Filippovová vystavila monumentální kresby i perforované papíry

foto Výstava Labyrint a 1/3 výtvarnice Marie Filippovové (na snímku z 21. května 2019) začala v brněnském Domě umění. Dílo nazvané 1/3 tvoří bílé archy papíru se dvěma miliony drobných perforací symbolizující jednu třetinu židovských obětí holokaustu.

Brno - Bílé archy papíru se dvěma miliony drobných perforací vystavuje v brněnském Domě umění výtvarnice Marie Filippovová. Nepravidelné vpichy na zavěšených papírech formátu A1 symbolizují jednu třetinu židovských obětí holokaustu. Každý vpich jehlou skrze bílou plochu představuje zároveň bolestnou vzpomínku na jednu konkrétní oběť neuchopitelného lidského násilí, uvedla kurátorka Terezie Petišková.

Dílo nazvané 1/3 najdou návštěvníci v nevelké boční místnosti v Galerii Jaroslava Krále v přízemí Domu umění, kterou zcela vyplňuje. Hlavní prostor galerie obsadila instalace Labyrint. Tvoří ji monumentální abstraktní kresby zavěšené nepravidelně v prostoru sálu. Jde o výběr z prací, které osmdesátiletá brněnská rodačka vytváří po roce 2000.

Velkorysé rozměry kreseb jsou pro autorku typické, někdy je skládá do podoby patchworkových koberců, jindy věší na stěnu jako gobelíny, případně stáčí do tvaru sloupů nebo podušek. Jindy instalace z kreseb evokují archaickou podobu knih - svitky. Filippovová se ale věnuje také kresbě a grafice menších rozměrů. "Potřebuji ty formáty střídat," řekla autorka.

Interpretaci kreseb nechává na návštěvnících galerie, nechce být příliš doslovná či návodná. "Je důležité, aby ten, kdo si to prohlíží, spolupracoval," uvedla. Doplnila, že u každé prezentace jejích děl je určující prostor galerie, pro kterou výstava vzniká.

Filippovová vystudovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze. Jako pedagožka působila více než 20 let na Střední škole uměleckých řemesel v Brně. Patří ke generaci, pro kterou byla kresba typickým vyjadřovacím prostředkem, který v době totalitního systému představoval skromné, ale svobodné médium, uvedla Petišková.

Filippovová se zabývala ilustrováním literárních děl, která si sama vybírala. Svou první velkou výstavu v Domě pánů z Kunštátu na počátku 70. let uvedla mottem z básnické sbírky Melancholické procházky od tehdy zakázaného básníka Ivana Blatného, původem Brňana žijícího tehdy v emigraci v Británii.

Od přelomu 80. a 90. let se Filippovová soustředí hlavně na témata člověka, jeho postavení ve společnosti a jeho traumata. V roce 2008 získala Cenu města Brna. Výstava v Domě umění potrvá do 28. července.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

20°C

Dnes je pondělí 16. září 2019

Očekáváme v 21:00 16°C

Celá předpověď