Konstruktéři nové sportovní verze nejprodávanějšího osobního vozu na světě usilovali při vývoji o další zdokonalení zážitku z jízdy. Dosud nejvyspělejší Focus ST se chlubí novými technologiemi, přepracovaným odpružením, vyladěným řízením a speciálními pneumatikami. Poprvé navíc přichází s nabídkou dvou výkonných motorů - zážehového i vznětového.
Nový Ford Focus ST si můžete pořídit obdobně jako předcházející generaci ve dvou karosářských verzích, tedy pětidveřový hatchback a kombi. Poprvé jsem se s nimi povozil na začátku května na autodromu Sosnová u České Lípy. K tomu jsme dostali podrobný výklad k novým technologiím, které v tak výkonném autě dokážou korigovat případné chyby řidiče a eliminovat neblahé následky. K tomu se dostaneme při popisu výbavy testovaného Focusu ST v provedení hatchback s benzínovým agregátem.
Vzhled vozu je oproti předchůdci zase o něco sportovnější a agresívnější. Auto je více přibité k zemi tím, že je nižší a rozkročenější. Má výbojnější tvar kapoty, nové proporce dostaly mřížka chladiče se šestiúhelníkovou strukturou, a také užší světlomety i obdélníkové mlhovky. Sportovní stavbu zdůrazňují nástavce prahů v barvě karoserie, zadní střešní spoiler, nově ztvárněné páté dveře, prvky difuzoru v zadním nárazníku, který má uprostřed dvojici šestiúhelníkových koncovek výfuku. To vše napomáhá i k dosažení co nejlepších aerodynamických vlastností. Přehlédnout nelze zatmavené světlomety, početná loga ST a nová 18palcová kola z lehkých slitin s pěti paprsky v barvě Rock Metallic. Na výběr je široká škála barev karosérie, vč. exkluzívních právě pro tento model.
Cílem přepracování interiéru bylo zajistit řidiči intuitivnější a zároveň jednodušší orientaci. V kabině je výrazně menší množství ovládacích prvků, jednoznačné je vizuální spojení mezi klíčovými ovladači. Nový sportovní multifunkční volant je obšitý měkkou kůží, řadicí páku zdobí saténově chromovaná hlavice, typické pro tento vůz jsou chromované pedály. Sportovní atmosféru navíc umocňuje trojice přídavných přístrojů informujících o teplotě i tlaku oleje a o plnicím tlaku turbodmychadla. Opravdu výborná jsou sportovní sedadla Recaro s částečně koženým čalouněním, která skvěle drží tělo v zatáčkách, zároveň jsou však dostatečně pohodlná v běžném provozu. Kupodivu na tento typ auta je poměrně dost místa i pro cestující na zadních sedadlech. Objem zavazadlového prostoru se pohybuje podle uspořádání a také podle vybavení plnohodnotnou rezervou, minirezervou nebo jen sadou na opravu pneumatik v rozmezí 277 až 1262 l, u kombi je pochopitelně znatelně vyšší.
V novém Focusu ST se poprvé představuje vznětový motor 2.0 TDCi o výkonu 136 kW/185 k, který má skloubit sportovní charakter a výkony auta s každodenní praktičností a nízkou spotřebou. Má přímé vstřikování common-rail nejnovější generace, turbodmychadlo s proměnnou geometrií, novou hlavu válců a upravený blok. Vychází z úsporné jednotky Ford 2.0 TDCi o výkonu 110 kW/150 k. Vyššího maximálního výkonu motoru pro ST o 23 % dosáhli konstruktéři novým nastavením elektroniky motoru, upravením přívodu vzduchu a novým, sportovně laděným výfukovým systémem. Jeho kombinovaná spotřeba by měla údajně být 4,2 l/100 km. Zážehový motor 2.0 EcoBoost, který byl i v testovaném voze, využívá přeplňování turbodmychadlem, nezávislého proměnného časování sacích i výfukových ventilů a vysokotlakého přímého vstřikování paliva. Výsledkem je výkon 184 kW/250, nejvyšší rychlost 248 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, deklarovaná kombinovaná spotřeba paliva 6,8 l/100 km. Obě verze mají poprvé ve výbavě systém Stop-Start a spolupracují s manuální šestistupňovou převodovkou se sportovně krátkými dráhami řazení.
