Budeme za pár let víc zákazníky nějaké obří firmy než občany Česka?

Mohou dnešní internetoví obři postupně ovládnout celý náš životní prostor do té míry, že budeme mnohem více zákazníky té které firmy než občany České republiky nebo Evropany? Bohužel se zdá, že právě o tuto vizi se internetoví obři snaží.

Známý blogger Drew Austin to dokládá na příkladu firmy Amazon ve svém blogu z 10. září. Uvádí důležité inovativní programy Amazonu – Alexa (Váš online pomocník), Amazon Prime (zajistí pro Vás nejvýhodnější nákupy), kamenné obchody Amazon Go a Whole Foods a Amazon Key (umožní, aby Vaše online nákupy byly u Vás doma než přijdete večer z práce) a na nich založené další platformy, např. Amazon Music. Ze všech těchto programů je patrné, že snahou Amazonu je obsáhnout pokud možno celý náš životní prostor, naši komplexní životní zkušenost, nejen v online prostředí, ale také ve fyzickém světě.

Další internetoví obři se snaží o něco podobného – nedávno jsem sledoval dokumentární film BBC o autonomních autech, kde se výrazně angažuje např. Google nebo Facebook. Z domova sledujeme ambice Seznamu v mediální sféře, velcí obři již podobné ambice realizují několik let.

Měl jsem asi před deseti lety možnost mít delší osobní rozhovor s vrcholovým manažerem Amazonu pro Evropu. Byl jsem tehdy mile překvapený, jak zásadní důraz kladl na spokojenost spotřebitelů – zákazníků Amazonu. Současně zdůrazňoval, že politikou Amazonu jako brandu je, aby byl schopný pro své zákazníky zajistit vše, co potřebují. Bylo zřejmé, že tato dvě témata jsou pro něj a pro Amazon opravdu klíčovými, osobně jim věřil, byla to jeho vize. Je fascinující, jak Amazon – a další internetoví obři - dokázali být úspěšní. Je fascinující a současně znepokojivé tento vývoj sledovat.

Podle Drew Austina je totiž otázka, zda lidé ještě budou vnímat pozitivně péči Amazonu o jejich blaho, pokud si již nebudou potřebovat vybírat. Pokud již nebude v našem životním prostoru žádná alternativa, než – některá z těch obrovských firem. Podle Drew Austina pak již lidé ztratí pocit být spotřebiteli - a stanou se uživateli. Internetový obr se o ně postará ve všem, co potřebují…vize se naplní…

Jako pětapadesátník jsem vyrůstal v “reálném socializmu” a bohužel vím, co to znamená mít jen jeden – ten správný výběr (“Kdy byly první svobodné volby podle socialistického vzoru? V ráji – bůh ukázal Adamovi Evu a řekl mu: na a vyber si.”).

Existuje však alternativa k výše naznačenému vývoji? Doufám, že ano, ale jde v současné době skutečně o alternativu se vším, co si v Česku pod slovem “alternativní” představujeme – tedy nerozvinutý, okrajový, v podstatě underground. Tato alternativa je založená na opaku kontroly jedním “brandem” – na otevřených systémech a zveřejněných standardech, dostupných v podstatě všem. Tato alternativa, která snad znemožňuje, aby jeden subjekt získal kontrolu nad vším nebo skoro nad vším, zatím jasně prohrává, ale existuje a nikdo neví, kde za příštích deset let může být.

A co právo, regulace? To může podpořit vývoj oběma směry. Vím, že v pozadí GDPR existovala snaha evropských elit podpořit alternativní řešení, zatím je nevidíme, je však příliš brzy dělat závěry. Každopádně žijeme a budeme žít v zajímavé době…

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Reklama

2°C

Dnes je středa 12. prosince 2018

Očekáváme v 7:00 1°C

Celá předpověď