Úřad FAA nařídil okamžitou kontrolu vybraných Boeingů 777

foto Hořící motor Boeingu 777 společnosti United Airlines.

Washington/Chicago - Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil okamžitou kontrolu letadel Boeing 777-200 se stejným motorem, jaký o víkendu začal u jednoho takového stroje ve vzduchu hořet. Úřad po nehodě aerolinkám doporučil, aby letadla zatím nepoužívaly, nyní doporučení změnil v příkaz provést důkladnou kontrolu titanových lopatek motoru před opětovným nasazením do provozu. Týká se to celkem 128 letadel, což je asi třetina letadel 737 MAX, která byla v celém světě až donedávna odstavena kvůli jiným problémům.

Letadlu americké společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu na letišti v Denveru začal hořet pravý motor. Stroj se bezpečně vrátil na letiště, za letu z něj ale odpadl kus motoru a dalších částí, které spadly před rodinný dům na předměstí. Nikomu v letadle ani na zemi se nic nestalo. Letadlo bylo osazeno motory Pratt & Whitney PW4000 a letadel s těmito motory se nyní týká i povinnost důkladné kontroly.

Prvotní vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) už v pondělí ukázalo, že motor vzplál zřejmě v důsledku únavy materiálu. Aerolinky proto na pokyn FAA teď musejí provést tepelnou zkoušku lopatek v přední části motoru, oznámil úřad.

Hořící pravý motor letounu Boeing 777 společnosti United Airlines na snímku z 20. února 2021. "Na základě prvotních výsledků, které dostáváme, a na základě dalších dat z pokračujícího vyšetřování, může FAA toto nařízení upravit a stanovit nový interval inspekcí, případně nařídit ještě další inspekce," píše se v úterní zprávě amerického úřadu. V ní je také podrobně uvedeno, jakých typů a verzí motoru se opatření týká.

Letadla Boeing 777-200 a 777-300 patří ke starší generaci strojů, které jsou méně efektivní než novější modely. Nyní je používá jen pět leteckých společností, a to United Airlines, Japan Airlines, ANA Holdings, Asiana Airlines a Korean Air Lines. Většina dopravců je postupně vyřazuje z flotily. Letadlo, které mělo nad Denverem nehodu v sobotu, je staré 26 let.

Jihokorejské ministerstvo dopravy dnes nařídilo místním aerolinkám, aby zastavily provoz všech letadel Boeing 777 s motorem PW4000. Zahraničním leteckým dopravcům Jižní Korea zakáže s takovými letadly vstup do svého vzdušného prostoru. V úterý ministerstvo nařídilo aerolinkám, aby lopatky v motoru kontrolovaly každých 1000 cyklů. Jedním cyklem se rozumí vzlet a přistání, při běžném provozu těchto letadel se dosáhne 1000 cyklů každých zhruba deset měsíců, řekl agentuře Reuters zdroj z odvětví.

Motor, který v sobotu selhal, je stejný typ, jakým je v celém světě osazeno 128 letadel. To je méně než deset procent globální flotily, která čítá více než 1600 letadel Boeing 777 dodaných zákazníkům.

V roce 2018 selhal u letadla United Airlines také jeden z motorů a tehdy vyšetřování také ukázalo na únavu materiálu velkých lopatek. V březnu 2019 proto FAA nařídil provádět u nich kontrolu každých 6500 cyklů. FAA tehdy také uvedl, že každá taková podrobná inspekce přijde na 1870 dolarů (téměř 40.000 Kč). Mluvčí Pratt & Whitney řekla, že lopatky nyní bude nutné dopravit k inspekci do hlavního servisu v Connecticutu a že se to týká i letadel, která mají ve flotile aerolinky z Japonska a Jižní Koreje.

Potíže s letadly 777 přicházejí krátce poté, co muselo na více než rok a půl v celém světě zastavit provoz všech 387 letadel Boeing 737 MAX. Ačkoliv nyní se odstávka týká výrazně menšího počtu boeingů, znamená to pro výrobce nové těžkosti. FAA totiž firmu Boeing za problémy kolem výroby tvrdě kritizoval už při vyšetřování dvou nehod letadel 737 MAX. Při nich zahynulo celkem 346 lidí.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

13°C

Dnes je čtvrtek 25. února 2021

Očekáváme v 19:00 7°C

Celá předpověď