Jak fungují vodíkové dodávky Stellantisu?

foto Schéma elektrické dodávky s vodíkovými palivovými články

Značky Peugeot a Opel zveřejnily podrobnější informace o fungování svých elektrických dodávek s vodíkovými palivovými články. V případě Opelu nese model označení Vivaro e-Hydrogen, vůz Peugeotu se bude prodávat jako e-Expert Hydrogen.

Systém, který byl vyvinut experty francouzsko-německo-italsko-amerického koncernu Stellantis, nese odborné označení mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric. Jeho hlavními součástmi jsou vodíkové palivové články a vysokonapěťová baterie s kapacitou 10,5 kWh. Tu lze nabíjet také z elektrické rozvodné sítě.

Elektromotor, který pohání kola přední nápravy, má maximální výkon 100 kW a nejvyšší točivý moment 260 Nm.

Vodíkové palivové články jsou rovněž umístěny pod přední kapotou. Systém doplňuje ještě palubní nabíječka s výkonem 11 kW a samozřejmě tři vodíkové zásobníky. V nich může být uloženo až 4,4 kilogramů vodíku stlačeného na 700 Barů. Jsou pod podlahou a nijak neomezují nákladový prostor.

Systém pracuje celkem ve čtyřech možných režimech. Při rozjezdech a jízdě nízkou rychlostí funguje vozidlo jako klasický bateriový elektromobil. To znamená, že čerpá pouze elektřinu z vysokonapěťové baterie. Pokud už ale vůz jede ustálenou rychlostí, zapojí se palivové články a v nich vyprodukovaná elektřina proudí do pohonného elektromotoru.

V určitých situacích, jako je jízda do prudkého kopce, při silné akceleraci během předjíždění a podobně pak elektromotoru dodávají energii souběžně jak palivové články, tak vysokonapěťová baterie. A konečně je tu ještě rekuperační režim. Při brzdění zpomalování se vyrábí elektřina, která se následně ukládá do baterie. Zásoba v ní vystačí na ujetí cca 50 kilometrů. Může být využita také jako “rezerva” v případě, že dojde zásoba vodíku.

Řidič vozidlo ovládá stejně jako jiné elektromobily tohoto koncernu. Jen má na přístrojovém štítu o jeden ukazatel více. Zobrazuje se na něm totiž jak úroveň nabití baterie, tak také zbývající množství vodík v nádržích.

Tyto verze dodávek se mají začít dodávat ještě před koncem letošního roku. Podle mluvčí tuzemského zastoupení Peugeotu Radky Matthey se zatím s uvedením na český trh nepočítá, kolegové od Opelu zatím tuto možnost zvažují.

Autonaelektřinu.cz

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

32°C

Dnes je pátek 18. června 2021

Očekáváme v 15:00 33°C

Celá předpověď