ERA: České oko nad světovými letišti

foto Barajas je největší letiště ve Španělsku, 6. nejrušnější v Evropě a 24. nejrušnější na světě. V roce 2018 odbavilo 57,9 milionu cestujících.

Pardubická firma ERA přispěje k bezpečnosti letového provozu na nově otevřeném největším letišti světa v Pekingu. Největší letištní systém má ERA v Madridu, největší celoúzemní síť stanic sleduje vzdušný prostor nad Namibií. Všechny tyto projekty mají společného jmenovatele – originální českou technologii pasivní radiolokace.

Fotogalerie

Co mají společné nové největší letiště světa Ta-sing v čínském Pekingu a Mezinárodní letiště Adolfa Suáreze v Madridu – Barajas? Mimo jiné tři písmena. Jsou jimi ERA, zosobňující českou firmu se sídlem v Pardubicích.

Společnost, založená v roce 1994, je členem skupiny Omnipol. Navazuje na to nejlepší z dědictví pardubické Tesly, její systémy zúročují půlstoletí vývoje originální české technologie v oblasti pasivní radiolokace.

ERA je v současnosti lídrem ve vývoji multistatických systémů a technologií pro sledování a rozpoznávání cílů. Vyvíjí, vyrábí a implementuje systémy, které zajišťují bezpečnost letového provozu, a to pro civilní i vojenské účely. Za dobu své existence nainstalovala přes 130 těchto systémů ve více než 65 zemích pěti kontinentů. Operační nároky uživatelů plní 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.

Firma rovněž vyvinula unikátní pasivní sledovací systém VERA-NG, určený pro sledování a identifikaci cílů ve vzduchu, na zemi i na moři. Zároveň prosadila mezi základní technologie při řízení letového provozu takzvanou multilateraci, jež umožňuje sledovat pohyb letadel od vzletu až po přistání, a to včetně pojezdu po letišti.

Velký návrat po 13 letech

Čínský a španělský úspěch jsou dva největší civilní projekty ERA poslední doby, instalace rozsáhlých systémů trvá řadu měsíců.

Španělské řízení letového provozu ENAIRE si objednalo rozšíření systému, který sleduje provoz na mezinárodním letišti Barajas v hlavním městě Madridu. „Madridský systém bude největší letištní sledovací systém ERA na světě: tvoří jej síť pozemních stanic systému NEO sledujících letadla a přes 130 majáčků SQUID určujících polohu vozidel,” sdělila firma.

A právě NEO je prvkem, který pojí Peking a Madrid a razí společnosti ERA cestu do první ligy. Představuje poslední generaci multisenzorového multilateračního sledovacího systému pro řízení letového provozu. Poskytuje velmi přesná a spolehlivá data v reálném čase o pozici letadel a vozidel na základě informací, které přijímá z odpovídačů letadel nebo vysílačů umístěných na letištních vozidlech. Díky nim se pak jednotlivé objekty zobrazují na monitorech dispečerů na věži letiště. Výhodou tohoto systému je, že může být nakonfigurován pro specifická řešení: pro řízení provozu na ploše letiště, sledování vzdušného prostoru v jeho okolí i nad celým územím státu, monitoring paralelních přistávacích drah či měření výšky a rozestupů mezi letadly, a to i všechna současně.

Letiště Barajas, které po této technologii sáhlo, modernizuje svůj letištní systém po 13 letech, přičemž i v roce 2006 to byla ERA, která dostala zakázku od španělského úřadu civilního letectví AENA.

Český systém funguje od té doby v Madridu zcela bezproblémově. Nyní však letiště potřebuje přehledovou informaci zpřesnit, aby byla plnohodnotnou zálohou pro případ, že by vypadla z provozu jeho řídící věž. Sloučením dostupných dat, která zařízení poskytují, získají dispečeři nově celkový obrázek o provozu na letišti i za špatného počasí s minimální viditelností.

Na vlně skvělých referencí

Pekingský Ta-sing připomínající mořskou hvězdici navrhla slavná architektka Zaha Hadid. Slavnostní otevření připadlo na letošní 25 září. Má čtyři ranveje s plánovaným doplněním na sedm a podle agentury AP by mělo v budoucnu odbavovat 72 milionů pasažérů ročně.

Také toto letiště osadí ERA sledovacím systémem NEO. Stanice zajišťují dohled nad leteckým provozem na celé ploše, včetně všech ranvejí.

Firmu ERA si do tohoto projektu vybral v roce 2017 čínský úřad pro řízení letového provozu CAAC. Vzal v potaz její skvělé jméno ve světě a výtečné hodnocení jejího sledovacího systému na starém pekingském letišti, který tam pardubický výrobce instaloval kvůli zvýšenému provozu při pořádání letních olympijských her v roce 2008. Přínosem byla zvláště možnost sledování paralelních ranvejí. Během následující dekády vybavila firma čínské protějšky dalšími třemi systémy – šlo o letiště v Šanghaji, Čchang-ša a Čeng-čou.

ERA je rovněž prvním a zatím stále jediným zahraničním výrobcem, který je oprávněn dodávat multilaterační přehledové systémy pro řízení letového provozu v Číně. Má na to speciální certifikáty pro systémy monitorování letadel ve vzduchu i pohybu servisních vozidel na ploše, vydané CAAC.

Projekt ERA pro Ta-sing je navíc součástí ambiciózního plánu Belt and Road (nová Hedvábná stezka), který má zlepšit dopravní propojení mezi Asií, Evropou i Afrikou a napomoci užší vzájemné obchodní a ekonomické spolupráci.

Největší dohled na světě

Jiný velký sportovní svátek dopomohl společnosti ERA k průniku na africký kontinent. Příběh začal v roce 2010, kdy se v Jihoafrické republice konalo světové mistrovství ve fotbale. Letecký provoz tehdy prudce zhoustl a stal se problémem pro severněji položenou Namibii, přes niž se do míst šampionátu létalo. Tato země neměla žádné radary, které by mohly letadla sledovat, dispečeři se museli spoléhat na hlášení pilotů.

Situace byla o to složitější, že Namibie, která zabírá plochu jako Francie a Německo dohromady, má hned několik podob. Na jejím území jsou přímořské pouště se suchými říčními toky a kaňony, drsná skaliska, pískem zaplněná údolí, tropické pralesy bohaté na přívalové deště a zalesněné savany. Hustota obyvatelstva je velmi nízká, pro národní park Etosha platí zákaz stavebních prací.

Náročné poměry vyústily ve veřejnou soutěž na multilaterační systém, protože ten je jednak levnější, jednak odolnější než klasické radary. Vítězem se stala ERA, v té době coby součást nabídky francouzské společnosti Thales. Jejich společný systém připravil kombinaci vzdálených pozemních stanic, ústředního dispečinku pro zpracování dat a systému, který vše dálkově ovládá. Výhodou stanic systému ERA, kterých je po celém území Namibie rozmístěno 56, je provoz bez údržby s napájením baterií a bez potřeby klimatizace.

Ve výsledku se rozmístění multilaterační technologie v Namibii stalo největším celoplošným sledovacím systémem na planetě. Podpis pod tímto primátem má opět tři písmena – ERA.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

5°C

Dnes je úterý 10. prosince 2019

Očekáváme v 11:00 4°C

Celá předpověď