Unikátně řešené obrněné transportéry ASCOD už našly uplatnění v armádách Rakouska, Španělska a Velké Británie.
Jedním ze čtyř uchazečů o vítězství v tendru na vyzbrojení české armády novými pásovými bojovými vozidly je společnost General Dynamics European Land Systems (GDELS), evropská pobočka americké firmy General Dynamics. Do dosud největšího výběrového řízení na 210 nových vozidel, která mají nahradit zastaralá BVP-2, nabízí obrněnce ASCOD. Tato vozidla už jsou ve výzbroji dalších členů NATO, konkrétně Rakouska, Španělska a Velké Británie.
Bezpečnost a variabilita
Právě fakt, že bojová vozidla ASCOD už slouží ve spojeneckých armádách a jsou neustále modernizována, považují manažeři GDELS za jednu z klíčových výhod. V Británii si tamní generalita cení hlavně velmi vysokou úroveň ochrany posádky. Například podlaha prostoru pro osádku vozidla je v provedení tzv. double deck, což znamená, že je oddělená ode dna korby. Takové řešení chrání posádku před následky výbuchů lépe než běžně pou-žívané sendvičové konstrukce. Díky tomuto řešení může posádka cestovat v přirozené pozici a odpadá nutnost mít nohy v jedné poloze na speciální liště, jako je tomu u jiných bojových vozidel pěchoty.
Nejnovější generace ASCOD 2 disponuje především modulárním systémem pancéřování, které může dosahovat nejvyšší úrovně odolnosti v kategorii bojových vozidel pěchoty. Modularita pancéřování dává možnost snadno vyměnit poškozené části vozidla za nové, aniž by bylo nutné zasahovat do vlastní konstrukce vozidla. Kromě toho je možné, díky modulární koncepci, vybavit v budoucnu tato vozidla novými typy pancéřové ochrany, ať už pasivního nebo aktivního charakteru. Stejně tak je na vysoké úrovni odolnost podvozku proti minám, na vozidla lze instalovat i přídavné prvky protiminové ochrany.
Práce pro české firmy
Dalším plusem, na který vedení GDELS v tendru sází, je nabídka přesunu podstatné části výroby vozidel ASCOD 2 do České republiky. Podobný model funguje ve spolupráci s Británií. První série vozidel Ajax vyvinutých na základě ASCOD 2 pro britskou armádu se vyrábějí ve španělské firmě spadající pod GDELS, další stovky objednaných vozidel už budou vznikat v továrně ve Walesu. V současnosti jezdí pracovníci z Británie do Španělska na stáže a opačně, napříkladnápisy v obou továrnách jsou španělsky a anglicky.
„V České republice je skvělá infrastruktura, schopné firmy a profesionálové, kteří mají schopnosti zapojit se do výroby obrněných vozidel, která chceme české armádě nabídnout,“ zdůraznil přímo na místě Antonio Bueno, viceprezident GDELS a generální ředitel podniku Santa Bárbara Sistemas. Jde o tradiční španělskou zbrojovku v Seville, kde se v současnosti kompletují zmiňovaná první vozidla Ajax, stejně jako další obrněnci pro španělskou armádu.
„Hledáme dlouhodobou spolupráci s českými firmami, a to nejen pro program ASCOD 2. Mají odborné znalosti a know how,” dodal Antonio Bueno v Seville. Na mysli měl zejména svářečské práce, kabeláže nebo výrobu příslušenství, na které jsou české firmy zvyklé ze zásobování automobilových firem.
„Česká republika je na špičce Evropy v technologiích a je zárukou té nejlepší kvality,“ připomněl Jens Bauer, Senior Director International Business GDELS.
Tradice v Seville
Zkratka ASCOD vychází z prvotních písmen Austrian-Spanish Cooperative Development a vypovídá o začátcích bojového vozidla ohoto jména. To původně vzniklo v rámci spolupráce rakouské firmy Steyr a španělské Santa Bárbara Sistemas. Obě se později staly součástí General Dynamics European Land Systems. Dnes jsou vozidla ASCOD dva výrobky právě této nadnárodní evropské divize americké korporace General Dynamics.
Podnik Santa Barbara Sistemas je hlavním dodavatelem obrněných vozidel pro španělskou armádu. Sídlo společnosti je v Madridu, další továrny ve Španělsku jsou v Seville, Granadě a v Trubii. V Seville se odvolávají na historickou návaznost na zbrojovku, která tam byla založena v roce 1540. Její bývalé historické prostory tvoří součást architektonicky výjimečného centra města. V současné době se v Santa Barbara Sistemas vyrábějí vozidla pro španělskou a britskou armádu, přičemž zaměstnává 450 lidí. Vozidla firma testuje na vlastním rozsáhlém polygonu, který přiléhá k továrně. Zajišťuje také údržbu armádou už používaných vozidel, dále servis a vlastní vývoj nových konstrukcí.
V Seville sídlí zároveň jedna z továren konsorcia Airbus, kde se vyrábějí především vojenská transportní letadla C-295 a A400M, takže region má dostatek odborných pracovníků. Mateřská společnost General Dynamics sídlí ve Falls Church ve Virginii a vyrábí například obchodní letadla, vojenské námořní lodě, ponorky, námořní bojové systémy, tanky a obrněná pásová vozidla, vozidla pro speciální jednotky, ženijní systémy, informační systémy a technologie. V Evropě má kromě Španělska a Rakouska zastoupení nebo výrobní podniky v Německu, Švýcarsku, Velké Británii, Česku, Dánsku a Rumunsku. Obrat za rok 2017 činil 31 miliard dolarů.