Čeští animátoři se podílejí na mezinárodním filmu za 150 milionů Kč

foto Rychlostí jedna a půl sekundy hotového obrazu za den vznikají v pražském studiu animace (na snímku z 28. ledna 2019) pro koprodukční film Fany byla při tom. Popisuje politické události podzimu roku 1989 v Lipsku z pohledu asi desetileté holčičky. Premiéra celovečerního filmu se plánuje na letošní podzim k připomínce 30. výročí pádu komunismu ve východní Evropě. Podle Martina Vandase ze společnosti Maur film podobně náročný film čeští animátoři nedělali 30 let. Rozpočet filmu je 150 milionů korun.

Praha - Rychlostí 35 filmových políček za den vznikají v pražském studiu animace pro koprodukční dětský film Fany byla při tom. Popisuje politické události podzimu roku 1989 v Lipsku z pohledu asi desetileté holčičky. Premiéra filmu se plánuje na letošní podzim k připomínce 30. výročí pádu komunismu ve východní Evropě. Podle producenta Martina Vandase ze společnosti MAUR Film podobně náročný film čeští animátoři nedělali 30 let. Rozpočet filmu je 150 milionů korun. Pětatřicet políček odpovídá asi jedné a půl sekundy ze stopáže filmu.

Fotogalerie

MAUR Film je českým koproducentem filmu vedle partnerů z Německa, Lucemburska a Belgie. Režiséry jsou Ralf Kukula a Matthias Bruhn. Námět vychází ze stejnojmenné knihy Hanny Schottové. Vypráví o holčičce, která na podzim 1989 hledá svoji kamarádku Sophii. Ta jí na prázdniny svěřila svého psa, emigrovala ale s rodiči do tehdejšího západního Německa a malá Fany neví, jak jí psa vrátit.

Rychlostí jedna a půl sekundy hotového obrazu za den vznikají v pražském studiu animace pro koprodukční film Fany byla při tom. Popisuje politické události podzimu roku 1989 v Lipsku z pohledu asi desetileté holčičky. Premiéra celovečerního filmu se plánuje na letošní podzim k připomínce 30. výročí pádu komunismu ve východní Evropě. Podle Martina Vandase ze společnosti Maur film podobně náročný film čeští animátoři nedělali 30 let. Rozpočet filmu je 150 milionů korun. Na snímku z 28. ledna 2019 je animátor Marek Pokorný. Fany zavede její úsilí do víru začínajících pravidelných demonstrací i do konfliktů se školou. Snaží se sama najít díru v hranicích, je zatčena, podstupuje výslech u tajné policie, ale její odvaha i historická situace, pomohou k tomu, že svou kamarádku najde. Příběh končí pádem železné opony a pejsek je první, kdo se dostane přes hranice při jejich otevření.

Ve studiu v Praze animátoři Marek Pokorný, který je mimo jiné autorem výtvarné části úspěšného komiksu Svatá Barbora, nebo Jan Saska, režisér krátkého filmu Happy End, finišují s posledními scénami. Další část týmu pracuje ve Zlíně a třetí ve Stuttgartu.

"Od října předloňského roku jsme hledali lidi, v listopadu jsme začali dělat animační testy," řekl ČTK Martin Vandas. "K práci jsme se dostali ve fázi, kdy už existoval dílčí animatik, což je první zásadní krok při tvorbě animovaného filmu. V něm jsou načrtnuty všechny postavy, film je rozzáběrován, jsou vybrané kompozice, je první verze pózování postav v záběrech a dá se už sledovat celý film a zjišťovat, jestli záběry fungují," popisuje animátor Marek Pokorný svůj vstup do procesu.

Rychlostí jedna a půl sekundy hotového obrazu za den vznikají v pražském studiu animace pro koprodukční film Fany byla při tom. Popisuje politické události podzimu roku 1989 v Lipsku z pohledu asi desetileté holčičky. Premiéra celovečerního filmu se plánuje na letošní podzim k připomínce 30. výročí pádu komunismu ve východní Evropě. Podle Martina Vandase ze společnosti Maur film podobně náročný film čeští animátoři nedělali 30 let. Rozpočet filmu je 150 milionů korun. Na snímku z 28. ledna 2019 je animátor Marek Pokorný. V této etapě začínají animátoři kreslit klíčové fáze animace, na níž pracují ti nejzkušenější z nich a která dává základní podobu celému filmu. Fany byla při tom vzniká metodou klasické 2D animace, která podle tvůrců film kvalitou řadí mezi takové tituly, jako je Červená želva, cenami včetně Oscara ověnčený film z japonského Studia Ghibli. "Takhle realistická a těžká animace se v Česku nedělala 30 let," míní Vandas. Animátoři už mají k dispozici zvukovou stopu, aby se mohli "strefovat" na zvuk, což je jednodušší, než kdyby se herci museli trefovat do pohyblivých kreseb.

Pro animaci, s níž se ve filmu pracuje, se používá termín charakterová. "Postavy jsou realisticky nakreslené, realisticky se hýbou, není to groteska, musí se velmi přesně dodržovat proporce," popisuje Saska náročnou práci animátorů. Režiséři si vymysleli spoustu atypických pohledů - nadhledy a podhledy, které kameraman hraného filmu hravě natočí, v případě animovaného filmu ale musí tvůrci vše rozkreslit a rozhýbat s citem pro perspektivu. Z ptačího pohledu je nutné anatomii udržet ve správných proporcích.

Klíčové animace budou v Praze vznikat do konce ledna, pak v Belgii a Německu nastoupí další fáze postprodukce a v dubnu v Praze hudbu k filmu nahraje s českými muzikanty lucemburský skladatel André Dziedzuk.

Největším přínosem široké koprodukce je podle Vandase rozdělení nákladů. "Ani bohaté Německo, které má spoustu regionálních fondů a další zdroje, by takový film jednoduše nezafinancovalo. V titulcích filmu je na 40 finančních zdrojů," řekl. Koprodukce čtyř zemí také znamená, že film bude minimálně v těchto zemích v kinodistribuci. A práce desítek animátorů je podle něj v rozpočtu největší položkou. Domnívá se, že vzhledem k cílové skupině je animace ideální formou; stejný námět v podobě hraného filmu by podle něj byl mnohem dražší.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

17°C

Dnes je úterý 17. září 2019

Očekáváme v 19:00 15°C

Celá předpověď