Francouzské rozhodnutí, které mění pravidla online reklamy

Francouzský regulátor CNIL, obdoba ÚOOÚ, zveřejnil před několika dny rozhodnutí, v němž prohlásil za neplatná a v rozporu s GDPR pravidla získávání souhlasů s online reklamou založenou na profilování, které připravila hlavní sektorová asociací pro online reklamu IAB Europe. Toto rozhodnutí může mít dalekosáhlé důsledky pro online reklamu jako takovou.

Je otázkou, kolik lidí by dalo svůj souhlas k tomu být profilováni pro účely online reklamy a marketingu, kdyby přesně věděli, komu všemu budou zpřístupněny údaje o jejich zvycích a zálibách. V současnosti, i po datu účinnosti GDPR, toto nevíme, protože se tyto údaje lidem před jejich souhlasem neuvádějí. Globální sektorová asociace online reklamy, Interactive Advertising Bureau (IAB), resp. její evropská odnož, vydala pravidla pro získávání souhlasu (údajně podle GDPR), které umožňují, aby se jeden jediný souhlas použil pro souhlasy v rámci celé sítě firem, využívajících příslušné osobní údaje.

Tato pravidla IAB implementovalo množství firem, působících v sektoru online reklamy. CNIL je ve svém rozhodnutí prohlásil za zcela neplatnou implementaci těchto pravidel jednou francouzskou firmou, Vectaury.

Stručně řečeno, Vectaury je poměrně nevýznamná adtech firma, která nabízí několika stovkám a tisícům firem možnost uplatnit svou reklamu v mobilních apkách a na webech, které právě navštěvuje konkrétní člověk- dejme tomu pan František Novák. Vectaury dostává tato data od jiných adtech firem (říká se jim supply side platforms neboli SSPs). SSPs tato data získávají pomocí systémů, kterým se říká RTB (real time bidding systems). RTB sbírají data o každém uživateli webů a aplikací, které RTB využívají. V případě Vectaury se jedná o geolokační data. RTB systémy všechna data o příslušné osobě vyhodnocují a poskytují desítkám či stovkám SSPs (ve Francii), které je nabízejí prostřednictvím desítek či stovek firem, jako je Vectaury, firmám, které chtějí uplatnit svoji online reklamy pro toho konkrétního člověka v ten správný okamžik.

V realitě pak celý tento propletenec umožňuje, aby člověk, stojící před výlohou obchodu s elektronikou dostal SMSkou nabídku spotřebitelského úvěru na částku, rovnající se ceně přístroje, který si za výlohou prohlížel. Podle pravidel IAB postačoval k tomuto procesu pouze jeden souhlas tohoto člověka, protože podle IAB je možné, aby pro Vectaury a finanční instituci získal souhlas poskytovatel nějaké jiné mobilní apky, klidně té kterou příslušný člověk vůbec v danou chvíli nepoužívá.

Jen pro představu rozsahu, CNIL zajistil v systémech Vectaury osobní údaje několika milionů osob. Vectaury uvedl, že likvidují asi 75% všech osobních údajů, které dostanou od SSP firem – to znamená že jediná menší firma zpracovávala potenciálně údaje o desítkách milionů lidí.

CNIL ve svém rozhodnutí, zveřejněném před několika dny, uvedl, že takový souhlas je absolutně neplatný, protože není určitý a uživatel nerozumí vůbec tomu, k čemu svůj souhlas dává. Podle CNIL uživatel musí vědět a být dostatečně poučený o tom, kdo bude všechno příjemcem jeho profilovacích dat, a musí ke všem těmto jednotlivým účelům dát jednotlivě souhlas. Chápu to tak, že by to mohlo znamenat třeba několik stovek jednotlivých souhlasů – a to je v praxi nemožné, i kdyby se našel někdo, komu by nedělalo problém dát svá data takto “do pléna” – tak jak to je dnes pravidlem.

Proto je možné, že současný model online reklamy dříve či později skončí. IAB se nyní údajně snaží na rozhodnutí CNIL reagovat tak, že Vectaury neimplementoval pravidla IAB přesně. CNIL má mezi experty velmi dobrou pověst, jedná se o špičkového regulátora v oblasti ochrany soukromí. Ve svém rozhodnutí CNIL uvedl, že jej směřuje sice přímo Vectaury, ale nepřímo celému odvětví.

Uvidíme, jaké bude pokračování…

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Reklama

2°C

Dnes je středa 12. prosince 2018

Očekáváme v 9:00 1°C

Celá předpověď