Čínská CITIC ovládla majoritu v Soukupově agentuře Médea

foto Mediální podnikatel Jaromír Soukup (uprostřed na snímku z 28. října 2018).

Praha - Čínská finanční skupina CITIC získala majoritní podíl 57 procent v jedné z největších tuzemských mediálních agentur Médea. Původně minoritní třicetiprocentní vlastník využil svou opci, a v agentuře tak má prostřednictvím své společnosti Rainbow Wisdom Investment více procent než její druhý majitel Jaromír Soukup. Ten dál drží většinu ve společnosti Empresa Media, která provozuje Televizi Barrandov nebo vydává časopisy Týden či Sedmička. Uvedl to server Hlídací pes.

Čínskému státnímu koncernu se tak podle serveru otevírá cesta k vlivu na většinu tuzemských médií. Ta jsou často závislá na příjmech z inzerce, kterou u nich zadává právě Médea. Tato mediální agentura podle serveru obhospodařuje reklamní rozpočty na úrovni tří miliard korun ročně.

Hlavními strůjci obchodu jsou podle Hlídacího psa bývalý ministr obrany a volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík a poradce prezidenta Miloše Zemana Martin Nejedlý. "Nejedlý a spol. se dlouhodobě snažili o ovládnutí agentury Médea, která dotuje chod prodělečné televize," uvedl před týdnem web Neovlivní.cz.

Společnost Rainbow Wisdom Investment získala loni na podzim nepravomocné svolení antimonopolního úřadu nutné k tomu, aby se mohla podílet na kontrole firem Empresa Media a Médea. Rainbow Wisdom Investment, kterou založila čínská státní skupina CITIC pro působení v Česku, získala podíly v obou společnostech loni v červnu, kdy přebírala aktiva holdingu CEFC China. V Empresa Media získala 49 procent, v marketingové Médea Group 30 procent.

Podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy získává v nebývalé míře od roku 1993 na tuzemské mediální scéně vliv většinově státní subjekt. "Koncern CITIC je totiž v majetku čínského ministerstva financí. Média typu České televize nebo Českého rozhlasu mají veřejnoprávní, nikoli státní status. Jedná se tak vlastně o novou situaci. Lze předpokládat, že v podstatné části tuzemské mediální scény zesílí vliv Číny a míra prosazování jejích zájmů," řekl ČTK.

Změna vlastnických poměrů může podle mediálního experta Jana Potůčka znamenat vážný problém pro TV Barrandov a další tituly Empresy, protože Soukup zisky z Médey svoje média dotoval.

Mediální dům Empresa Media patří podle webových stránek firmy mezi největší česká vydavatelství. Vydává například časopisy Týden, Sedmička či Interview a knihy. Na přelomu let 2012 a 2013 do skupiny přibyla televize Barrandov.

Mediální agentura Médea funguje jako zprostředkovatel při zadávání reklamy mezi firmami a médii. Soukup ji převzal koncem 90. let a vybudoval z ní jednoho z hlavních hráčů na českém trhu.

Inzerce v tisku se podle údajů Nielsen Admosphere pohybuje kolem 20 miliard korun ročně, objem reklamy v televizi loni přesáhl 57 miliard, na internetu zadavatelé za inzerci vydali 34 miliard korun.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

17°C

Dnes je pátek 25. září 2020

Očekáváme v 13:00 17°C

Celá předpověď