Formuli z roku 1966 postavil celou znovu, dnes ji testoval

foto Na brněnském výstavišti byly 21. dubna 2019 poprvé na jednom místě všechny tři formule, které za svůj život postavil brněnský konstruktér a závodník Otto Buchberger (uprostřed). Vlevo majitel vozidel Karel Jaroš, vpravo jezdec Milan Okáč.

Brno - Všechny tři modely formule 3, které v 60. letech navrhl a postavil brněnský závodník Otto Buchberger, se dnes poprvé sešly před pavilonem A na brněnském výstavišti. Přestože "data narození" Draka I, Draka II a Draka III jsou roky 1964, 1966 a 1967, svou někdejší podobu dostal nejstarší z nich před sedmi lety a ten nejmladší dokonce před třemi dny. Původní modely totiž kompletně zrenovoval, a v případě naposledy dokončeného Draka II v podstatě znovu postavil, automobilový nadšenec Karel Jaroš.

Fotogalerie

"Když Otto Buchberger tyto vozy v 60. letech stavěl, můj tatínek do nich tehdy upravoval motory. A já ve svých patnácti letech jsem jezdíval s ním a s těmi auty jezdil," zavzpomínal Jaroš.

Na brněnském výstavišti byly 21. dubna 2019 poprvé na jednom místě všechny tři formule, které za svůj život postavil brněnský konstruktér a závodník Otto Buchberger (na snímku v nově zhotovené replice vozu Drak II). Postupně ale všechny tři formule změnily majitele, Otto Buchberger skončil se závodní kariérou a auta se ztratila. Před 12 lety Karla Jaroše napadlo staré Draky vypátrat. "Objevil jsem je postupně. Jedno kdesi ve stodole, další bylo ve šrotu a z Draka II zbyl jen kousek rámu, pohonná jednotka a přední kolo," popsal původní stav závodních veteránů.

Díky Otto Buchbergerovi, který má dosud kompletní archiv výkresů ke svým autům, se ale rekonstrukce podařila. I když velká část součástek je znovu vyrobená, Drak II se dnes poprvé naplno projel po cestách brněnského výstaviště.

"Byl jsem na něj zvědavý, jak se podaří, ale byl jsem překvapený, jak výborně rekonstrukce dopadla. Je pro mě velké zadostiučinění, že jsem se po 50 letech mohl znovu svézt," konstatoval původní autor formulí 3.

Na brněnském výstavišti byly 21. dubna 2019 poprvé na jednom místě všechny tři formule, které za svůj život postavil brněnský konstruktér a závodník Otto Buchberger. Na snímku je detail motoru jedné z nich. Maximální rychlost těchto vozů se blížila 200 kilometrům za hodinu, ale dosáhnout jí nebylo vůbec snadné. "Tehdy se nejezdilo na autodromu, ale normálně na silnici lemované alejemi a patníky. To musel člověk pořádně zatnout zuby, když chtěl jet 200 kilometrů za hodinu," dodal Buchberger.

Veteránské formule se na výstavišti nesešly jen kvůli otestování. "V roce 2017 jsme se rozhodli obnovit tradici závodů, které se tu jezdily v 60. letech. Letos se tak na konci června pojede už potřetí závod Brno Revival Mezi pavilony. Se všemi třemi modely jsme dnes natáčeli propagační spot k tomuto závodu," uvedl mluvčí brněnských veletrhů Jiří Smetana.

Areál brněnského výstaviště hostil pravidelně závody motocyklů i automobilů od 30. do konce 60. let.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

19°C

Dnes je neděle 20. října 2019

Očekáváme v 7:00 8°C

Celá předpověď