Karlovarské minerální vody koupily PepsiCo, mají souhlas ÚOHS

foto Logo amerického výrobce nealkoholických nápojů PepsiCo.

Praha - Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil koncernu Karlovarské minerální vody (KMV) nákup české pobočky firmy PepsiCo. Již dříve nákup slovenských a maďarských aktiv PepsiCo povolily úřady na Slovensku a v Maďarsku. ČTK to dnes oznámili zástupci KMV, cenu nákupu firma nesdělila. Obchod byl oznámen letos v lednu. Analytik Jan Rovný ze společnosti Starteepo odhadl cenu transakce na pět miliard korun. KMV uvedla, že se tak stala největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě.

KMV se ale podle podmínky ÚOHS musejí zbavit některých značek balených vod i čajů. Vyplývá to z tiskové zprávy antimonopolního úřadu, kterou poskytl ČTK po dotazu na povolení fúze. Podle dalších informací, jež ČTK dnes získala, tuto podmínku navrhly samy Karlovarské minerální vody, aby spojení umožnily. Jinak by u antimonopolního úřadu zřejmě neuspěly.

Podle Pavla Nováka, který KMV mediálně zastupuje, je obchod po právní i finanční stránce vypořádaný, nyní se začne s provozním spojováním. ÚOHS se nákupem zabýval od dubna. PepsiCo CZ s.r.o. byla dosud součástí mezinárodní společnosti PepsiCo Inc.

Skupina KMV, kterou vlastní italská rodina Pasquale, je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. V Česku vyrábí vedle minerální vody Mattoni pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka. Své produkty vyváží do 20 zemí. KMV mají 11 závodů, z toho sedm v ČR. Pracuje pro ně 2400 zaměstnanců a mají obrat kolem 12,5 miliardy korun.

"Akvizice bude dokončena v následujících měsících," uvedl generální ředitel KMV Alessandro Pasquale. Převzetím poboček PepsiCo získaly KMV tři firmy, které mají dohromady zhruba 900 zaměstnanců a dva výrobní závody.

"KMV touto akvizicí výrazně rozšiřuje portfolio produktů slazených nápojů a bude tak napřímo konkurovat společnosti Kofola. Pokud bychom přihlédli k tržním násobkům Kofoly na burze cenných papírů, dala by se cena transakce odhadovat na úrovni okolo pěti miliard korun," uvedl analytik Rovný. Podle něj je podmínka prodeje některých značek KMV podobná situaci, když předloni kupoval Anheuser-Busch InBev konkurenční pivovary skupiny SABMiller. Tehdy se skupina musela vzdát pivovarů v ČR, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Slovensku, následně je včetně Plzeňského Prazdroje koupila japonská skupina Asahi.

Podle analytika Radima Dohnala ze společnosti Capitalinked mají už nyní KMV 80 procent trhu s minerálními vody, na celkovém trhu s nealkoholickými nápoji pak do 20 procent. "Tato akvizice dále posílí monopolní postavení KMV v segmentu minerálek. V segmentu nealko nápojů bude takto KMV moci využívat úspory z rozsahu zejména v distribuci a dále posílí postavení také na trhu nealko nápojů. KMV se již od roku 1991 chová v ČR silně monopolisticky. Existující zřídla jen kupuje, některé z nich následně neprovozuje, zřídla v zahraničí kupuje velmi málo," dodal Dohnal. Podle něj skupina zřídla prodává, jen pokud musí, což by se podle něj nyní mohlo stát u Hanácké kyselky.

"Pozice PepsiCo na slovenském a maďarském trhu byla obdobná jako na českém trhu. PepsiCo měla významný tržní podíl v segmentu sycených nealkoholických nápojů, ale nebyla tržní jedničkou," dodala analytička společnosti Cyrrus Anna Píchová. Cena obchodu je podle ní těžko odhadnutelná. "Výsledná cena zahrnuje také prémii za nákup známých světových značek a Karlovarské minerální vody získají díky této transakci vysoký tržní podíl," dodala.

Celková výše tržeb společnosti PepsiCo v Česku, na Slovensku a v Maďarsku je zhruba 4,2 miliardy korun. ÚOHS posuzoval výrobu a prodeje nealkoholických nápojů a slaných pochutin, PepsiCo vyrábí například chipsy pod značkou Lay´s. Česká PepsiCo se loni po dvou letech ve ztrátě dostala do zisku 654.000 korun. Tržby vzrostly meziročně o zhruba 355 milionů na 2,75 miliardy Kč.

 KMV jsou hlavním hráčem na trhu přírodních a ochucených vod, nyní jsou třetí i na trhu sycených nealkoholických nápojů, po spojení mají značky Pepsi, Schweppes, Mirinda či 7Up. Posilují také v kategorii džusů se značkami Granini a Toma.

Skupina KMV vlastní i značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a na Ukrajině. Ve všech zemích, kde KMV podniká, zaměstnává zhruba 1500 lidí.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

19°C

Dnes je neděle 21. dubna 2019

Očekáváme v 9:00 13°C

Celá předpověď