Praha - Poprvé společně na jedné výstavě se setkávají v bubenečské Galerii Villa Pellé malíř a světově uznávaný kostýmní výtvarník Theodor Pištěk a jeho syn Jan Pištěk, který umělecky patří ke generaci 80. a 90. let. Výstava se jmenuje Pištěk & Pištěk, dva světy a potrvá do 20. ledna. Theodor Pištěk, držitel Oscara, který se vedle své filmové práce věnuje hyperrealistickému malířství, oslaví 25. října 90. narozeniny.
První společná výstava Theodora Pištěka a Jana Pištěka je pokračováním cyklu, kterým galerie představujeme umělce v mezigeneračním dialogu. V minulosti byla takto koncipována třeba přehlídka Miroslava Mirvalda a Jana Kalába nazvaná Kód geometrie nebo letošní výstava Paralely přinášející pohled na tvorbu Stanislava Kolíbala a Karla Štědrého. Současnou výstavu spolu s umělci připravili také dva kurátoři.
"Jan Pištěk je bytostný malíř, který neustále hledá a experimentuje. Usiluje o podání své verze skutečnosti, snaží se dostat pod povrch věcí a jevů, hluboce se zajímá o krajinu, přírodu, živly, malý i velký svět a jejich průniky, sleduje nejrůznější znamení a sny. Je vášnivým pozorovatelem, uplatňuje zvýšenou citlivost, intuici stejně jako racionální poznání, což je velmi vzácná kombinace," řekl kurátor Petr Volf o autorovi, jemuž se ve Ville Pellé věnuje.
Jan Pištěk ve Ville Pellé představuje svoji tvorbu pocházející především z období posledních pěti let, jež reflektuje jeho zájem o přírodní a civilizační fenomény. Podle obrazu Dva světy, který autorův přístup zosobňuje, dostala výstava název. Nechybí ani ukázky vzácné figurální malby a premiéru mají objekty vycházející z malířského cyklu Znamení.
Výběr z díla letošního jubilanta Theodora Pištěka s autorem připravil kurátor Martin Dostál. Výstava nabízí průřez jeho tvorbou od dosud nevystavených děl z období přelomu 50. a 60. let, jako je obraz Hudebníci nebo portrét filmového režiséra Františka Vláčila, který Theodoru Pištěkovi otevřel cestu k filmu.
Theodor Pištěk velmi dlouho nevpouštěl tyto práce do souhrnu svého díla, Hudebníci dlouho viseli v kuchyni jeho mukařovského domu, po jejich restaurování pak byly zakoupeny do pražské Kunsthalle. Portrét Františka Vláčila zase dlouho ležel na půdě, odkud ho svého času vyzvedl syn Jan a náročně zrestauroval. "Vystavení těchto a několika dalších obrazů může vzbudit v jubilejním pištěkovském roce vpravdě malou senzaci," řekl k výstavě Martin Dostál.
Návštěvníci uvidí i poslední tvorbu Theodora Pištěka, která je ve znamení velkoformátových kreseb nazvaných Rozmluva s Hawkingem. Tento velký matematik a teoretik zaujal Theodora Pištěka schopností vidět za hranice sluneční soustavy a jeho syntetické chápání kosmické existence. Komplexnost pocty Theodoru Pištěkovi završuje i několik klíčových prací z jeho slavného hyperrealistického období a souhrn plastických děl.
Theodor Pištěk je také bývalý automobilový závodník, vášeň pro rychlá kola promítal i do své tvorby. Před dvěma lety byl v aukci vydražen jeho obraz Adieu, Guy Moll za více než 25 milionů korun včetně aukční přirážky. Zlomil tak rekord v aukčním prodeji díla žijícího autora z ČR.