Praha - Restaurace stále častěji využívají samoobslužné technologie, ať už to jsou platby přes QR kódy na stolech, digitální menu nebo on-line rezervační systémy. Například pokladní systém Dotykačka odhaduje, že některou z technologií využívá zhruba třetina podniků v ČR. Zmíněné technologie mohou pomoct s nedostatkem personálu, ale také zvýšit tržby. Vyplývá to z odpovědí odborníků, které ČTK oslovila.
"Využívání samoobslužných technologií v gastronomii v posledních letech roste velmi rychle. Nejvýraznější je rozmach digitálních plateb, digitálních menu a on-line rezervačních systémů. V některých moderních podnicích je digitální rozhraní součástí celé zákaznické zkušenosti – od rezervace přes objednávku až po platbu," uvedl předseda sekce gastronomie Hospodářské komory Luboš Kastner.
Například aplikaci Qerko, která mimo jiné zajišťuje QR kódy na stolech, přes které mohou lidé zaplatit bez přítomnosti číšníka, využívalo před třemi lety v Česku zhruba 700 podniků. Dnes je to více než dvojnásobek. Z toho zhruba 750 podniků umožňuje hostům objednávat přímo od stolu, stejný počet podniků využívá také digitální menu a více než 730 podniků nabízí svým hostům on-line rezervace.
Podniky mají o technologie zájem zejména kvůli nedostatku pracovních sil. Zaměstnancům, kteří by jinak byli přetížení, mohou významně odlehčit, uvedl Kastner. Podle zakladatele Qerka Lukáše Kovače za rostoucím zájmem stojí také efektivita a měnící se zvyky hostů. "Restaurace dnes hledají způsoby, jak zrychlit provoz, zjednodušit práci obsluze a zároveň nabídnout hostům větší pohodlí. Technologie jako Qerko jim umožňují zvládat špičky, zrychlit obsluhu a obsloužit více hostů i s menším týmem. V praxi tak Qerko často zastane práci jednoho brigádníka na place, a přitom zvyšuje kvalitu servisu," uvedl Kovač.
Pokud si zákazník vybírá sám, stoupá i průměrná útrata. "Podle našich dat se obrat podnikům po zavedení Qerka zvýšil v průměru o 20 procent, zejména díky efektivnějšímu provozu během obědových a večerních špiček," dodal Kovač. Hosté zároveň podle Kovače nechávají o 40 procent vyšší spropitné než při klasické platbě terminálem a každý třetí host zanechá recenzi na Google.
Ředitel tržního a datového výzkumu Dotykačky Vladimír Sirotek pak spojuje zájem i s takzvanou gamifikací spotřebitele, tedy využíváním herních prvků a přenášením herních strategií do neherních oblastí. "Celkově jde trend ruku v ruce s obecným technologickým vývojem. Tak jako roste počet mobilních aplikací, přirozeně narůstá i počet řešení vytvořených pro gastro," řekl Sirotek.
U mladší generace mohou samoobslužné technologie rovněž přispívat k motivaci navštívit restaurace. "Mladí se v mnohem větší míře než dřív vyhýbají osobnímu kontaktu, bojí se komunikace s fyzickou obsluhou, a díky možnosti objednat si po vlastní ose snáz ztrácejí zábrany. Objednají si díky tomu víckrát a víc," podotkl Sirotek. Zavádění novinek podle něj souvisí i s tlakem zákazníků na rychlost.
Odborníci předpokládají, že technologie budou přibývat, například ve fast foodech se stanou novým standardem. Osobní obsluhu a přístup ale nenahradí a zejména v klasických restauracích zůstanou spíše doplňkovou službou. "Hranicí by mělo být neztratit lidský rozměr pohostinství. Gastronomie je i o emocích, vztahu a atmosféře – to žádná technologie zatím nenahradí," řekl Kastner.
Mezi další formy samoobslužnosti patří například samostatné čepování piva i vína, které už některé podniky nabízí. "Podobně se rozvíjejí i metody přípravy pizzy nebo automatizace při výdeji jídel, kdy hotové pokrmy rozvážení po provozovně roboti a současně svážejí špinavé nádobí," uvedl Sirotek.











