Představitelé Fordu o novém Mondeu opakovaně zdůrazňovali, že je technicky nejpokročilejším automobilem, jaký kdy uvedli na evropské trhy. Pro letošní rok plánují prodat v Evropě celkem 139 000 automobilů s pohonem všech kol. A právě Mondeo může být spolu s dalšími modely Edge, Galaxy, Kuga a S-MAX vybaveno koncernovým Inteligentním pohonem všech kol.
Mondeo u nás zvítězilo v hlasování veřejnosti v kategorii střední a vyšší střední třída ankety Auto roku 2015. V minulosti jsme ho vyzkoušeli jako Hybrid Electric Vehicle (HEV), který spojuje výhody pohonu na elektřinu a benzín, s novým benzínovým motorem 2.0 z řady EcoBoost ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou, a nyní v provedení kombi 4x4, tedy s pohonem AWD Intelligent All Wheel Drive.
Když sáhneme do minulosti, tak zjistíme, že Mondeo se začalo prodávat už v roce 1993. Jeho nejnovější generace je na trhu k dispozici jako pětidveřový liftback, speciálně pro Evropu vyvinuté kombi, i jako čtyřdveřový sedan. Ve velké míře využívá sofistikované materiály a výrobní technologie, které znamenají vyšší pevnost a bezpečnost ve spojení s nižší hmotností. Skelet je z 61 % tvořen vysokopevnostní ocelí. Další významnou novinkou Mondea je rozšířená paleta motorizací. Řada úsporných technických opatření včetně aktivní masky chladiče má zvyšovat hospodárnost všech agregátů, spotřeba paliva prý poklesla až o 14 %.
K testu jsme měli Mondeo kombi s inovovaným dieselovým motorem 2,0 Duratorq TDCi a šestistupňovou manuální převodovkou. V dané konfiguraci je uváděn maximální výkon 110 kW/150 k, nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 10,5 s, spotřeba paliva 5,6/4,5/4,9 l/100 km. Auto bylo v nejvyšší výbavě Titanium doplněné o různé sady a prvky z výbavy na přání. Mohli jsme tedy spoléhat třeba na novou funkcí Pre-Collision Assist, díky níž systém detekce chodců rozpoznává osoby a snižuje závažnost nehod při rychlostech do 80 km/h. Pokud zaznamená před vozem chodce a vyhodnotí riziko srážky jako závažné, upozorní řidiče zvukovou a vizuální výstrahou. Když řidič nereaguje, zkrátí dobu potřebnou k zastavení tím, že zmenší vzdálenost mezi brzdovými kotouči a obložením. Pokud řidič stále nereaguje, začne systém automaticky brzdit, aby snížil rychlost vozidla před srážkou. Detekce chodců zaznamená nejrůznější lidské postavy ve všech možných podmínkách. Mondeo může použít automatické brzdění i k tomu, aby zabránilo srážce s vozidlem jedoucím vpředu nebo alespoň zmírnilo následky nehody. Systém Active City Stop funguje v rychlostech do 45 km/h, ve vyšších pak pracuje systém Pre-Collision Assist, jenž prostřednictvím radaru a kamery sleduje prostor 200 metrů před vozidlem. Automaticky dokáže aktivovat brzdy až do úrovně maximálního brzdného účinku. Radarová technologie přináší také novou funkci měření odstupu a technologii adaptivního tempomatu. Přední kamera slouží i systémům udržování v jízdním pruhu a rozpoznávání dopravních značek.
Mezi další prvky výbavy patřily mj. komunikační a zábavní systém SYNC 2 s hlasovým ovládáním a 10,1" barevným multifunkčním dotykovým displejem, pomocí kterého je možné ovládat 3D navigaci, audiosystém, automatickou dvouzónovou klimatizaci, bluetooth handsfree i s ovládáním na volantu, palubní počítač, automatické nouzové volání Emergency Assist, dále systémy KeyFree, Start-Stop, hlídání mrtvého úhlu Blis, airbagy v zadních bezpečnostních pásech, adaptivní LED světlomety, prémiové osvětlení interiéru LED diodami s možností volby barevného provedení, 18“ kola z lehkých slitin, přední sportovně tvarovaná, elektricky nastavitelná, vyhřívaná sedadla, elektricky nastavitelný multifunkční volant, automatické stěrače s dešťovým senzorem, elektronická parkovací brzda, aktivní parkovací asistent, apod.
Teď alespoň stručně k předmětnému Inteligentnímu pohonu všech kol. Jeho úkolem je pochopitelně zvyšovat jistotu ovládání, zlepšovat stabilitu na kluzkém povrchu a při jízdě mimo zpevněné komunikace přispívat k lepší průchodnosti terénem. U Mondea AWD nepřetržitě vyhodnocuje záběr jednotlivých kol a podle potřeby samočinně rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu až do poměru 50:50. Reaguje za méně než 20 milisekund, což je dvacetkrát rychleji, než trvá mrknutí oka. Okamžitě tedy reaguje na měnící se povrch silnice a sílu motoru přenáší mezi jednotlivá kola tak, jak je v dané situaci nejvhodnější. Sofistikovaný systém pracuje na bázi senzorů a jeho software umí rozhodnout, kolik síly mohou kola přenést na vozovku. Zadní kola se proto připojí ještě dříve, než se ta přední začnou protáčet. Jedná se ale o připojitelný systém, aktivuje se jen tehdy, když je potřeba. Za běžných podmínek proto nezvyšuje spotřebu paliva.
Suma sumárum Mondeo je dlouhá léta osvědčenou trvalkou automobilového trhu. Nejnovější provedení sklízí úspěch v mnohých anketách i u zákazníků. Je robustní, spolehlivý, nabízí širokou škálu motorů a vybavení, takže může uspokojit přání usedlejších i sportovněji laděných řidičů. Prostor pro cestující na všech sedadlech je velkorysý, objem zavazadlového prostoru se podle uspořádání může pohybovat v rozpětí 500 - 1605 l. Neagresívně, leč velmi svižně, jsme s ním absolvovali v různorodých podmínkách především po dálnicích 690 km, městský provoz z toho ukrojil asi 140 km. Vzhledem k osazení AWD jsme s ním nakrátko zavítali i do osvědčeného středně náročného terénního prostředí lesů a luk s kluzkým, rozbahněných povrchem. Poradil si s ním suverénně, přenos hnací síly na jednotlivá kola probíhal funkčně a neznatelně. Je však třeba si uvědomit, že nejde o klasický teréňák, takže obezřetnost velí nepřecenit možnosti. Průměrná spotřeba nafty skončila na 6,1 l/100 km, což je za podmínek testu velmi slušný výsledek a při objemu palivové nádrže 62 l slibuje vysoký dojezd.
Ceny poslední generace Fordu Mondeo začínají na částce 591.990 Kč, současná základní cena testované verze je 839.990 Kč, s výbavou na přání dosáhla na 1.095.940 Kč.