ČT se nemusí omlouvat Agrofertu za reportáže, rozhodl soud

foto Sídlo společnosti Agrofert v Praze na snímku z 28. prosince 2018.

Praha - Česká televize (ČT) se nemusí omlouvat koncernu Agrofert za to, že ho ve dvou reportážích spojila s odvoláním ředitele příbramského finančního úřadu. Pražský městský soud dnes zamítl žalobu, ve které společnost tvrdila, že reportáže poškodily její pověst. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Verdikt není pravomocný, lze se proti němu odvolat k Vrchnímu soudu v Praze. Mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka ČTK sdělil, že se firma pravděpodobně odvolá.

Žaloba Agrofertu se týkala reportáží nazvaných Dvojí metr a Dvojí metr II, které televize odvysílala v pořadu Reportéři ČT 23. září a 7. října loňského roku. V upoutávce na první reportáž zaznělo "Doměřil daň Agrofertu. Jako ředitel skončil. Dvojí metr finanční správy." Podle společnosti tak televize "dala zavádějícím a manipulativním způsobem do souvislosti doměření daně společnosti Primagra a.s., patřící do koncernu Agrofert, s informacemi o tom, že pan Karel Trefný musel skončit na pozici ředitele Finančního úřadu v Příbrami". Zasáhla tím podle ní do její pověsti.

Soudkyně Monika Vacková však při jednání několikrát uvedla, že si veřejnost spojovala některé kroky státu se společností už dříve. Jediným akcionářem Agrogertu byl v době reportáží premiér Andrej Babiš (ANO), který tehdy zároveň zastával funkci ministra financí. "Akcionář společnosti si přece musí rozmyslet, jestli se stane ministrem financí. Když byl jediný akcionář Agrofertu ministrem financí, nebyl tedy Agrofert a stát propojen? Nemůže si to novinář veřejnoprávní televize dovolit myslet a říct?" prohlásila už při prvním jednání.

V reportážích České televize vystupoval Trefný, jehož úřad dopočítal společnosti Primagra DPH 1,5 milionu korun. Muž byl krátce poté přeložen do Prahy, což označil za šikanu a justice mu následně dala za pravdu. Po vyhraném sporu s finanční správou se vrátil do práce v Příbrami, ale jen jako řadový úředník. Podle právního zástupce ČT byly reportáže korektní a nezaznělo v nich nic o tom, že Agrofert koordinuje chod finanční správy.

Hanzelka dodal, že firma počká na vyhotovení rozsudku a pravděpodobně se odvolá. "Podle informací od našeho právního zástupce rozhodnutí zcela jistě nepotvrzuje postoj ČT vyplývající z reportáží. Dokonce i pan Trefný u soudu vypověděl, že důvodů pro jeho neúspěch ve výběrovém řízení na pozici ředitele Finančního úřadu v Příbrami mohlo být více. Tím podle nás padá základní tvrzení, na kterém byly obě reportáže postavené," uvedl mluvčí koncernu.

Babiš v roce 2017 vložil své akcie kvůli zákonu o střetu zájmů do svěřenských fondů. Podle auditu Evropské komise má však nadále zájem na hospodářském úspěchu Agrofertu a také vliv na svěřenské fondy. Česku kvůli tomu hrozí, že přijde o unijní dotace v řádu několika stovek milionů korun. Evropský parlament schválil v půlce června rezoluci o tom, že Babiš zpochybňuje nezávislý výkon své funkce. Politik jakýkoli střet zájmů popírá.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

19°C

Dnes je sobota 19. září 2020

Očekáváme v 13:00 19°C

Celá předpověď