Ke zdokonalení jízdních vlastností přispívá zpevnění struktury karoserie, tužší sportovní podvozek s novým nastavením tlumičů vpředu i vzadu, upravené nastavení elektrického posilovače řízení a systémů elektronického řízení. Nový systém elektronické směrové stability (ETS) jako součást vyspělého elektronického stabilizačního systému (ESC) monitoruje stabilitu vozu spolu s povely řidiče a pokud je třeba zasahuje tak, aby během náhlých změn směru ve vysoké rychlosti, třeba při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do jiného, měl řidič vůz pod kontrolou. Modernizované nastavení elektronického vektorování točivého momentu zase rozděluje točivý moment co nejvýhodněji na jednotlivá kola, zajišťuje nejvyšší přilnavost v zatáčkách a zvyšuje výkonnost vozu. ESC je možné přepínat mezi třemi režimy.
Standard - ESC i regulace prokluzu kol jsou plně aktivní. Sport - ESC a regulace prokluzu kol nesnižují točivý moment motoru, intervence ESC do brzdové soustavy přicházejí později, systém ETS je deaktivován. Off - ESC a regulace prokluzu kol nesnižují točivý moment motoru, ESC neintervenuje pomocí brzdové soustavy, tedy systém vektorování točivého momentu zůstává aktivní, a systém ETS je deaktivován. Odlišnosti se těžko slovně popisují, nejlepší je praktická zkouška. Rozdíly se daly adekvátně rozpoznat právě při ostrých jízdách na autodromu Sosnová. Při nich se odhalí vyspělost řidičských schopností. Pochopitelně nejčastěji se v provozu jezdí na režim Standard, který dokáže korigovat chyby, třeba při „přepísknutí“ nájezdu do zatáčky, nepřiměřeném odbočování, apod.
Focus ST má rozsáhlou základní výbavu, mnohé prvky jsme právě popsali, přidejme ještě třeba automatickou dvouzónovou klimatizaci, palubní počítač, vyhřívaná přední sedadla, automatické stěrače s dešťovým senzorem, startovací tlačítko. Testované auto mělo navíc z výbavy na přání třeba sadu Xenon s bixenonovými světlomety s adaptivním svícením a automatickým natáčením, s Led světly denního svícení a zadními světly s LED diodami, audiosoustavu i s bluetooth handsfree, pokročilým hlasovým ovládáním a s barevným 8" dotykovým displejem na středovém panelu, systém prevence nárazu Active City Stop s ochranou až do rychlosti 50 km/h, tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti, vyhřívaný volant, červeně lakované brzdové třmeny, podsvícené ozdobné lišty prahů předních dveří s logem ST, zadní parkovací senzor, apod.
Absolvovali jsme celkem 462 km rozumnou jízdou na Šumavu, tam pak krátce vyzkoušeli, co ST umí, po městě jsme proloudali necelých 100 km. To vše při průměrné spotřebě 7,9 l/100 km, palivová nádrž je na 62 l. Auto je hbité, hrne se kupředu, motor je libozvučný, rychlá je odezva na řízení, je radost v něm být za volantem. Při drsnější sportovní jízdě je třeba držet volant pevně v ruce, neztrácet pozornost, například na nerovnostech, jako vyjetých kolejích od náklaďáků, nebo vlhkém podzimním listí reaguje vůz okamžitým skluzem a změnou směru.
Nový Focus ST naplní očekávání sportovně laděných řidičů a zároveň přináší dostatek komfortu pro rodinný výlet nebo cestu na dovolenou, zejména při volbě varianty kombi. Aby toho však nebylo pro milovníky sportovních zážitků dost, tak před pár týdny vtrhnul na náš trh také Focus RS s motorem 2.3 EcoBoost o výkonu 257 kW/350 k (257 kW), s pohonem všech kol AWD.
Zajímavé je, že ceny Fordu Focus ST jsou pro benzínové i dieselové verze stejné, kombi je dražší o 20.000 Kč. Základní cena testované verze je 700.990 Kč, s výbavou na přání pak byla 800.390 Kč.