Dopravci zřejmě budou muset zajistit dodržování přestávek řidičů

foto Kamiony - ilustrační foto.

Praha - Dopravci budou muset zajistit dodržování povinných přestávek řidičů nákladních automobilů. Počítá s tím novela zákona i silniční dopravě, kterou dnes schválila Sněmovna. Novela také zavádí opatření proti neoprávněným zásahům do tachografů. Nyní ji dostane k projednání Senát.

Novela zavádí pravidla pro bezpečnostní přestávky řidičů z evropského práva. Přestávky mají zabránit nebezpečným situacím vznikajících kvůli přetížení řidičů a případným nehodám způsobených únavou za volantem. Právě únava řidičů patří podle statistik Besipu k nejčastějším příčinám nehod na silnicích.

Řidič kamionu musí přerušit jízdu po čtyřech a půl hodinách, a to minimálně na 45 minut. Nejdéle přitom řidič může jet mezi dvěma denními odpočinky devět hodin, dvakrát týdně to lze prodloužit na deset hodin.

Údaje o plnění bezpečnostních přestávek a době odpočinku musí řidiči zaznamenávat prostřednictvím tachografů, pokud je jím jejich vozidlo vybaveno. U aut, která nejsou vybavena tachografem, budou moci záznamy zapisovat ručně nebo zaznamenávat na jiném zařízení. Záznamy ovšem musí mít řidiči pro případ kontroly vždy ve vozidle s sebou, a to minimálně po dobu osmi dní.

Návrh také zavádí opatření proti případným falšování záznamů. Policie, celníci nebo zástupci dopravních úřadů budou moci odeslat vozidlo kvůli kontrole tachografu do autorizovaného metrologického střediska. Kontroly se přitom budou vztahovat vedle nákladních aut například i na autobusy a zemědělská či lesnická vozidla. Při zjištěném falšování záznamů policie bude moci i nadále dočasně auto zabavit a řidiči odebrat řidičský průkaz.

Předloha také zakazuje vyrábět, nabízet, prodávat nebo montovat zařízení, která slouží k neoprávněnému ovlivňování tachografu. Za porušení tohoto zákazu bude hrozit pokuta až pět milionů korun.

Na návrh Vojtěcha Munzara (ODS) Sněmovna zrušila vládnou navrhované zúžení dosavadní výjimky, aby se regulace vztahovala u vybraných vozidel jen na jízdy nad 50 kilometrů místo dosavadních 100 kilometrů. Podle Munzara toto zúžení výjimky nepožadovala EU, ale vložilo ho tam české ministerstvo dopravy.

Sněmovna na návrh hospodářského výboru schválila ustanovení, že neplatný průkaz řidiče taxislužby bude moci nově odebrat odborná osoba pověřená výkonem státní správy, policista nebo strážník. Rozvolňuje místní příslušnost úřadů při podávání žádosti o oprávnění řidiče taxislužby. Žadatelé budou moci požádat kterýkoli příslušný dopravní úřad.

Sněmovna přijala návrh poslance a současně starosty Prahy 7 Jana Čižinského (KDU-ČSL), který má taxikářům zakázat, aby bránili úředníkům nebo policistům v kontrolách, nebo aby tyto kontroly znemožňovali. Podle něj to má bránit situacím, kdy provozovatel mobilní aplikace nebo zprostředkovatel taxislužby po zjištění, že šlo o kontrolní jízdu, zablokuje pražskému magistrátu technické prostředky nezbytné pro objednání jízdy. "V současné době má Magistrát hlavního města Prahy zablokováno celkem 26 mobilních telefonů, 28 SIM karet, 28 emailových adres a deset platebních karet. K zablokování dochází bezprostředně po ukončení kontrolní přepravy, kdy vyjde najevo, že se jednalo o kontrolní jízdu," uvedl ve svém návrhu.

Sněmovna naopak po rozsáhlé debatě nepřijala Čižinského návrh, který měl usnadnit odklízení odložených koloběžek z ulic.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

20°C

Dnes je pondělí 6. července 2020

Očekáváme v 9:00 22°C

Celá předpověď