Gazdík chce uvést do života strategii modernizace školství

foto Premiér Petr Fiala uvedl do funkce ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Gazdíka, který úřad převzal po Robertu Plagovi, 18. prosince 2021 v Praze.

Praha - Úkolem ministerstva školství bude uvést do života Strategii 2030+, kterou vypracovalo předchozí vedení resortu a na které panuje politická shoda. Po dnešním uvedení do úřadu to řekl nový ministr školství Petr Gazdík (STAN). Dokument se zabývá modernizací českého školství. To podle Gazdíka potřebuje změnu a potřebuje se připravit na budoucnost. Základní dovedností žáků a studentů musí být schopnost učit se novým věcem. Politickým náměstkem Gazdika se stane dosavadní ministr Robert Plaga (za ANO), který už jako náměstek na ministerstvu působil v minulosti.

Gazdíka do funkce uvedl premiér Petr Fiala (ODS), který sám jako ministr školství v minulosti působil. Resort podle Fialy bude vyžadovat řadu změn. Poděkoval za práci bývalému ministrovi Plagovi, ocenil ho za dialog, který vedl s opozicí. I díky tomu podle předsedy vlády existuje naděje, že při řízení ministerstva školství nastane "určitá kontinuita".

Za velké úkoly, které před Gazdíkem stojí, Fiala označil úpravu rámcových vzdělávacích programů, aby se snížil objem učiva ve prospěch kvality, nebo nastavení systému duálního vzdělání. Přihlásil se také k závazku udržet platy učitelů minimálně na 130 procentech průměrné mzdy.

Učitelům by se od ledna měly podle návrhu, který schválila ještě minulá vláda, zvednout platy o tři procenta. "Konkrétní čísla budeme řešit na vládě, jasné v tuto chvíli je, že koaliční program říká, že udržíme platy učitelů na 130 procentech průměrné mzdy v tomto volebním období. Nechceme, aby se učitelů dotklo rozpočtové provizorium," řekl Gazdík. Státní rozpočet podle něj není v dobré kondici.

Ředitelé škol podle ministra mají prostor k tomu, aby byly platy učitelů navýšeny. "O kolik přesně to bude, naše vláda bude řešit na příštích zasedáních," dodal Gazdík.

Gazdík také zmínil, že může navázat na práci ministerstva z uplynulého období. Zopakoval svou podporu Strategii 2030+. Je podle něj vydiskutována s odbornou veřejností a má i politickou podporu. Za svůj úkol proto považuje tuto strategii uvést do života.

České školství podle něj potřebuje změnu, musí se připravovat na budoucnost. "Základní dovedností studenta musí být, že se musí umět učit novým věcem," poznamenal nový ministr. Chce výrazným způsobem zvýšit motivaci žáků a studentů a vláda podle něj také bude muset vysvětlit nadcházející změny ve vzdělávání zejména rodičům.

Podle Gazdíka se musí změnit osnovy tak, aby mohli učitelé zařazovat mimořádné aktivity, učit aktivně projektově a věnovat se problémům tak, aby žáci uměli dávat věci do souvislostí. Zmínil také možné změny v maturitách. "Mým cílem je, aby podoba maturity, pokud se bude měnit, aby na ní byla shoda a aby ta maturita vydržela nějaký čas," doplnil Gazdík.

Dalším cílem je podle něj i to, aby o tom, jak vypadá výuka při epidemii nemoci covid-19, rozhodovali ředitelé na lokální úrovni. "Každá škola má jiné technické zázemí, jiný počet očkovaných, jsou tam jiné logistické možnosti a to má určovat to, jestli se přejde do hybridní výuky nebo distanční výuky, nebo se bude učit střídavě," uvedl ministr.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

1°C

Dnes je pátek 21. ledna 2022

Očekáváme v 15:00 0°C

Celá předpověď