Kadera z Škody Auto: Stát by měl podpořit elektromobilitu

foto Na brněnském výstavišti se představil 7. října 2019 koncept připravovaného elektromobilu Škody Auto s názvem VISION iV.

Brno - Aby bylo možné dostát limitům pro emise oxidu uhličitého (CO2) stanoveným Evropskou unií, je třeba, aby stát podporoval nákup elektromobilů firmami a podílel se na budování dobíjecích stanic. Na Mezinárodním strojírenském veletrhu (MSV) to řekl ředitel Škody Auto pro vnější vztahy Michal Kadera. Podle exministrů průmyslu Kuby a Urbana by měl stát v případě elektromobility hledat příležitosti a jít příkladem a nestavět se do role oponenta.

"Vzhledem k tomu, že se České republice nepodařilo evropské politické zastoupení přesvědčit o tom, že hybridní vozy jsou dostatečně ekologické, jsou teď tím jediným, co nám pomůže snížit emise na požadovanou úroveň, čistě elektrické vozy," řekl Kadera. Rozšíření elektromobility má podle něj tři podmínky: musí být na trhu dostatek dostupných modelů, musí existovat síť dobíjecích stanic a lidé musí mít o nákup elektromobilů zájem.

"My se jako výrobce můžeme podílet na prvním z těchto pilířů. Předpokládáme, že do roku 2022 budeme nabízet deset elektrifikovaných modelů. Částečně se můžeme podílet i na budování dobíjecích míst, například tím, že jedno umístíme v každém našem dealerství, budou je mít k dispozici zaměstnanci na podnikovém parkovišti," uvedl Kadera.

Upozornil ale na to, že v současné době je dobíjecích míst velmi málo, v celém Česku přibližně 400. Stavba dobíjecího místa je v současnosti komplikovaná i kvůli tomu, že zatím neexistují potřebné předpisy pro jeho výstavbu a proces je velmi zdlouhavý. Ideální stav by přitom byl, aby na deset elektromobilů připadala jedna dobíječka.

"Pro dodržení limitů emisí CO2 je zapotřebí, aby u nás do 11 let jezdilo 250.000 elektromobilů. Pokud se to stane, bude tady v roce 2030 chybět 20.000 dobíjecích stanic. Jejich budování lze z poloviny spolufinancovat z operačních programů Evropské unie," míní Kadera.

Stát může podle něj pomoci například zjednodušením samotného stavebního procesu vybudování dobíjecí stanice, zavedením zrychleného odpisu nákladů na dobíjecí stanice pro firmy či vypracováním metodiky pro města. Největší potenciál mají domácí dobíjecí stanice, stanice na veřejných místech, jako jsou nákupní centra a zaměstnanecké stanice na parkovištích firem, dodal.

Posledním krokem pak je motivování koncových zákazníků, aby dali elektromobilům přednost před tradičním vozem. "Vzhledem k tomu, že soukromí zákazníci tvoří pouze 35 procent kupujících, lze motivovat firmy k nákupu elektromobilů do jejich vozového parku. Například umožněním rychlejších odpisů elektromobilů. Tím by se na secondhandovém trhu rychle vytvořila zásoba referentských vozů," uvedl ředitel pro vnější vztahy Škody Auto.

Stát má v elektromobilitě najít příležitosti, míní bývalí ministři

Podle bývalých ministrů průmyslu Martina Kuby (ODS) a Milana Urbana (ČSSD) by stát měl v případě elektromobility hledat příležitosti a ne se stavět do role oponenta. Uvedli, že trend v autodopravě je zřejmý a Česko je malá země na to, aby jej zvrátila a neměla by jen čekat, co se stane. Podle Kuby není připravena energetika, podle Urbana může být z Česka, pokud bude vyčkávat, Detriot, jenž je symbolem úpadku automobilového průmyslu v USA. Řekli to dnes na konferenci o budoucnosti dopravy na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Současný ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) uvedl, že stát má strategii do roku 2030 pro zajištění infrastruktury. "Očekává se, že v roce 2030 bude jezdit v Česku 250.000 elektromobilů, takže by mělo být 25.000 veřejných nabíječek. Musíme to urychlit, protože povolení pro jednu nabíječku trvá rok a půl," řekl Havlíček. Stát chystá i infrastrukturu pro ty, kteří by jezdili elektroautem, jež si bude elektřinu samo vyrábět z vodíku. Zatímco například Volkswagen směřuje vývoj ke klasickým bateriím, Toyota jde cestou výroby elektřiny z vodíku.

V infrastruktuře by měl podle Urbana stát podpořit také nabíjecí stanice v městských či krajských institucích. Stejně jako Kuba i další odborníci zmínili, že velká část aut, někteří odhadují 80 procent, se nebude nabíjet u rychlonabíječek, které jsou obdobou současného čerpání nafty či benzinu, ale doma či v práci. "Pak nezáleží na tom, jak rychle se nabije, ale bude se nabíjet prostě v době, kdy stojí," uvedl Kuba.

Podle Urbana by měl stát také odstraňovat mýty a předsudky, které kolem elektromobility panují a sám by měl jít příkladem a nakupovat elektroauta pro své instituce. Havlíček opáčil, že stát je v tomto obezřetný, aby nedopadl jako při zavádění a podpoře solárních elektráren. Dodal také, že stát rozhodně nehodlá jít cestou dotací na nákup aut. "V Norsku kvůli tomu začalo deset procent lidí jezdit autem místo MHD," řekl Havlíček.

Podle Kuby elektromobilita a diskuse o ní zapadá do kontextu čistšího světa. "Civilizace už má splněná očekávání a teď se zabývá tím, jak má svět okolo vypadat. Je však potřeba auta nabíjet z čistých zdrojů, jinak by to smysl nedávalo," řekl Kuba. Podle něj v první vlně rozšíření budou elektromobily druhými auty do rodin a měla by se pohybovat ve městech a příměstském prostoru, kde auta se spalovacími motory vadí nejvíce. Poslanec Petr Třešňák (Piráti), který se elektromobilitou zabývá, předpokládá, že by elektroauto mělo být první do rodiny. "Může sloužit každodenní dojížďce, a větší auto na delší cesty, například na dovolenou, bude možné si půjčit jako sdílené," řekl Třešňák.

Urban zmínil také potřebu zachytit trend elektromobility v průmyslu. "Němci nám tlačí staré výrobní programy a nové si nechávají. My nové směry nereflektujeme a tváříme se, že neexistují. Musíme najít a chytit příležitosti posunout se, chce to strategii, abychom udrželi konkurenceschopnost," řekl Urban.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

8°C

Dnes je pondělí 18. listopadu 2019

Očekáváme v 7:00 9°C

Celá předpověď