Brněnská loď Dallas prochází rekonstrukcí, znovu z ní bude Moskva

foto Loď Dallas, která se plavila po Brněnské přehradě od roku 1955 pod jménem Moskva, a od roku 2013 je technickou kulturní památkou, stojí kompletně odstrojená na špalcích ve firmě Jesko CZ v Hlavečníku na Pardubicku (na snímku z 11. října 2019).

Hlavečník (Pardubicko) - Loď Dallas, která se plavila po Brněnské přehradě od roku 1955 pod jménem Moskva, a od roku 2013 je technickou kulturní památkou, stojí kompletně odstrojená na špalkách ve firmě Jesko CZ v Hlavečníku na Pardubicku. Má za sebou nejnáročnější část rekonstrukce a v dubnu se má vrátit na přehradu právě pod původním jménem Moskva. Poté absolvuje všechny potřebné zkoušky, aby mohla v létě vyplout s cestujícími, řekl dnes novinářům při návštěvě firmy vedoucí rekonstrukce lodě a konstruktér František Štefunka.

Brněnský dopravní podnik díky přírůstku do šestičlenné flotily bude moct uspokojit v létě více cestujících a především zájemců o soukromé jízdy. Navíc bude mít další dopravní prostředek do sbírky retrovozidel. "Zájem o běžné i komerční plavby roste, jen letos máme 209 objednávek," řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

O tom, že se loď vrátí ke svému původnímu jménu, se dlouho spekulovalo. "Myslím, že když se vracíme k historii, že jméno Moskva bude lodi slušet. Navíc Dallas se jmenuje jedna ze současných lodí," řekl Havránek.

Podle Štefunky nebyla na lodi sekce, kde by nebylo potřeba něco opravit či vyměnit. Některé části však původní zůstávají. "Elektromotor původně z tramvaje repasujeme, zůstane původní. Ale řadu bezpečnostních prvků musíme udělat zcela nově, aby loď vyhovovala současným požadavkům," řekl Štefunka. Jde o technologie ukryté pod palubou, lidé však budou stejně jako kdysi šlapat po podlaze vyrobené z dubových palubek.

Loď Dallas, která se plavila po Brněnské přehradě od roku 1955 pod jménem Moskva, a od roku 2013 je technickou kulturní památkou, stojí kompletně odstrojená na špalcích ve firmě Jesko CZ v Hlavečníku na Pardubicku (na snímku z 11. října 2019). Nová musí být také okna. "Požadavek byl na bezpečnostní skla. Ale budou znovu spouštěcí. V 80. letech po druhé velké rekonstrukci už je otevírat nešlo," připomněl Štefunka. Loď bude také pevnější, například na palubě budou sloupky. "Nicméně postupujeme v souladu s památkáři a vnější vzhled, který odpovídá době vzniku, je pro ně prioritou," řekl Štefunka.

Podle něj je loď při odstrojení ničím nepřekvapila, i když po sundání nátěru se objevili v opláštění různé dírky. Také není zcela symetrická a někde jsou různá vyboulení, což podle Štefunky odpovídá době vzniku. "Práce je v podstatě pořád stejná, ale zajímavá je loď hlavně příběhem. V roce 2011 byla vyřazena z rejstříku a byla připravená k sešrotování a zachránilo ji jen to, že byla prohlášena památkou. Navíc je starší než můj otec," řekl Štefunka.

Loděnice v Hlavečníku je v českých poměrech prakticky jediná, která je schopná postavit novou či opravit starou loď. Vyrábí také velké lodě, osobní i nákladní, remorkéry i vany na písek. Na jižní Moravě plují její lodě nejen v Brně, ale i v Lednici či na Baťově kanále. "Také máme širokou spolupráci s Prahou. Dá se říct, že nás český zákazník uživí a teď máme práci na další rok a půl," řekl Štefunka.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

18°C

Dnes je čtvrtek 17. října 2019

Očekáváme v 13:00 18°C

Celá předpověď