Kodaň/Brusel - Evropská komise žádá společnosti Apple, Google, Snapchat a YouTube o informace, aby si ověřila, že plní povinnosti týkající se ochrany nezletilých na internetu. Informovala o tom místopředsedkyně Evropské komise Henna Virkkunenová, která se účastní neformálního zasedání unijních ministrů zodpovědných za oblast telekomunikací v Kodani.
"Víme, že internetový svět je velmi důležitou součástí našeho každodenního života, ale zároveň se musíme ujistit, že obsah, který naše děti používají online, je vhodný pro jejich věk," uvedla Virkkunenová. Unijní nařízení o digitálních službách (DSA) podle ní jasně říká, že když nezletilí používají online služby, musí být zajištěna velmi vysoká úroveň soukromí a zabezpečení. "To však není vždy pravda. Proto komise zpřísňuje vymáhání pravidel a dnes jsme zaslali žádosti o informace čtyřem online platformám, Snapchatu, YouTube, Apple Store a Google Play, abychom zjistili, jaké postupy uplatňují na ochranu nezletilých na internetu," dodala eurokomisařka.
Evropská komise následně v prohlášení uvedla, že žádá Snapchat, YouTube, Apple a Google o "poskytnutí informací o jejich systémech ověřování věku a také o tom, jak brání nezletilým v přístupu k nelegálním produktům, včetně drog či škodlivých materiálů, jako je obsah propagující poruchy příjmu potravy".
"Uděláme vše, co je potřeba, abychom zajistili fyzickou a duševní pohodu dětí a dospívajících online. Dnes společně s vnitrostátními orgány v členských státech posuzujeme, zda opatření, která platformy dosud přijaly, skutečně chrání děti," uvedla komisařka Virkkunenová.
Komise žádá například Snapchat o poskytnutí informací o tom, jak brání dětem mladším 13 let v přístupu k jejím službám. Pokud jde o YouTube, kromě informací o jeho systému kontroly věku unijní exekutiva požaduje další podrobnosti o jeho systému doporučování, a to poté, co bylo nahlášeno šíření škodlivého obsahu mezi nezletilými.
Nařízení DSA, které vstoupilo v platnost v loňském roce, vyžaduje, aby firmy Google (firma Alphabet), Meta Platforms, TikTok (firma ByteDance) a další internetové společnosti vyvíjely větší úsilí v boji proti nelegálnímu a škodlivému obsahu. Nové pokyny by měly platformám pomoci řešit například návykový design, kyberšikanu, škodlivý obsah či nežádoucí kontakt od cizích lidí.