovatel Fraport modernizoval své rentgenové přístroje pro kontrolu příručních zavazadel při otevření nového terminálu v roce 2021. Při kontrole odbaveného zavazadla již využívá pokročilou technologii podle nejnovějšího standardu (EDS 3.1), která umožňuje trojrozměrné zobrazení a analýzu obsahu zavazadla a dokáže odhalit výbušniny.

„Co se týče příručních zavazadel, v současné době zkoumáme všechny aspekty: přínosy, náklady, požadavky na prostor a dopad na celý proces bezpečnostní kontroly. Jde o významnou investici, která zahrnuje nejen nákup zařízení, ale také úpravy infrastruktury a organizace terminálu,“ uvedla společnost.

Ve Španělsku je nový CT skener již v provozu na letišti Palma de Mallorca a další jsou ve fázi instalace na letištích Adolfo Suárez Madrid-Barajas a Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, kde se již používají na některých kontrolních linkách.

V Rumunsku je aktualizace softwaru, která je potřebná ke splnění podmínek pro zrušení omezení na letištích, téměř dokončena. Země má dvanáct letišť obsluhujících mezinárodní lety.

Národní společnost provozující bukurešťská letiště, Aeroporturi Bucureşti, informovala agenturu AGERPRES, že zrušení omezení závisí na dokončení instalace a uvedení do provozu veškerého vybavení. Podle harmonogramu realizace projektu měly být tyto práce dokončeny nejpozději v prvním čtvrtletí roku 2026.

Rumunská zpravodajská služba SRI, která provádí bezpečnostní kontroly na všech rumunských letištích, v červenci oznámila, že zrušení omezení tekutin v příručních zavazadlech bude možné výhradně na letištích, která mají recertifikované a plně aktualizované vybavení.

V prostoru pro výdej zavazadel je uloženo mnoho kufrů. Foto: /dpa

Boj o bezplatná příruční zavazadla

Další spornou otázkou v oblasti letecké dopravy jsou poplatky za malá příruční zavazadla. Mnoho nízkonákladových leteckých společností zahrnuje do ceny letenky pouze jedno malé příruční zavazadlo, například malý batoh nebo tašku na notebook, a za další zavazadla si účtuje příplatek, což spotřebitelské organizace považují za protiprávní.

V květnu přibližně patnáct evropských asociací požádalo Evropskou komisi, aby zahájila vyšetřování politiky poplatků za příruční zavazadla u sedmi nízkonákladových leteckých společností v rámci celé EU.

Francouzská organizace na ochranu spotřebitelů Confédération de la Consommation, du Logement et du Cadre de Vie (CLCV) ve svém prohlášení obvinila aerolinky EasyJet, Norwegian, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling a Wizzair z toho, že „na spotřebitele uvalují nepřiměřené poplatky.“ 

„Evropský soudní dvůr v roce 2014 rozhodl, že přeprava příručních zavazadel nesmí být zatížena dalším poplatkem, pokud splňují přiměřené požadavky na hmotnost, rozměry a bezpečnostní pravidla,“ zdůraznila asociace.

Podle sdružení však těchto sedm leteckých společností účtuje poplatky za příruční zavazadla běžné velikosti, která označují za „velká“: 36 eur u Ryanairu, téměř 43 eur u EasyJetu a až 280 eur u Vuelingu, pokud nejsou dodrženy rozměry stanovené aerolinkou.

V červnu přijal výbor Evropského parlamentu pro dopravu (TRAN) návrh, který by cestujícím umožnil vzít si do kabiny bez dalších poplatků jednu osobní věc, například kabelku nebo batoh, a příruční zavazadlo do 7 kilogramů.

Toto opatření, které by se vztahovalo na všechny odlety a přílety v rámci 27 členských států Evropské unie, bylo schváleno jako součást balíčku změn pravidel o právech cestujících, které  navrhla Evropská komise. 

Oborová asociace Airlines for Europe (A4E) kritizovala tento návrh s tím, že by způsobil růst cen letenek, čímž by se zvýšily náklady pro ty, kdo cestují pouze s příručním zavazadlem.

Španělský soud v červnu dočasně pozastavil vysoké pokuty, které levicová vláda uložila nízkonákladovým aerolinkám Ryanair a Norwegian Air. Ministerstvo pro ochranu spotřebitelů v listopadu oznámilo pokuty pro pět společností za „zneužívající praktiky“, jako je účtování poplatků za příruční zavazadla, poskytování zavádějících informací a nedostatečná transparentnost cen.

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dostala pokutu konkrétně za to, že účtovala „nepřiměřenou částku“ za tisk palubních vstupenek na terminálech cestujícím, kteří je neměli. Mezi potrestanými firmami byly také britská nízkonákladová aerolinka EasyJet a španělské společnosti Volotea a Vueling.

Návrh výboru Evropského parlamentu pro dopravu týkající se příručních zavazadel musí nyní projít hlasováním v plénu. Je pravděpodobné, že před vstupem v platnost ještě projde změnami, protože bude třeba ho projednat s členskými státy a získat jejich souhlas.

To znamená, že cestující budou muset ještě nějaký čas počkat, než si do příručního zavazadla budou moci zdarma přibalit lahve s místním vínem nebo olivovým olejem.

Zdroj: enr spolu s agenturami AFP, Agerpres, dpa, EFE, STA

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 26.09.2025 ČTK

Reklama

13°C

Dnes je pátek 26. září 2025

Očekáváme v 03:00 10°C

Celá předpověď