Exředitelé DPO dostali u soudu podmínku za machinace se zakázkou

foto Obžalovaný Radoslav Hanzelka (třetí zprava) v jednací síni Krajského soudu v Ostravě, 21. dubna 2022 před vynesením rozsudku v souvislosti se zakázkou v ostravském dopravním podniku. Bývalý ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek a jeho náměstek Radoslav Hanzelka podle obžaloby pochybili při zadávání zakázky na modernizaci tramvají či nákupu nových trolejbusů. Zakázky byly financovány z peněz Evropské unie, které obžalovaní údajně způsobili škodu 230 milionů korun.

Ostrava - Bývalí šéfové ostravského dopravního podniku dostali dnes u soudu podmínku za machinace se zakázkami Evropské unie. Podle rozsudku Krajského soudu v Ostravě dřívější ředitel František Kořínek a jeho náměstek Radoslav Hanzelka způsobili škodu 230 milionů korun. Rozhodnutí ještě není pravomocné. Obžalovaní i státní zástupce si ponechali lhůtu na rozmyšlenou.

Fotogalerie

Za poškození finančních zájmů Evropské unie a porušení povinností při správě cizího majetku požadoval státní zástupce u obou nepodmíněné tresty v rozmezí pět a šest let. Soud nakonec vynesl mírnější rozsudek. Oběma uložil tříletý podmíněný trest. Zkušební dobu určil na pět let. Oba navíc mají zákaz činnosti spočívající v působení ve vedení firem. Navíc každý má zaplatit 500.000 korun.

Oba obžalovaní vinu odmítali. "Stanovisko obhajoby a obžaloby se diametrálně liší," řekl dnes během zdůvodnění rozsudku předseda senátu. Podle něj soud nemá pochybnosti o vině obžalovaných.

Zakázka, kterou se soud zabývá, se skládala z několika částí. Šlo o nákup deseti trolejbusů, jedné nízkopodlažní tramvaje a renovace a modernizace dvou desítek starších tramvají. Podle obžaloby Kořínek a Hanzelka, kteří v té době byli také předsedou respektive místopředsedou představenstva, v žádosti o dotaci zatajili některé podstatné věci. Podle obžaloby byla navíc oprava tramvají bezdůvodně předražená. Před touto zakázkou dopravní podnik tramvaje modernizoval sám a oprava jedné jej vyšla na 13 milionů korun. Pražské firmě ale platil 18 milionů.

"Cena tramvají byla předražená. Jedna tramvaj o čtyři miliony korun. Celkem na celé zakázce se jednalo o 70 milionů korun," řekl soudce. S tím nesouhlasil odsouzený Hanzelka. "Trestné činnosti jsem se nedopustil, vždy jsem postupoval v zájmu dopravního podniku," řekl.

V ceně dopravního podniku, který tramvaje modernizoval za víc než 13 milionů jednu, se podle něj přesně nevzala v potaz práce zaměstnanců. Pragoimex jednu tramvaj opravoval za víc než 18 milionů korun, podle Kořínka ale ceny nelze srovnávat. "Na jedné straně byla naše interní cena a na druhé komerční cena. To je logické. Když jsme si tramvaje opravovali sami, nezapočítávali jsme tam žádný zisk. Navíc v ceně Progoimexu je například zahrnuta i jistá rezerva na případné záruční opravy," tvrdí.

Na údajné machinace s dotací policie přišla při vyšetřování kauzy ostravského lobbisty Martina Dědice. Obžalován byl například z přijetí úplatku při sjednání zakázky na modernizaci ostravských tramvají. Za zajištění zakázky pro společnost Pragoimex ve výši 300 milionů korun inkasoval podle obžaloby dva miliony korun. Za to už byl Dědic nepravomocně odsouzen.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 3.11.2025 ČTK

Reklama

11°C

Dnes je pondělí 3. listopadu 2025

Očekáváme v 17:00 7°C

Celá předpověď