Berlín - Česká republika se na Mezinárodní turistické burze (ITB) v Berlíně představuje jako správné místo pro aktivní dovolenou. Na úvod veletrhu, který patří k největším v turistické branži na světě, to dnes ČTK řekl šéf agentury CzechTourism František Reismüller. Řekl také, že počet ubytovaných turistů se v Česku vrátil na čísla před pandemií covidu-19, ale poměr těch zahraničních je proti předcovidovým rokům menší.
"Snažíme se letos podporovat hlavně aktivní vyžití, a to je trošku novinka. Myslím si, že CzechTourism se v minulých letech soustředil spíše na ten kulturní turismus. Letos mluvíme hodně o tom, že Česká republika je destinace vhodná pro aktivně strávenou dovolenou v rámci aktivního odpočinku, lázeňství, zajet si někam na kole, pak skočit do vířivky, když to řeknu na nějakém jednoduchém příkladu," vysvětlil Reismüller.
U českého stánku na berlínském výstavišti, který přímo sousedí se slovenskou prezentací, tradičně nechybějí hotely, pivovar či lázně. "Máme tady směs různých spoluvystavovatelů, od hotelových řetězců po různé regiony České republiky," řekl šéf CzechTourism.
Účast na ITB je v turistickém ruchu považována nezbytnost, což potvrdil i Reismüller. "ITB je v podstatě největší profesionální veletrh cestovního ruchu na světě, je to místo, kde každý v zásadě musí být. Každá země tam musí být vidět," řekl. "Navazují se tady zásadní obchodní partnerství a navazují se tady zásadní mediální partnerství, domlouvají se tady televizní pořady. V podstatě pokud chcete něco znamenat jako destinace, tak tohle je jeden z těch několika světových veletrhů, na kterých je potřeba být," uvedl.
Veletrh ITB se svým zaměřením soustředí na profesionální zástupce turistického ruchu. Letos stejně jako v loňském roce není přístupný široké veřejnosti, ale výhradně zástupcům turistického ruchu.
O významu ITB hovořil také náměstek českého ministra pro místní rozvoj Jan Fluxa, který se dnes zúčastnil otevření českého stánku. ITB rovněž vidí jako příležitost, jak v Německu Českou republiku jako turistickou destinaci ještě více zatraktivnit.
"Německý trh je pro český turismus jeden z nejdůležitějších, neřkuli přímo ten nejhlavnější," řekl Fluxa. Cílem je podle něj ukázat v nejlepším světle celé Česko, aby turisté zamířili nejen do Prahy, ale i do regionů. "Snažíme se propagovat Českou republiku nejen skrze Prahu, kterou každý přirozeně zná, ale i skrze další regiony naší země," dodal.
Česko stejně jako Německo vidí současný vývoj turistického ruchu optimisticky. "Čísla jsou super, nálada je skvělá," řekl Reismüller. Česká republika podle něj ale chce, aby se zvýšil podíl ubytovaných zahraničních turistů. "Potřebujeme, aby k nám začali znovu jezdit Číňané, to znamená podporovat přímé linky z těch vzdálenějších destinací. Potřebujeme také nějak nahradit výpadek ruských turistů tak, abychom se dostali na čísla zahraničních turistů před covidem. Ale díkybohu Češi hodně cestují po Česku, takže nám čísla vylepšuje domácí cestovní ruch," řekl.
Počet turistů v hotelech či penzionech je podle Reismüllera v podstatě stejný jako před pandemií. "Tam je rozdíl desítek tisíc, což je statistická odchylka. Problém je poměr mezi domácími a zahraničními turisty. Ubytovává se více Čechů než zahraničních turistů. Zatímco ten poměr byl cirka 50 na 50 před covidem, dneska je to 60 na 40," řekl.
Cílem je podle Reismüllera udržet si české turisty a zároveň poměr těch zahraničních zvýšit na úroveň před pandemií. "Protože co si budeme povídat, a není to myšleno nijak zle, ale prostě zahraniční turisté utrácí více, když jedou na dovolenou. My také utrácíme víc, když jedeme do zahraničí na dovolenou," dodal.