Praha - Bezpečnosti chodců na přechodech se bude věnovat kampaň Chybělo málo, kterou připravilo oddělení ministerstva dopravy BESIP. Cílem je upozornit na zranitelnost chodců v silničním provozu a poukázat na prevenci nehod na přechodech. Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Součástí kampaně jsou interaktivní obrazovky ve dvou obchodních centrech v Praze a jednom v Brně, videa na sociálních sítích nebo nebo vysílání rádiových a televizních spotů.
"Chceme ukázat na to, že skutečně u nehod chodců a zejména u nehod chodců na přechodech stačí často velmi málo, aby k té nehodě vůbec nedošlo," řekl dnes Kupka. Na přechodech pro chodce se podle něj stane zhruba ke čtvrtině všech dopravních nehod chodců. Cílem kampaně je podle ministra zvýšit pozornost a předvídatelnost chování řidičů i chodců.
Podle vedoucího oddělení BESIP Tomáše Neřolda se loni stalo 2932 dopravních nehod s účastí chodce. Více než dvě třetiny zavinili řidiči, chodci byli viníky 891 těchto nehod. "My tou kampaní chceme upozornit na zranitelnost chodců a upozornit na to obě strany, tedy řidiče i samotné chodce," dodal Neřold.
Zvýšení bezpečnosti chodců ministerstvo dopravy podporuje každoročně také příspěvkem ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého města a obce financují rekonstrukce chodníků, přechodů pro chodce, výstavbu lávek a podchodů nebo osvětlení přechodů. Ročně takto stát prostřednictvím SFDI přispěje částkou kolem jedné miliardy korun. Loni takto ministerstvo podpořilo 170 investičních akcí na zvýšení bezpečnosti chodců.
Kampaň vychází z analýzy rizikového chování na 40 vybraných přechodech, kterou loni zpracovalo Centrum dopravního výzkumu. "Nejčastější příčinou kolizní situace ze strany řidiče je nedání přednosti chodci na přechodu, objíždění chodce a pozdní reakce řidiče kvůli nepozornosti," uvedl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Chodci podle něj ohrožují sami sebe nepozorností, konkrétně používáním mobilního telefonu nebo sluchátek. Často také přecházejí šikmo, mění rychlost chůze nebo vstupují do silnice přes řadu vozidel.
BESIP na základě výsledků analýzy zpracoval tři videa, která poukazují na tyto nejčastější chyby. Videa kladou důraz na důležitost očního kontaktu a jsou dostupná mimo jiné také na webu kampaně. Interaktivní obrazovky umožňují kolemjdoucím zapojení do hry s postavou crash test figuríny, která je virtuálně provede několika scénáři na přechodu.
S kampaní se lidé budou moci setkat v létě a na podzim ve všech krajích republiky na 50 akcích BESIP. Podle Neřolda si budou moci vyzkoušet interaktivní obrazovku nebo virtuální brýle simulující přecházení v rizikové situaci.











